Door middel van een zoekwoordenonderzoek kun je achterhalen waar jouw potentiële klanten naar zoeken. Echter, een goed zoekwoordenonderzoek gaat verder dan zoekvolume, trends en concurrentie. De reden achter de zoekopdracht in een zoekmachine, oftewel de zoekintentie van de gebruiker, is minstens zo belangrijk. Wanneer jouw pagina of advertentie niet aansluit op de intentie van de zoeker is deze zo weer verdwenen van jouw website. Door op een juiste manier in te spelen op de juiste zoekwoorden met de pagina’s van jouw website en advertenties, kun je jouw potentiële klanten bereiken. Het is dus belangrijk om content op de juiste pagina’s te creëren die ook aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker, maar hoe doe je dat? In dit blogartikel lees je hoe je jouw pagina’s van jouw website kunt optimaliseren op basis van zoekintentie om jouw potentiële klanten te bereiken.
Wat is zoekintentie en wat zijn de voordelen?
De zoekintentie van een gebruiker is het doel achter een online zoekopdracht. Het is de reden waarom iemand een specifieke zoekopdracht uitvoert. Zoekintentie komt dus voort uit de behoefte van de gebruiker. Het achterhalen van de zoekintentie van de gebruiker is een belangrijk onderdeel van het zoekwoordenonderzoek voor jouw SEO en SEA strategie. Door jouw content op de juiste manier te optimaliseren voor de zoekwoordintenties, zal de content beter aansluiten bij de behoefte van de zoeker. Dit kan leiden tot:
- Lagere bouncepercentages: mensen kunnen de juiste informatie vinden op jouw pagina’s waardoor zij dus ook langer op jouw pagina’s blijven.
- Betere conversiepercentages: doordat mensen de juiste informatie vinden op jouw pagina’s zullen zij eerder over gaan tot conversie. Conversie is de actie die je wilt dat een bezoeker voldoet op jouw website. Dit kan bijvoorbeeld de aanschaf zijn van een product, een inschrijving, doorklikken of het bekijken van een video.
- Meer paginaweergaven: als je aan de zoekintentie van de gebruiker voldoet, is de kans ook groot dat zij ook geïnteresseerd zijn in de verdere informatie die te vinden is op jouw website.
- Meer featured snippets: door aan te sluiten op de zoekintenties kan jouw informatie geselecteerd worden als featured snippets. Dit is positie 0. Deze wordt getoond boven het eerste zoekresultaat op de zoekresultatenpagina. Hier wordt antwoord gegeven op de vraag van de zoeker. De vraag wordt beantwoord met informatie die op websites van derden te vinden is. Deze positie vergroot de autoriteit van jouw website. Het geeft zoekers het signaal dat jouw pagina betrouwbaar is en de beste informatie bevat die aansluit bij hun zoekopdracht.
Soorten zoekintenties
Een gebruiker kan verschillende zoekintenties hebben. Men gaat op zoek naar informatie om bijvoorbeeld een adres te achterhalen of om producten en diensten te vinden. De verschillende type zoekintenties zijn in te delen in diverse categorieën. We onderscheiden de volgende zoekintenties:
- Navigerende zoekintentie
- Informatieve zoekintentie
- Commerciële zoekintentie
- Transactionele zoekintentie
1. Navigerende zoekintentie
Gebruikers met een navigerende zoekintentie zijn op zoek naar een specifieke website, merk of bedrijf. Vaak omvat dit een lokale zoekintentie. De lokale zoektermen kunnen een locatie bevatten wanneer iemand letterlijk op zoek is naar producten of diensten in een bepaalde stad of regio. Denk bijvoorbeeld aan zoekopdrachten zoals ‘online marketing bureau Zaandam’. Echter is Google ook in staat om goed te kunnen bepalen wanneer iemand op zoek is naar een bedrijf, product of dienst in zijn buurt als deze locatie niet vermeld is in de zoekterm. Google zal dan de local 3-pack tonen met de drie meest relevante bedrijven in de omgeving van de zoeker. Wanneer iemand op zoek is naar een adres van een bedrijf of winkel, zal Google het adres al bovenaan de resultatenpagina tonen, door middel van een featured snippet. Daarnaast wordt het Google Bedrijfsprofiel getoond met meer context, inclusief een link naar Google Maps.
Optimaliseren op basis van navigerende zoekintentie
Navigerende zoekwoorden zorgen er dus voor dat huidige en/of toekomstige klanten jou kunnen vinden wanneer ze jouw bedrijf of dienst nodig hebben. Zorg er dus voor dat jouw gegevens in het jouw Google Bedrijfsprofiel up-to-date zijn voor de lokale vermeldingen. Een uitgebreid Google Bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat Google jouw huidige en/of toekomstige klanten snel en op een eenvoudige manier informatie kan verlenen. Zorg er daarnaast ook voor dat jouw adres en contact gegevens toegankelijk zijn op jouw website.
2. Informatieve zoekintentie
Gebruikers met een informatieve zoekintentie zijn op zoek naar meer informatie over een bepaald onderwerp. Deze zoekopdrachten worden vaak geformuleerd als vragen. Dat zijn vaak vragen die beginnen met wie, wat, waar, waarom en hoe. Maar ook handleidingen, tips en een enkel zoekwoord met een vaak hoog zoekvolume zijn informatieve zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten zullen variëren van zeer specifiek tot breed. Voor de meer specifieke zoekopdrachten met concrete antwoorden, zal Google een featured snippet gebruiken om de vraag direct te beantwoorden, zodat zoekers de pagina niet hoeven te verlaten. In het voorbeeld hieronder is te zien dat Google door middel van de featured snippet bovenaan de zoekresultaten direct aangeeft van wanneer tot wanneer de zomertijd geldig is. Daarnaast biedt Google extra context in het kennisvenster aan de rechterkant en wordt het ‘Mensen vragen ook’ venster getoond. Zodat de zoekers op een eenvoudige manier nog meer informatie tot zich kunnen nemen.
Optimaliseren op basis van informerende zoekintentie
Informatieve zoekopdrachten vormen de overgrote meerderheid van de zoekopdrachten die uitgevoerd worden op Google en andere zoekmachines. Informatieve zoekwoorden zijn dus zeer interessant voor de online zichtbaarheid van jouw bedrijf. Zoekers voorzien van informatieve of educatieve inhoud is een goede manier om het vertrouwen in jouw expertise op te bouwen. Zorg er dus voor dat je op jouw website inhoudelijke informatie verschaft over jouw vakgebied. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een blog. Daarnaast kun je door te optimaliseren voor zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie inspelen op voice search. Kortom, een waardevolle kans om jouw bedrijf te laten groeien.
3. Commerciële zoekintentie
Gebruikers met een commerciële zoekintentie zijn op zoek naar informatie voordat zij een aankoopbeslissing nemen. Dit zijn vaak vergelijkingen tussen producten met beoordelingen van gebruikers en technische specificaties of andere details, maar ook gratis proefversies en merkonafhankelijke aanbevelingen. Het voorbeeld met een zoekopdracht naar de beste seo tools geeft als eerste een featured snippet weer van een blog artikel met een overzicht van de 10 beste gratis SEO-tools. Zonder te klikken op de pagina weet de zoeker al enkele tools die in dat artikel aangeraden worden.
Optimaliseren op basis van commerciële zoekintentie
Door te optimaliseren voor commerciële zoekwoorden laat je de zoekers zien wat je te bieden hebt en geeft je hen de informatie die zij nodig hebben om tot conversie over te gaan. Hoe efficiënter zij de informatie over producten en/of diensten kunnen vinden en gebruiken, hoe groter de kans dat zij verder gaan tot conversie. Door producten en/of diensten met elkaar te vergelijken in bijvoorbeeld een blog of door het tonen van een duidelijke categoriepagina of diensten overzichtspagina, help je jouw potentiële klanten met het verzamelen van informatie. Kortom, zorg dat een categoriepagina of diensten overzichtspagina is geoptimaliseerd voor deze zoekintentie waar gebruikers nog in de vergelijkende fase zitten.
4. Transactionele zoekintentie
Gebruikers met een transactionele zoekintentie willen graag overgaan tot conversie. Deze conversie verschilt per branche en bedrijf. Denk hierbij aan het kopen van een product of dienst, het opnemen van contact of het bezoeken van een winkel of bedrijf. Zoekopdrachten met een transactionele zoekintentie zijn vaak te herkennen aan woorden zoals ‘kopen’ of ‘bestellen’. Het kan ook voorkomen dat het onduidelijk is of de bedoeling van de zoeker een conversie, commercieel of informatief is. Dit gebeurt vaak wanneer het zoekwoord de naam van een specifiek product is. In dat geval zullen de zoekresultaten verschillende SERP-functies bevatten om dat specifieke product te onderzoeken of hun aankoop te voltooien. De zoekresultatenpagina voor de zoekopdracht in het voorbeeld hieronder bevat de transactionele inhoud: prijzen worden vergelijken bij verschillende verkooppunten; en commerciële inhoud: basis productinformatie, gebruikersrecensies en vragen over het product. Daarnaast bevat een zoekopdracht met een transactionele zoekintentie vaak veel advertenties.
Optimaliseren op basis van transactionele zoekintentie
Door te optimaliseren voor transactionele zoekwoorden zorg je ervoor dat toekomstige klanten jou kunnen vinden wanneer zij bereid zijn over te gaan tot conversie. Dit doe je door de productpagina’s te optimaliseren en een eenvoudig aankoopproces te integreren.
Kortom, door de content van jouw pagina’s en advertenties te optimaliseren op basis van zoekintentie zorg je ervoor dat jouw website aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker en kun je jouw potentiële klanten bereiken. Dit zal resulteren in meer relevante bezoekers en in een (eventueel) hoger conversiepercentage. Searchtrends is gespecialiseerd in lokale zoekmachine optimalisatie en het beheren van het Google Bedrijfsprofiel. Neem gerust contact op als je deze optimalisatie wilt uitbesteden. Heb je nog geen website voor je bedrijf? Ook deze kunnen wij voor jou realiseren. Wij zorgen ervoor dat jij vindbaar wordt voor jouw potentiële klanten!