Wanneer ben jij voor het laatst naar een nieuwe kapperszaak geweest zonder eerst de reviews te checken? Of heb je een hotelovernachting geboekt zonder eerst de ervaringen van andere gasten te lezen?
Er is geen twijfel over mogelijk: tegenwoordig zijn reviews onmisbaar. Ze dragen namelijk sterk bij aan de geloofwaardigheid van een bedrijf; 79% van de consumenten vertrouwt een online review evenveel als een persoonlijke aanbeveling van een vriend of familielid. En dit geldt zéker voor lokale bedrijven. Potentiële klanten zoeken jouw bedrijf namelijk eerst via Google. Of consumenten zoeken juist naar een specifieke dienst of een product in de regio, waarna jouw bedrijfsnaam kan verschijnen. Staan hier veel positieve reviews bij? Dan is de kans groot dat de potentiële klant doorklikt. Maar, hoe zorg je dat klanten een Google Review schrijven?
Klanten vragen om een Google Review te schrijven
Goede reviews kunnen een enorme boost geven aan de geloofwaardigheid van je bedrijf. Maar, om die sterren bij Google te krijgen, moet je wel eerst klanten vragen om reviews. Dit kan een beetje ongemakkelijk aanvoelen – maar de praktijk leert dat klanten het vaak leuk vinden om hun mening te delen. Wel is het nodig om je klant te attenderen op de mogelijkheid om een review te schrijven. Wanneer klanten aan hun lot worden overgelaten, kunnen ze vrij passief zijn als het aankomt op het achterlaten van reviews. Maar, wanneer je het je klanten direct vraagt, dan is een groot deel bereid om een review achter te laten op een platform naar keuze.
Er zijn evenveel manieren om je klanten om reviews te vragen als dat er communicatiemiddelen zijn in je bedrijf. Nog wat inspiratie nodig? Je kunt je klanten onder andere via de volgende wegen vragen om een review:
- Persoonlijk
- Telefonisch
- Via een sms-bericht
- Via je website
- Via e-mail
- Via sociale media
- via bedankpagina
- Geprinte kaartjes met een link / QR-code
- Als handtekening in je e-mail
- Op de factuur
Hoe vraag je om een review voor je Google Maps profiel?
Sta je op het punt om een verzoek om een verzoek te schrijven, maar weet je niet waar je op moet letten? Onderstaande punten kunnen je op weg helpen.
- Zorg voor een persoonlijk bericht, met de naam van je klant in de opening en waar mogelijk nog extra informatie over de klant om het extra persoonlijk te maken.
- Stuur een link mee, zodat de klant eenvoudig op de reviewpagina terecht komt.
- Houd het bericht kort en krachtig.
Inspiratie nodig? Onderstaande mail kan een startpunt zijn om jouw klanten om een review te vragen.
Beste #Naam# #Achternaam#,
We hopen dat u tevreden bent met onze dienstverlening.
Uw feedback is zeer belangrijk voor ons. Daarom zouden wij u graag om een kleine gunst vragen. We stellen het zeer op prijs als u de tijd wilt nemen om een review te schrijven voor ons Google Maps profiel, of ons een sterrenwaardering wilt geven.
Om uw review te plaatsen, kunt u eenvoudig hier klikken, of de volgende link openen in uw browser.
https://g.page/r/CeTXUR7S19rOEAg/review
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
#Naam van uw bedrijf#
Beantwoord alle reviews persoonlijk
Vergeet niet om alle reviews even persoonlijk te beantwoorden. Deze worden namelijk door 40% van de consumenten altijd gelezen, door 33% vaak en door 23% af en toe. Je hoeft niet bang te zijn voor slechte reviews – het belangrijkste is dat je deze goed oppakt. Blijf kalm en vriendelijk en ga het gesprek aan met de klant.