Met elke seconde ruim 40.000 zoekopdrachten op het internet wereldwijd, gaat 97% van de mensen via een zoekmachine op zoek naar informatie over bedrijven en/of producten. Wanneer een potentiële klant de naam van jouw bedrijf of product niet weet, gaat hij/zij zoeken in een zoekmachine. Dan wil je natuurlijk dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt bij de relevante zoekwoorden. Dit kun je doen door te adverteren, echter levert SEO een veel duurzamer resultaat op.
Wat is SEO?
SEO, Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie, is het geheel aan activiteiten die de organische vindbaarheid van een website in de zoekmachines, zoals Google en Bing, optimaliseren. Door effectief gebruik te maken van SEO-technieken is het mogelijk om niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar jouw website te trekken. Hoe hoger de website in de zoekmachine staat, hoe groter de kans dat een gebruiker erop klikt en dus jouw website bezoekt. Door de focus te leggen op lokale SEO, vergroot je de organische vindbaarheid van jouw website voor zoekwoorden met lokale bedoelingen. De zoekresultatenpagina zal jou de zoekresultaten in de buurt van jouw locatie weergeven.
De drie pijlers van SEO
Websites worden gerankt op basis van een algoritme. Echter wordt dit algoritme met ranking factoren niet vrijgegeven door de zoekmachines. Toch kunnen er voor SEO drie pijlers met verschillende factoren vastgesteld worden, waarop jouw website wordt beoordeeld.
1. Techniek
De technische staat van jouw website vormt de basis van SEO. We verstaan hieronder alles wat je achter de schermen aan jouw website aanpast voor zoekmachineoptimalisatie. Dit speelt in op zowel de gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers als de begrijpelijkheid voor de zoekmachines. Hieronder valt onder andere een heldere sitestructuur, hoge laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid betreffende persoonsgegevens (HTTPS), zo min mogelijk error-pagina’s en geen onnodige zware code.
2. Content
Naast een goede technische basis kan goede SEO ook niet zonder relevante en waardevolle content. Content is iedere manier van informatiedeling. Zoekmachines kunnen tekst het best lezen en begrijpen. Naast blogs en verdere informatie op jouw website, vallen de page title en meta description (het stukje tekst dat de zoekmachine toont in de zoekresultaten), elke call to action button, afbeeldingen, video en audio ook onder content. Om de ideale content voor jouw website te genereren, begin je bij het analyseren van de contentbehoefte van jouw doelgroep. Op welke zoekwoorden zoekt jouw potentiële klant. Google Search Console is een tool die te gebruiken is voor zoekwoorden onderzoek. Deze tool laat zien op welke zoekwoorden je met welke pagina’s gevonden wordt in Google en hoeveel bezoekers dit voor jouw website oplevert. Ook worden de zoekwoorden weergegeven die eventueel interessant voor jou zijn om voor te optimaliseren. Zorg vervolgens dat je deze zoekwoorden verwerkt in de content op jouw website.
3. Autoriteit
Met autoriteit wordt de betrouwbaarheid van jouw website aangegeven. Op basis van de hoeveelheid links die naar jouw website verwijzen en wat de kwaliteit en relevantie van deze links is, wordt bepaald hoe belangrijk jouw website is. Dat wil zeggen: hoe meer relevante links van hoge kwaliteit er van andere websites naar jouw website verwijzen, des te hoger de SEO-autoriteit is. Dit kan je uitbreiden door middel van linkbuilding.
Waarom is SEO belangrijk?
SEO is ontzettend belangrijk voor bedrijven, aangezien het de online-aanwezigheid van het bedrijf en internetverkeer naar de website verbetert. Op de lange termijn zijn alle handelingen om de organische vindbaarheid te verbeteren duurzamer dan advertenties. In tegenstelling tot adverteren heeft SEO een beperkte investering nodig. Na verloop van tijd heeft SEO alleen nog onderhoud nodig om zo jouw concurrent de baas te blijven. Met SEO bouw je dus aan iets blijvends met betrouwbare en meetbare resultaten.
Ook voor jou als kleiner bedrijf is het mogelijk om boven de grotere bedrijven te ranken. De zoekmachines hechten steeds meer waarde aan de kwaliteit van websites en links in plaats van de kwantiteit. Wanneer je op jouw website consistent goede content plaats waar de gebruiker naar op zoek is, de snelheid van jouw website verbetert en de juiste zoekwoorden gebruikt, kan ook jouw website bovenaan in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnen.
Ben jij geïnteresseerd geraakt in SEO en de mogelijkheden die het biedt? Lees hier meer over op onze website of neem contact op met Searchtrends om erachter te komen wat wij voor jou kunnen betekenen!