Google Analytics: Hoe stel je doelen in?
Google Analytics is een geweldig middel om statistieken over je website te krijgen. Je ziet direct hoeveel bezoekers je website krijgt, via welke andere websites ze je website bereiken en welke pagina’s ze bekijken. Veel ondernemers zijn blij als ze merken dat hun bezoekersaantallen stijgen.
Dat is natuurlijk ook fijn, maar je blindstaren op bezoekersaantallen heeft niet zoveel zin. Het gaat er namelijk om dat jouw bezoekers een actie uitvoeren op je website. Je wilt een product of dienst aan ze verkopen, dat ze zich abonneren op de nieuwsbrief of dat ze je blog grondig doorlezen. Het gaat er dus om dat er offerte- en contactformulieren worden verstuurd, dat de producten in het winkelmandje worden afgerekend, dat ze de telefoon oppakken om te bellen of dat ze een lange tijd op je website blijven en een reactie achterlaten. Dit meet je door doelen in te stellen. Als je geen doelen hebt ingesteld en dit ook niet van plan bent, heeft het eigenlijk weinig zin om Google Analytics te installeren.
Filters instellen
Voordat je begint met het instellen van je doelen, is het belangrijk de data die je binnenkrijgt te filteren. Het heeft natuurlijk geen zin om je eigen verkeer en het verkeer van je vrienden en familie mee te rekenen bij de doelen die je opstelt. Filters instellen hebben we besproken in een eerder blogartikel. Zorg ervoor dat je dit gedaan hebt, voor je verder gaat met het instellen van je doelen.
Doelen instellen
Er zijn verschillende doelen die je in kunt stellen. Google Analytics helpt je al aardig op weg door sjablonen aan te bieden waaruit je kunt kiezen. Zo kom je bij de sjablonen:
- Ga naar de pagina Beheer in je Google Analytics-account.
- In de rechterkolom zie je als derde puntje “Doelen” staan. Klik op deze link.
- Klik vervolgens op de rode knop “+Nieuw doel”.
- Je ziet nu de sjablonen die Google Analytics al heeft aangemaakt.
- Kies bijvoorbeeld voor “Contact Opnemen”.
- Klik op de blauwe knop “Doorgaan”.
We komen nu bij het instellen van de doeldetails.
Bedankpagina
Voordat we de doeldetails in Google Analytics instellen voor het doel ‘contact opnemen’, is het van belang om een bedankpagina aan te maken op je website. Een bedankpagina is een pagina waar bezoekers terechtkomen nadat ze je contactformulier hebben ingevuld en verzonden. We bekijken heel kort hoe je deze bedankpagina aanmaakt in WordPress. Is jouw website geen WordPresswebsite? Vraag dan aan je webmaster of programmeur om een bedankpagina aan te maken.
Bedankpagina instellen WordPress
Als je WordPress gebruikt, maak je eerst een nieuwe pagina aan: de bedankpagina. Geef deze een passende titel, bijvoorbeeld “Bedankt”, “Bedankt voor uw aanvraag” of “Bedankpagina”. Ga vervolgens naar het contactformulier (in de meeste gevallen contact form 7) op je website. Onder “Aanvullende instellingen” vul je de volgende code in:
on_sent_ok: “location = ‘http://jouwdomein.nl/naamvanjebedankpagina/’;”
Een voorbeeld: Jan Jansen van Timmerbedrijf Jansen heeft zijn bedankpagina “Aanvraag verzonden” genoemd. De code die hij bij de aanvullende instellingen van het contactformulier invult is daarom:
on_sent_ok: “location = ‘http://www.timmerbedrijfjansen.nl/aanvraag-verzonden/’;”
Test vervolgens het contactformulier. Als het goed is, word je nadat je het formulier hebt verzonden doorgestuurd naar de bedankpagina.
Doeldetails instellen
Goed, terug naar Google Analytics. We waren gebleven bij de doeldetails.
- Kies voor het doeltype Bestemming (staat al aangevinkt).
- Bij de bestemming vul je de URL van de bedankpagina in. Zoals Google Analytics al aangeeft, alleen het gedeelte achter de slash /. In het geval van Timmerbedrijf Jansen wordt dit: /aanvraag-verzonden/. “Gelijk aan” laat je gewoon zo staan en “Hoofdlettergevoelig” vink je niet aan.
Waarde toewijzen
Het is verstandig om een waarde toe te wijzen, zodat je kunt beoordelen wat een contactaanvraag je oplevert. Dit doe je door de schuifknop onder “Waarde” in te stellen op “Aan” en een geldwaarde in te vullen in het veld dat verschijnt. Je kunt bijvoorbeeld een gemiddelde nemen: stel, je krijgt vier contactaanvragen. Aan twee van de vier aanvragers verkoop je je product of dienst ter waarde van €40. Het gemiddelde is dan €80. Dit bedrag vul je in als geldwaarde.
Trechter
Als bezoekers jouw contactpagina moeten bereiken via een bepaalde route die je in je hoofd hebt, kun je vervolgens een trechter instellen. Dit kan nuttig zijn als je verwacht dat ze van de startpagina naar een vervolgpagina gaan (bijvoorbeeld de pagina waarop je je diensten beschrijft) en dan pas contact met je opnemen. De trechterfunctie bekijkt of bezoekers deze route inderdaad nemen of dat ze een ander pad nemen om op je contactpagina te komen.
Let op: Waarde en Trechter zijn optioneel. Je kunt dit voorlopig ook nog even laten voor wat het is.
Je kunt vervolgens testen of het doel werkt door op “Dit doel verifiëren” te klikken. Zoals Google Analytics aangeeft, neemt het programma dan de gegevens van de afgelopen zeven dagen als uitgangspunt. Let op dat je geen resultaten krijgt als je de afgelopen zeven dagen geen contactaanvragen hebt gehad.
Klik ten slotte op “Opslaan”.
Gefeliciteerd! Het doel is aangemaakt. Je vindt het onder: Conversies -> Doelen -> Overzicht.