Zoek je een gemakkelijke manier om vragen van klanten snel te kunnen beantwoorden? Dan is een live chatbox misschien iets voor jouw bedrijf. Klanten kunnen door middel van één druk op de knop een vraag stellen en jij kunt direct reageren. Zo blijft de interactie hoog en kun je de klant snel advies geven en tevreden stellen!
Benieuwd naar wat een chatbox voor jouw bedrijf en website kan betekenen? Lees dan vooral verder!
Wat is een live chatbox?
Via de chatbox is het mogelijk om een direct online gesprek te voeren. Op deze manier wordt jouw websitebezoeker direct geholpen. Je ziet al dat steeds meer bedrijven de chatboxfunctie gebruiken voor hun website. Het blijkt daarom ook dat de klanten er erg tevreden over zijn: ze vinden het prettig om directe professionele hulp te krijgen van een chatoperator. Meestal opent de operator zelf het gesprek door een berichtje te sturen, waardoor de klant eerder geneigd is om een berichtje terug te sturen.
Wat zijn de voordelen van een chatbox?
- Snelheid
Jij krijgt als bedrijf een vraag binnen en je geeft gelijk een reactie. Hierdoor blijven de klanten niet met vragen zitten. Daarnaast bespaart het de werknemers ook veel tijd: reageren op een chatberichtje gaat vaak sneller dan het opstellen van een e-mail. - Overtuigend communiceren
De bezoeker is zich aan het oriënteren op jouw website en dus is de kans aanwezig dat er ook daadwerkelijk iets wordt gekocht. Om dat een extra zetje te geven, moet je overtuigend zijn in de chat. Als de klant een vraag heeft, reageer je positief en help je de klant met zijn vraag. Je bouwt zo vertrouwen op en de klant is dan eerder geneigd om iets te kopen. - Verhoging klanttevredenheid
Via de live chat laat je zien dat jouw bedrijf openstaat voor contact met de klanten. De bezoeker merkt dat er interesse in hem wordt getoond en tijd in hem wordt gestoken en krijgt zo meer vertrouwen in het bedrijf. Een snelle, accurate en positieve reactie zorgt ervoor dat de klant tevreden is en deze positieve ervaring ook zal delen met anderen.
Wat zijn de nadelen van een chatbox?
- Extra laadtijd
Een belangrijke reden om geen chatbox te gebruiken, is dat de laadtijd van een chatapplicatie lang kan duren. Bij het laden van pagina’s op jouw website moeten externe plugins geladen worden. Door deze laadtijd hebben klanten eerder de neiging om sneller naar een andere site te gaan. Dit ga je dan ook merken in je resultaten in Google. Controleer dus van tevoren goed of jouw website dit kan hebben of zorg er bijvoorbeeld voor dat de chatbox op een aparte pagina wordt getoond.
- Te opdringerig
Meestal krijg je onder in beeld een live chat-oproep. Als de klant daar geen interesse in heeft en steeds blijft zien dan kan het te opdringerig overkomen. Terwijl jij als bedrijf de klant alleen maar wilt helpen! Je kan daarom ook de keuze aan de klant overlaten: deze bepaalt dan of hij/zij een live chat wil. - Geen effect
Een chatbox kan een oplossing zijn voor jouw bedrijf, maar het kan ook tegenvallen. Misschien hebben mensen wanneer zij zoeken naar een dienst of aankoop binnen jouw branche wel helemaal geen behoefte aan een live chat. Daarom is het handig om als bedrijf goed bij te houden hoeveel gesprekken er zijn gevoerd en of dat geleid heeft tot een extra aankoop.
Een chatbox voor jouw bedrijf?
Voor een chatbox moet je je dus goed voorbereiden. Je moet er personeel en tijd voor inzetten, maar dan heb je ook wat! Je verhoogt het contact met je klanten en je kunt hiermee de klanttevredenheid verhogen. Hierdoor is de kans groter dat je klanten een (nieuwe) aankoop doen via jouw site dan bij de concurrent, omdat er interesse in hen wordt getoond. De klanten krijgen aandacht en dat vinden ze fijn!
Heb je interesse in een chatbox maar nog geen idee waar te beginnen? Searchtrends kan je daarbij helpen. Searchtrends kan voor jouw website een chatbox aanmaken, zodat je direct contact kan maken met jouw klanten. Ook wanneer er behoefte is aan meer informatie of een advies helpen wij je graag verder.