Verandering presentatie Google AdWords & organische zoekresultaten
Valt het jou ook al een tijdje op tijdens het internetten op je laptop of computer dat er meer Google AdWords advertenties (zoekresultaten met een gele achtergrond) bovenaan de pagina worden getoond? Heb je ook al gezien dat er juist een groot wit veld is verschenen naast de zoekresultaten? Dit kan kloppen, want sinds eind februari heeft Google de AdWordsadvertenties aan de rechterkant verwijderd en er bij veel producten een extra advertentie bijgezet bovenaan de pagina.
De huidige situatie in weergave zoekresultaten Google
Voor populaire producten zie je nu vier advertenties bovenaan de pagina staan in plaats van drie. Daaronder staan de Google Mijn Bedrijf vermeldingen. Het resultaat van deze verandering? Geen organische zoekresultaten meer boven de vouw! Bovendien geldt voor Google AdWords dat je veel meer moet investeren om nog op de eerste pagina terecht te komen. Wat betreft de organische zoekresultaten kan het een behoorlijke impact hebben op het aantal bezoekers dat doorklikt naar je website. Heb je veel geld geïnvesteerd voor de eerste plaats in de organische zoekresultaten, bekijk dan eens of er de afgelopen maanden een daling is geweest in de doorklikratio. Zo ja, dan is het te overwegen om minder waarde te hechten aan de eerste plaats op de eerste pagina, maar enkel de eerste pagina voor ogen te houden. Bovendien zet Google tevens Google Shopping meer centraal. De resultaten hiervoor verschijnen nu in de rechterkolom waar eerder nog AdWords-advertenties stonden.
Deze verandering in de presentatie van de zoekresultaten is op de desktopcomputer in alle landen voor elke taal doorgevoerd. Voor de mobiele resultaten geldt dit overigens niet.
De reden voor deze verandering
Als je logisch nadenkt, is deze verandering eigenlijk voor niemand echt gunstig, behalve voor Google zelf. Kleine bedrijven en mkb’ers moeten meer geld investeren om op de eerste pagina te komen en te concurreren met de grote jongens. Om een goede positie te bereiken kom je er bijna niet meer onderuit om te moeten betalen. Zodoende zijn veel mensen sceptisch en zien de reden voor de verandering enkel om de kas van Google te spekken. Wat vind jij?
Google AdWords iets voor jou?
Heb je interesse in Google AdWords, houd dan onze blog in de gaten. Volgende keer schrijven we over het opzetten van een Google AdWords campagne.