Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar laat je online kansen niet liggen!
Website
Dat je een website hebt spreekt eigenlijk voor zich. Voor een basisbedrag kan je al een website laten maken. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar bent, maar ook een betrouwbare indruk wekt. Je geeft hier je locatie, contactgegevens en openingstijden weer en je producten en diensten. Eventueel koppel je er een webshop aan vast. Je website is uiteraard responsive en SEO-vriendelijk. Overigens zijn visitekaartjes en websites onlosmakelijk met elkaar verbonden. ‘Kijk maar op mijn website www punt….’ Thuis is je potentiële klant het alweer vergeten. Je visitekaartjes laat je afdrukken in de huisstijl van je website. Zorg wel nog steeds voor een makkelijk te onthouden bedrijfsnaam – visitekaartjes raken helaas nogal eens kwijt.
Bloggen!
Kan je enigszins schrijven, zonder spelfouten en niet in een en toen en toen schrijfstijl? Publiceer dan regelmatig een artikel op je website. Bloggen dus! Google is dol op unieke content en plaatst bedrijven die dit aanbieden voor bezoekers hoger in de lijst met zoekresultaten. Verdiep je ook in SEO (search engine optimization), zoekmachineoptimalisatie, zodat je website hoger scoort in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines door middel van trefwoorden. Tevens laat je je bezoekers zien dat dit een dynamische website is waar regelmatig ‘iets gebeurt’. Liefst introduceer je de artikelen op je homepage, zodat je meteen prikkelt. Dat doet het beter dan een tabje genaamd Blog waar bezoekers op moeten klikken.
Social media adverteren
Social media zijn naast voor persoonlijk gebruik ook zeer geschikt voor bedrijven. Populaire social media kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn lenen zich uitstekend om middels een korte lijn in contact te staan met (potentiële) klanten. Zie het als een tweede klantenservice, zeer toegankelijk en overal bij te houden. Het krijgen van volgers en likes vergt wel enig geduld en creativiteit. Zorg allereerst voor een mooie Facebookpagina of mooi Twitter account. Deel vooral interessant nieuws, mooie foto’s en leuke acties. Zoek naar interactie met klanten. Probeer ook eens te adverteren via social media. Op Facebook kan je bijvoorbeeld een bericht promoten voor een klein bedrag, waarbij je meteen een schatting krijgt van het aantal te bereiken bezoekers. Het proberen waard!
Verschijn ook op andere plekken op internet
Jouw website is natuurlijk een radartje in het geheel, vooral als je net begint. Daarom is het aan te raden om ook op andere plekken op internet te verschijnen. Hoe?
- Online bedrijvengidsen die (al) veel bezoekers hebben, zoals Uw-Adres.nl of Faxgids.nl.
- Google Places: hoe fijn is het als je als bezoeker googelt op – simpel voorbeeld – “schilder Amsterdam” en je krijgt direct de locatie te zien? Als ondernemer moet je dus op Google Places met een netjes ingericht account met foto’s en reviews.
- Reageer op fora. Plan hier het beste vaste uren voor in waarin je surft naar interessante sites en artikelen. Hierop reageer je met een duidelijke Gravatar en link naar je website. Maak geen sluikreclame – dan word je snel geblockt – maar plaats een prikkelende reactie waardoor anderen doorklikken.
- Gastartikelen schrijven. Houd je van schrijven of kan je schrijven? Kijk dan eens of je gastartikelen mag schrijven op goed bezochte websites waarin je linkt naar je eigen website. Zij blij met gratis content, jij met de online verspreiding van je bedrijf.
- Linkbuilding. Bovenstaand voorbeeld is een vorm van linkbuilding. Wat je ook kan doen is eenvoudigweg verzoekjes tot linkbuilding versturen. ‘Plaats jij mijn link dan plaats ik de jouwe?’
Adverteer op internet
Je ziet ze op veel website verschijnen, vaak in de vorm van banners. Advertentiebanners zijn een doeltreffend middel om online reclame te maken voor je bedrijf. Ze verschijnen bovenaan, aan de zijkant of onderaan websites, afhankelijk van je budget en doelgroep. Deze advertentiebanners worden afgestemd op het zoekgedrag van de bezoeker. Je hebt het vast weleens ervaren: je zoekt bijvoorbeeld naar “meubel laten stofferen” op internet en later verschijnt op een niet gerelateerde site een advertentiebanner van een stoffeerder. Zo kan jij dus ook potentiële klanten binnenhalen! Een betrouwbare aanbieder van advertenties is Google AdWords.
Uiteraard hebben online en offline promotie elkaar nodig. Je moet ook fysiek verschijnen en potentiële bezoekers tastbare middelen aanbieden. Denk dus verder aan beurzen, bijeenkomsten, flyeren, kortingsbonnen aanbieden, adverteren in huis-aan-huisbladen, enzovoort.