Mobiel vriendelijke website vanaf 21 april 2015 een must
Vanaf morgen gaat Google aan de hand van enkele factoren beoordelen of uw website mobiel vriendelijk is. Google let er dan op of de website meeschaalt, de tekst op uw website goed leesbaar is en links op uw website zonder moeite aangeklikt kunnen worden. Op basis daarvan wordt uw website hoger in de mobiele zoekresultaten getoond dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn. Zoekt u op uw mobiel dan geeft Google nu al via de tag “voor mobiel” bij de beschrijving van uw website aan of de zoekresultaten geschikt zijn voor mobiel of niet.
Is mijn website mobiel vriendelijk? Controleer het nu direct zelf.
Bezoekers naar uw website via mobiel
Uit recente cijfers (december 2014) van onderzoeksbureau GfK blijkt dat 76 procent van de Nederlandse huishoudens een smartphone bezit. Voor tablet en desktop is dat 3 op de 5 Nederlanders. Bovendien werd er in Google in 2014 meer dan de helft van alle zoekopdrachten via een smartphone gedaan. Inmiddels constateren we dat het verkeer van een website al snel boven de 20 procent van het totaal aantal bezoekers komt (dit is via Google Analytics eenvoudig te achterhalen). Bij sommige websites is dit percentage zelfs om en nabij de 50 procent.
Is uw website dus niet mobiel vriendelijk dan loopt u dit grote gedeelte van uw bezoekers (en dus potentiële, nieuwe klanten) mis. Ook gaat Google dit vanaf morgen bestraffen en komt u minder hoog in Google te staan.
Waarom kiezen voor een responsive design?
Waarom is het zo belangrijk om uw website geschikt te maken voor smartphone- en tabletgebruikers? Met andere woorden uw website van een responsive design te voorzien?
- Rankingfactor Google: Vanaf 21 april 2015 gaat Google op basis van enkele factoren de mobiele vriendelijkheid van websites beter beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet responsive zijn.
- Professionaliteit: Bedrijven die een mobiele versie van hun website hebben lopen mee met de tijd en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Dit werkt professioneel op uw bedrijfsreputatie.
- Mobiele strategie: De meeste internetgebruikers bereikt u door het opzetten van een mobiele strategie. Doet u dit niet dan bereikt u het grootste gedeelte van de internetgebruikers niet.
Mobiele statistieken
Nieuwsgierig naar de hoeveelheid bezoekers die uw website bezoekt op een smartphone of tablet? Of wilt u controleren of uw mobiele website foutloos getoond wordt? Met Google Analytics en Webmastertools kunt u dit snel en eenvoudig achterhalen.
Google Analytics
In Google Analytics gaat u naar het overzicht van de categorie “Mobiel” die u onder het hoofdmenu “Doelgroep” vindt. Hier ziet u dan welk percentage bezoekers uw website bezoekt op een smartphone, tablet en desktop. Bovendien ziet u per apparaat de gemiddelde tijdsduur op uw website, hoeveel nieuwe gebruikers uw website bezoeken en de hoeveelheid pagina’s die zij gemiddeld per apparaat bekijken.
Webmaster Tools
Onder het kopje “Zoekverkeer” vindt u de “Mobiele bruikbaarheid” van uw website. Hier worden verschillende soorten fouten aangegeven (als dit het geval is bij uw website) zoals een te kleine lettergrootte en als er tikelementen te dicht op elkaar staan. Ook geeft Webmastertools aan, wanneer de fout voor het laatst werd gevonden. Dit is snel en eenvoudig op te zoeken op uw website en te verbeteren.
Mobiel vriendelijke website bestellen?
Is uw website nog niet mobiel vriendelijk? Dan bent u bij ons aan het goede adres! Searchtrends heeft jarenlange ervaring op gebied van online marketing. Wij kunnen uw huidige website snel en voordelig “mobile friendly” maken. Heeft u nog geen website? Ook dan is een van onze responsive websites snel voor u gerealiseerd. Aarzel niet en vraag vrijblijvend meer informatie aan. Wij voorzien u graag van advies.