Nieuwe update Google: mobiel vriendelijke website
Google vindt het belangrijk dat uw website mobiel vriendelijk is. Dit neemt Google mee in de beoordeling van uw website om te bepalen waar uw website eindigt in de zoekresultaten sinds 28 april 2015. Twee weken geleden heeft Google aangegeven dat dit vanaf begin mei nog belangrijker gaat worden.
Hoe? Door het doorvoeren van een nieuwe update. Deze update heeft een groter effect op de ranking van uw mobiele website. Internetgebruikers krijgen dan mobielvriendelijke zoekresultaten van Google die nog beter aansluiten bij hun zoekaanvraag.
Smartphonegebruik 2015
Eind 2015 was al duidelijk dat de smartphone ons leven steeds meer is gaan beheersen. Wat vroeger het roken was, is de smartphone geworden. Moeten we even wachten, bijvoorbeeld op de bus, dan pakken we al snel onze smartphone erbij. Als ik uit eten ga, zie ik dat de smartphone en het tablet in feite een normaal onderdeel zijn geworden van onze eetcultuur. Kinderen zijn nog nooit zo stil geweest omdat zij op de iPad zitten. Vrienden zijn druk aan het typen op hun Android telefoon, weer iemand anders heeft zijn e-reader bij zich. Niet zo gek dus dat marketeers zich meer en meer op mobiel internet richten en het aantal mobiele advertenties nog steeds stijgt (bron: Mediaweb).
Ondernemers en smartphonegebruik van consumenten
Ook voor ondernemers heeft dit verregaande consequenties. Frankwatching onderzocht eind vorig jaar hoe consumenten veranderen in een wereld waar de online wereld de dienst uitmaakt. U kunt als ondernemer de consument op elk moment van de dag overal bereiken met uw boodschap. Dit is niet (meer) te vergelijken met de traditionele media zoals het plaatsen van een advertentie in de krant, adverten via radiocommercials of zelfs televisie. We gaan immers naar bed met de smartphone en staan ermee op (37 procent van alle smartphonegebruikers bekijkt eerst hun smartphone voordat ze opstaan).
E-commerce en de smartphone
Hoewel u misschien denkt aan apps als het gaat om mobiel internet, ook e-commerce is populair op de smartphone en tablet. Naast de komst van grotere smartphones zijn ook responsive webshops steeds beter ingericht op de gebruikerservaring. Niet voor niets heeft betalen per mobiel de voorkeur van de Nederlandse consument:
81 procent van de consumenten betaalt bedragen onder de tien euro het liefst mobiel. Voor bedragen tussen de 10 en 25 euro is dat percentage 76 procent. Met de pinpas betaalt 14 procent van de consumenten bedragen onder de tien euro het liefst met hun pinpas. 23 procent geeft de voorkeur aan de pinpas voor bedragen tussen de 10 en 25 euro.
Bron: Wegwijs
Mobile only
Omdat smartphones groter zijn geworden, vanwege de positieve gebruikerservaring op responsive webshops én steeds sneller mobiel internet, zijn consumenten steeds vaker alleen nog maar online te bereiken via hun smartphone. Mobile only krijgt dus de overhand. Omdat smartphones bovendien steeds goedkoper worden, is dit voor gebruikers die minder te besteden hebben vaak ook een beter alternatief dan het kopen van een laptop of pc.
Met deze trends in het achterhoofd is de komende update van Google die websites die nog niet responsive zijn gaat afstraffen niet zo verwonderlijk. Daarbij is het goede nieuws dat de update geen impact heeft op websites die al mobielvriendelijk zijn. Bovendien blijft unieke content nog steeds een van de belangrijkste factoren van een website. Zo kan het dus maar zo zijn dat een website die niet mobiel vriendelijk is maar wel beschikt over waardevolle content alsnog hoger scoort in de lijst met zoekresultaten.
Is uw website mobiel vriendelijk?
Test het hier: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
of lees meer over het mobielvriendelijk maken van uw website in de handleiding voor mobiel vriendelijke websites.