Branding: Wat is het en waarom is het belangrijk?
De Benelux Merkenwet zegt dat als merk kunnen worden beschouwd:“alle grafisch af te beelden tekens die in staat zijn de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden. Kortom, een merk is een teken, bedoeld om de producten en diensten van elkaar te onderscheiden. Dat kan een woord zijn, een logo, een symbool, een kleur, een vorm of een combi.”*

Merkbeleving
Merkbeleving speelt bij het creëren van een gevoel bij uw bedrijf een hele grote rol. Enkele kenmerken van een goed merk naast de onderscheidende waarde zijn:
- duidelijke boodschap;
- bevestigt de geloofwaardigheid van uw bedrijf;
- speelt in op het gevoel van uw doelgroep;
- motiveert de consument tot het kopen van uw producten;
- zorgt voor een sterke loyaliteit van uw klanten.
Het doel van branding is dat uw potentiële klanten een gevoel krijgen bij uw merk waarmee ze zich kunnen identificeren. Essentieel is dat dit gebeurt tijdens de oriëntatiefase van uw klanten. Dan laat u namelijk een sterke eerste indruk achter en onthouden potentiële klanten u beter, waardoor ze eerder weer bij u terugkomen. Daarom is een positieve merkbeleving zo belangrijk.
Branding niet alleen naar buiten toe
Voor een succesvolle branding van uw merk is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben. Bij branding gaat het er daarom tevens om, dezelfde boodschap in uw hele organisatie door te voeren. Dus als uw lijfspreuk luidt “snelle en klantvriendelijke service”, is het niet de bedoeling dat uw klanten een half uur in de wacht staan voordat zij een chagrijnige medewerker spreken. Wees consistent in al uw communicatie-uitingen.
Budget branding
Uiteraard spelen ook budgettaire middelen een bepalende rol. U bepaalt zelf welk budget u voor branding vrijmaakt. Dit kunt u ook bepalen aan de hand van gesprekken met uw huidige klanten. U merkt dan vanzelf wat u klanten goed vinden en wat beter kan. Als u uw doelgroep duidelijk voor ogen heeft, weet u ook welke advertentiekanalen u het beste kunt benutten. Zomaar beginnen aan een grote advertentiecampagne is voor de meeste startende ondernemers niet haalbaar. Besteed daarom ook tijd aan vooronderzoek. We zijn immers niet allemaal de nieuwe Apple of McDonald’s.
Het nut van branding voor uzelf
Uw merk kunt u zien als de totale som van uw imago en alle ervaringen die (potentiële) klanten met uw bedrijf hebben. Wees u zich ervan bewust dat u niet alle ervaringen kunt beïnvloeden. De beeldvorming van een startend bedrijf ontwikkelt zich meestal langzaam maar gestaag. Het doel van branding voor u als startende ondernemer is om te weten wat u wilt uitdragen met uw merk en hoe u dit wilt bereiken. Zo krijgt u vanzelf ook duidelijk(er) uw doelgroep in beeld. Uw merk is als het ware een belofte die u doet aan uw klanten. Zorg ook telkens voor een terugkoppeling naar uw klanten. Door te luisteren en te communiceren met uw klanten krijgt u niet alleen te horen wat klanten van uw bedrijf vinden, maar zorgt u ook voor een extra stukje klantenservice wat weer bijdraagt aan de positieve ervaring met uw bedrijf.
*Bron: http://www.ru.nl/mercator/trainingen_workshops/begrippen/vm/begrippenlijst_m/