SEO: Geen toptermen maar longtail
Google geeft in haar zoekresultaten steeds meer ruimte aan betaalde diensten. Met vier advertenties bovenaan in de zoekresultaten, komt jouw onbetaalde plekje in de zoekmachine in het geding. In plaats van toe te kijken hoe jouw bedrijf dieper in de krochten van de laatste pagina’s wegzakt, kun je actie ondernemen: pas je SEO-strategie aan en zoek de oplossing in ‘longtail’.
Toptermen
Wanneer je door middel van SEO goed vindbaar wil zijn in Google denk je al gauw in toptermen. Je bent bijvoorbeeld een vloerenspecialist en wil dat mensen jou kunnen vinden op ‘PVC-vloeren’. Dit is een voorbeeld van een topterm: het is kort en veelomvattend, maar een topterm heeft veel concurrentie. Het is dan te moeilijk om boven websites van grote bedrijven die al langere tijd online staan uit te stijgen.
Specifiekere zoekopdrachten in Google
Maar hoe erg is dit? Google-gebruikers zoeken vaak specifiek en niet altijd op algemene toptermen. Toen ik zelf ging verhuizen en op zoek was naar een nieuwe laminaatvloer zocht ik ook niet op ‘Laminaatvloer’. Je zoekt eerder op termen als ‘laminaat prijs per m2’, ‘goedkoop laminaat nijmegen’ of ‘laminaat op vloer met vloerverwarming’. Wat hierbij helpt, is dat wanneer je jouw zoekopdracht in de Google-zoekbalk typt je al specifieke suggesties krijgt van Google Suggest. Als zoeker ben je ook gauw geneigd om op een specifieke zoekopdracht die bij jouw vraag past te klikken.
Longtail
Deze specifieke zoektermen noemen we ‘longtail’. Zeker als kleiner bedrijf dat net komt kijken in de online wereld is dit aantrekkelijk: je spreekt de specifieke zoeker aan die in de zoeksuggesties wordt aangemoedigd door Google. Je laat de grotere partijen die op toptermen worden gevonden hiermee dus mogelijk achter je.
Longtail vraagt veel van je creativiteit. Daarbij moet je je ook goed kunnen verplaatsen in jouw (potentiële) klant: wat voor specifieke zoekopdracht zou jouw doelgroep kunnen invoeren? Door middel van Google Keyword Planner kun je hier inspiratie voor opdoen. Hier moet je wel een Google Adwords-account voor hebben. Het is ook gemakkelijk om in de zoekbalk van Google te kijken naar de zoeksuggesties: typ eens een longtailterm in en kijk wat voor suggesties er worden gegeven.
Het optimaliseren van je website voor Google is absoluut niet gemakkelijk. Het is aan te raden een internetmarketingbedrijf hiervoor in te schakelen. Een dergelijk bedrijf kan kijken welke longtailtermen geschikt zijn en kan hier SEO-teksten bij schrijven.