Instagram deel II: Filters, geotaggen en hashtagcampagnes
Zoals beloofd in de vorige blog over Instagram: ik ga ervoor zorgen dat jouw vocabulaire een update krijgt en zich verder uitbreid met de woorden geotaggen, hastagcampagnes en filters.
Geotaggen en hashtagcampagnes hebben direct te maken met de vindbaarheid en klantenuitbereiding van je bedrijf. Een filter zorgt ervoor dat een foto nog mooier wordt dan het origineel en die gelikte Instagramlook krijgt, waardoor je account ook esthetisch verantwoord is en ‘likeable’.
Je weet inmiddels hoe je foto’s kan toevoegen en je bent op de hoogte van het belang van een goedgevuld account. Je gaat nu leren hoe je je foto’s functioneel kan inzetten: je wilt namelijk niet alleen mooie kiekjes posten, maar vooral klanten aantrekken.
Geotaggen: jouw bedrijf op de kaart
Wanneer je een foto op Instagram plaatst, kun je deze foto voorzien van een gps-coördinaat. Je foto wordt dan op de betreffende locatie in Instagram geplaatst: dat is geotaggen.
Als iemand zich bijvoorbeeld in de Lange Hezelstraat in Nijmegen bevindt en door middel van Instagram wilt weten wat er in deze straat te zien en te doen is, kan dit gemakkelijk in Instagram onder ‘Plaats’ worden opgezocht. Bij het invoeren van de locatie worden alle recente foto’s met de geotag ‘Lange Hezelstraat’ getoond. Zo komen potentiële klanten jou vanzelf tegen dankzij de geotag die jij en anderen hebben geplaatst.
Wanneer klanten een foto hebben gedeeld van jouw zaak met jouw locatie als geotag, kun je ook bekijken wat klanten over jouw zaak zeggen en wat hun interesses zijn. Hier kan jij als ondernemer mooi op inspringen door gebruik te maken van deze waardevolle informatie.
De geotag kan ook van waarde zijn voor branding (merkbeleving) wanneer je jouw onderneming wilt neerzetten als een lokaal bedrijf. Kijk ook of je hierin kan samenwerken met andere ondernemingen rondom jouw locatie: deel elkaars foto’s en voorzie ze van een geotag om deze lokale feeling te versterken.
Hashtagcampagnes: activeer je klanten
Hashtagcampagnes kun je inzetten als een tactiek om klanten en volgers foto’s te laten posten die alles met jouw bedrijf te maken hebben. Zo’n campagne trekt klanten en volgers, maar biedt je ook nieuwe content: leuke foto’s en indirecte reclame wordt gepost, zonder dat je er zelf iets voor hebt hoeven doen.
Als je na verloop van tijd genoeg volgers hebt verzameld, kun je ze gaan inzetten voor hashtagcampagnes. Je bedenkt uiteraard een campagne die met jouw bedrijf en branche te maken heeft. De hashtagcampagne kun je starten om je volgers te activeren en content te verzamelen, maar ook om te kijken wat jouw volgers interesseert en wat hun smaak is.
Bij een hastagcampagne vraag je je volgers om een gerelateerde foto te plaatsen met een vaste hashtag. Laat ze bijvoorbeeld een foto van hun favoriete product posten met een pakkende hashtag (bijvoorbeeld: #hierwordikblijvan). Je kunt er ook een wedstrijdelement in verwerken: de beste foto krijgt bijvoorbeeld een product cadeau.
Grote bedrijven zetten de hashtag al heel productief in. Starbucks is hier een voorbeeld van: zij laten volgers hun eigen Starbucksfoto’s delen met de hashtag #starbucksaddict. In de volgende blog over Instagram bespreek ik een aantal succesvolle Instagramcampagnes.
Filters
: een artistieke foto binnen handbereik
Naast het hebben van een goedgevuld account is het ook van belang dat je een mooi account hebt. Als je veel foto’s hebt geplaatst, maar ze zijn niet aantrekkelijk, dan word je ook niet gevolgd.
Om jouw foto’s nog aantrekkelijker te maken, kun je gebruik maken van een filter. Wanneer je een foto wilt posten in Instagram, krijg je dit altijd als optie te zien: je kan de foto als origineel plaatsen of met een filter. Deze filter zorgt ervoor dat de foto anders belicht wordt en er net wat artistieker, mooier en professioneler uit komt te zien. Ga niet helemaal los met de filters: soms is een foto gewoon mooi in zijn originele staat. Wees kritisch!
Mijn tip aan jou is om eens te gaan spelen met geo-tags, hastags en filters; kijk ook eens hoe andere bedrijven het inzetten. De volgende keer toon ik een aantal voorbeelden van succesvolle hashtagcampagnes, dus blijf onze blogpagina in de gaten houden!