• Geschreven door:

    Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Facebook? Check.instagram-voor-bedrijven
    LinkedIn? Check.
    Twitter? Check.

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram.

    Moet? Je moet natuurlijk helemaal niks, maar bedenk wel dat de groeiende mobiele app Instagram inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zitten te grammen. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

    Wat is Instagram precies?

    Instagram is een app die alleen te gebruiken is op je smartphone. Met Instagram draait alles om beeld: je kan er foto’s in plaatsen die bij jouw volgers op een tijdlijn worden getoond. Er is ruimte voor een stukje tekst onder de foto’s, maar beperk dit het liefst tot één zin.

    Op Instagram kun je andere mensen volgen en zij jou. Als je verschillende mensen volgt, krijg je de foto’s die zij plaatsen in een soort tijdlijn te zien (vergelijkbaar met het nieuwsoverzicht in Facebook). Des te meer mensen je volgt, des te meer scrollplezier.

    Wanneer is Instagram iets voor jouw bedrijf?

    Instagram is dus zeer visueel. Wanneer bij jouw bedrijf visuele aantrekkelijkheid een belangrijke
    rol speelt, is Instagram een social mediakanaal dat veel te bieden heeft.instagram-voor-bedrijven

    Als verhuisbedrijf heb je er bijvoorbeeld wat minder aan: je kan wel foto’s uploaden van je nieuwste ondernemingen, maar dit zijn niet de mooie, aantrekkelijke beelden waar mensen naar op zoek zijn. Ben je bijvoorbeeld een stoffeerder, kapper, horecaonderneming of designbureau en beschik je over allerlei fotogenieke realisaties? Dan is Instagram hét social mediakanaal voor jou.

    Denk aan mooie foto’s van de zaak, laatste voltrekkingen en producten of geef je volgers een blik achter de schermen. Daarnaast kun je ook foto’s plaatsen die niet van jouw bedrijf zijn, maar wel met jouw branche te maken hebben en inspirerend zijn. Instagramvolgers zijn dol op inspiratiefoto’s!

    Hoe breng je je Instagramaccount onder de aandacht?

    1. Zorg voor een goedgevuld account

    Hoppa, je hebt je eerste foto op Instagram gepost. Heel erg goed, maar laat het hier niet bij en post je volgende foto niet pas een week later. Een goedgevuld account wordt goed gevolgd. Als iemand jouw vers geposte foto op Instagram tegenkomt en doorklikt naar jouw schamele account is het niet aantrekkelijk om jou te volgen. Vullen dus!

    2. Spread the word

    Zorg ervoor dat mensen wel weten dat je op Instagram zit. Dit laat je weten door een linkje te plaatsen op je andere social media-accounts, je website of in je nieuwsbrief. Instagram is onderdeel van Facebook: hierdoor kun je je Instagram ook met je Facebook verlinken. Zodra je
    een foto op Instagram hebt gezet, wordt deze automatisch op Facebook geplaatst.foto2

    3. Taggen maar

    De hashtag ken je waarschijnlijk al van Twitter. Op Instagram is het van groot belang om gebruik te maken van hashtags om in het zicht te komen van potentiële volgers.
    Een hashtag zet je in de beschrijving van je geplaatste foto. Zorg dat je hashtag ook daadwerkelijk past bij deze foto. Wanneer iemand op deze hashtag zoekt, zal ook jouw foto naar boven komen. Vervolgens kunnen mensen ervoor kiezen om jouw foto en account nader te bekijken en heb je wellicht een nieuwe volger!

    4. Geven en nemen

    Jij wilt graag likes en volgers, maar hier moet je wel wat voor terugdoen: like en volg ook zoveel mogelijk andere accounts en geef reacties. Grote kans dat iemand naar aanleiding van jouw reactie jouw account gaat bekijken. Als diegene jouw account leuk vindt, heb je er weer een volger bij.

    Kun je het allemaal nog volgen? Ik raad je aan om gewoon een account te maken en eens te spelen met Instagram: volg vrienden, leuke bedrijven en celebrities, like wat, deel wat en voor je het weet heb je het onder de knie. Zodra je dit onder de knie hebt, kun je aan de slag met filters, geo-taggen en hashtagcampagnes. Schrik niet, dit leg ik je binnenkort uit. Houd daarom onze blog goed in de gaten.

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?