Grote overname in de techwereld: Microsoft koopt LinkedIn
Afgelopen maandag bracht Microsoft een persbericht naar buiten waarin het wereldkundig maakte LinkedIn over te nemen. Voor ‘s werelds grootste zakelijke netwerk (inmiddels 433 miljoen geregistreerde gebruikers) betaalt de Amerikaanse softwaregigant 196 dollar (175 euro) per aandeel. Alles bij elkaar telt Microsoft 26,2 miljard dollar (25,01 miljard euro) neer voor LinkedIn.
‘De professionele wereld verbinden’
De CEO’s van Microsoft en LinkedIn, Satya Nadella en Jeff Weiner, zeggen dat beide bedrijven dezelfde missie hebben. Allebei willen ze ‘de professionele wereld verbinden’. LinkedIn doet dat als sociaal netwerk voor professionals en Microsoft als producent van kantoorsoftware en aanbieder van clouddiensten. Voor LinkedIn is de overname een geschenk uit de hemel: na tegenvallende cijfers heeft de beurswaarde van het bedrijf na maandag een flinke boost gekregen. Microsoft lijkt het sociale netwerk te willen kopen omdat het op zoek is naar een betere binding met (lees: toegang tot) zijn afzetmarkt: zakelijke computergebruikers.
De gevolgen voor LinkedIn-gebruikers
Het merk LinkedIn blijft (vooralsnog) gewoon bestaan. Jeff Weiner blijft aan als CEO van LinkedIn en zal rapporteren aan Microsoft-baas Satya Nadella. In een videoboodschap benadrukte Weiner dat LinkedIn de eigen koers zal blijven varen. Maar: Microsoft gaat ongetwijfeld proberen zijn producten aan te bieden aan de gebruikers van LinkedIn. Microsoft krijgt toegang tot de gegevens van de miljoenen gebruikers van LinkedIn, die vaak hun volledige werk- en opleidingsgeschiedenis publiceren. Hoe deze kennis precies in de praktijk zal worden ingezet, moet nog blijken. Wel lijkt vast te staan dat Microsoft de gebruikersgegevens wil gebruiken voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties en nieuwe abonnementen. Zo schrijft Nadella dat het misschien mogelijk wordt om gepersonaliseerde suggesties te doen op basis van gebruikersgegevens. Als u bijvoorbeeld straks in Microsoft Office werkt aan een project over een bepaald onderwerp, kan het zo zijn dat u op LinkedIn nieuws over datzelfde onderwerp voorgeschoteld krijgt. Of, zegt Nadella, als u op zoek bent naar een expert voor een rapport, dan kan LinkedIn u daarbij helpen.
Dit klinkt allemaal mooi, maar experts waarschuwen voor een te agressieve benadering van de LinkedIn-gebruiker. LinkedIn is immers nu nog een neutraal platform. Als Microsoft de eigen diensten gaat opdringen aan de gebruikers van LinkedIn, kan dit ertoe leiden dat zij vervreemden van het netwerk – en het uiteindelijk zullen verlaten.