5 e-commerce marketing trends in 2015 die belangrijk zijn
Vandaag de dag spijkeren E-commerce organisaties nog steeds hard aan de weg om hun bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring te geven tijdens het online shoppen. Technologieën blijven zich ontwikkelen en grote spelers op het gebied van e-commerce leren de nieuwste technieken zodat bezoekers met steeds meer gemak online kunnen shoppen. We zien tegenwoordig verregaande ontwikkelingen van online marketing middelen bij e-commerce bedrijven zodat zij steeds flexibeler en sneller in kunnen spelen op het gedrag van internetgebruikers of online shoppers.
Inspelen op online-shoppers
Consumenten zijn momenteel constant online en beschikken over veel informatie waarbij zij meer keuzemogelijkheden dan ooit hebben. Via statistische resultaten kunnen e-commerce bedrijven het gedrag van online-shoppers, hun voorkeuren en interesses analyseren, om vervolgens daarop in te spelen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van vergelijkbare producten.
Dit jaar ervaren we hoogstwaarschijnlijk een versnelling in de shift naar inbound-technieken (waarbij de focus ligt op content marketing, zoekmachine optimalisatie (SEO) en social media marketing) in plaats van outbound-technieken. De huidige e-commerce industrie en online-shopping trends zijn een voorbode voor groei in inkomsten de komende jaren. Dat komt niet alleen door de groei van de internetpopulatie ook de dynamiek in het veld zorgt ervoor dat branding en de uitbreiding van het klantenbestand alleen maar belangrijker wordt:
- Content marketing wordt nog belangrijker
De focus komt te liggen op originele en informatieve content, niet op de algemene(re) concent. Google en andere zoekmachines vinden unieke content nu al belangrijker dan ooit en plaatst bedrijven die dit soort content aanbiedt aan hun bezoekers hoger in de lijst met zoekresultaten. Dit betekent dat bedrijven hun contentstrategie moeten aanpassen. Ook consumenten willen steeds meer gedetailleerde informatie over de producten waarin zij geїnteresseerd zijn tijdens het shoppen. Voldoet een bedrijf niet aan deze eisen evenals een eenvoudige navigatie en snelle betalingsmogelijkheden, dan raken e-commerce bedrijven hun bezoekers kwijt. - SEO en de mogelijkheid om te delen via social media integreren verder met elkaar.
Zoekmachines zoals Google gaan door met het aanbieden van de meest relevante content aan gebruikers. Dit is niet alleen het doel van de zoekmachines, het is ook van belang voor de inkomsten van hun online advertenties. Voor internet marketeers betekent dit dat zij er goed op moeten letten dat zij niet alleen unieke content aanbieden maar dat dit ook eenvoudig via social media te delen is. De meeste merken proberen zich steeds meer in plaats van het organiseren van een uitverkoop met hoge kortingen te richten op klantenloyaliteit, content en de mogelijheid om de content op social media te delen. Dit zorgt voor meer klanten terwijl bedrijven minder kwijt zijn aan acquisitiekosten. - Social media marketing zal nog breder ingezet gaan worden.
De meerderheid van de e-commerce bedrijven gebruikt nu voornamelijk Facebook om hun klanten op social media te bereiken. Omdat Facebook de berichten die worden geplaatst in de newsfeed anders gaat beoordelen, moeten marketeers meer tijd investeren in het pushen van berichten via andere social media platformen. Bovendien moeten ze in Facebook blijven investeren om dezelfde doelgroep nog steeds via Facebook te bereiken. Andere social media kanalen zoals Twitter, Instagram en Pinterest gaan daarnaast verlangen dat bedrijven betalen voor zichtbaarheid. Dat betekent voor merken dat zij niet meer kunnen bouwen op slechts één kanaal om verkeer via social media te genereren. Kortom, er moet gestreefd worden naar het vergroten van de zichtbaarheid via verschillende social media kanalen. - Mobiele marketing stijgt in populariteit
Als steeds meer mensen onderweg even het laatste nieuws checken of online websites bezoeken, wordt de mobiele marketingstrategie voor bedrijven steeds belangrijker. Zolang bedrijven ervoor zorgen om de mobiele gebruikservaring van consumenten te optimaliseren, wordt dit steeds vaker de norm. E-commerce bedrijven zijn zelfs al begonnen met de introductie van officiele kanalen op mobiele chat platformen om promoties en content te delen. Deze ontwikkeling groeit gestaagd door. - Het aantal remarketing advertenties stijgt
Het lijkt erop alsof iedereen aan remarketing doet. Heb je een product bekeken op een website dan achtervolgt dit product je overal, of dat nu via Google, Facebook of via displayadvertenties op een willekeurige website is. Deze manier van reclame is natuurlijk ook erg effectief omdat je het product al dan niet bewust telkens weer te zien krijgt en het zo in je hoofd blijft zitten. Bovendien geeft remarketing nog meer inzicht via de statistieken in het gedrag van internetgebruikers om zowel het gedrag op de smartphone te vergelijken met het gedrag op tablet of desktop. Zodoende stijgt ook de verkoop via smartphone verder.
Bron: Divyan Gupta op http://yourstory.com/2015/08/e-commerce-marketing-trends/