• Pieta
    Geschreven door: Pieta

    WordPress: de basics

    WordPress: de basicsWordPress. Ik garandeer je dat je in je online leven al tientallen, zo niet honderden websites en blogs hebt bezocht die ermee zijn gepubliceerd. De website van Radio538 bijvoorbeeld, of www.autoblog.nl. Maar ook dit blogartikel heb ik de wereld ingezonden via WordPress. WordPress is een zogenaamd contentmanagementsysteem (CMS), een ‘systeem voor het beheren van (online) inhoud’. Hieronder lees je meer over dit veelzijdige en gebruiksvriendelijke platform.

    Een stukje geschiedenis

    WordPress was van oorsprong bedoeld voor het publiceren van blogs. De eerste versie (0.7) werd in 2003 gelanceerd als opvolger van het blogplatform b2/cafelog. Dertien jaar later zijn we aanbeland bij versie 4.5 en is WordPress uitgegroeid tot het meestgebruikte CMS ter wereld. Het is geworden tot een multifunctioneel platform waarop je niet alleen kunt bloggen, maar ook uitgebreide websites en zelfs webshops kunt bouwen. WordPress is een opensourceproject. Dat wil zeggen dat de broncode openbaar is en iedereen kan meebouwen aan de software. In het beginsel is WordPress dan ook gratis.

    Gebruiksvriendelijk en veelzijdig

    De software is te downloaden van de officiële website van WordPress. Het installeren is iets ingewikkelder. Bezoek de WordPress-codex voor meer informatie. Na installatie kies je een thema. Het thema bepaalt grotendeels het uiterlijk van je website, zoals het lettertype, de functionaliteit van menu’s, de locatie van widgets enzovoort. Op internet zijn duizenden thema’s te vinden. Sommige daarvan zijn gratis, maar de uitgebreidere (premium) thema’s kunnen aardig wat geld kosten. Tegenwoordig zijn veel thema’s responsive, wat wil zeggen dat de website zich aanpast aan het apparaat waarop je ‘m bezoekt (pc, smartphone of tablet). De look-and-feel van elk thema is te verfijnen en aan te passen aan jouw smaak. Er zijn diverse plug-ins te downloaden (gratis of tegen betaling) waarmee je de functionaliteit kunt uitbreiden. Met de juiste plug-in kun je bijvoorbeeld de foto’s die je op Facebook post, automatisch op je eigen website laten verschijnen.

    WordPress bij Searchtrends

    Searchtrends is specialist op het gebied van WordPress-websites. Onze webdesigners zijn altijd op de hoogte van de nieuwste mogelijkheden en kunnen elk thema omtoveren tot een gepersonaliseerde website met alle gewenste functionaliteit. Bekijk ons portfolio of neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

    De komende weken geven we je meer informatie over hoe je je WordPress-website kunt aanpassen. Bijvoorbeeld hoe je tekst aanpast of foto’s toevoegt. Houd dus de komende tijd dit blog in de gaten!

Featured blogs

  • Over het gebruik van beeldmateriaal op internet

    Oh wat ben je mooi! Over het gebruik van beeldmateriaal op internet Het is inmiddels een marketing-cliché: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Natuurlijk is het hierdoor niet minder waar, een website staat of valt met mooi beeldmateriaal. Als beginnend ondernemer heb je misschien nog geen eigen foto’s. Dat is geen probleem, hier hebben […]

  • Live chat voor bedrijven

    Is de live chatbox iets voor jouw bedrijf?

    Wil je een makkelijke manier vinden om vragen van je klanten snel te kunnen beantwoorden? Dan is een live chatbox misschien iets voor jouw bedrijf. Klanten kunnen door middel van één druk op de knop een vraag stellen en jij kunt direct reageren. Zo blijft de interactie hoog en kun je de klant snel advies geven en tevreden stellen!

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • WordPress: de basics

    WordPress: de basics

    Je hebt in je online leven al tientallen, zo niet honderden websites bezocht die met WordPress zijn gebouwd. WordPress is een zogenaamd contentmanagementsysteem waarmee je niet alleen kunt bloggen, maar ook […]

  • Wordpress website beveiligen

    Wees je WordPress hacker te slim af

    Heb jij een website? Grote kans dat je WordPress gebruikt. Zeer gebruiksvriendelijk, eindeloze mogelijkheden en je vindt veel steun op het WordPress platform. Helaas is WordPress ook populair onder hackers. Veel website eigenaren denken dat hun website niet interessant genoeg is voor hackers. Dit klopt niet. Elke website kan interessant zijn voor hackers doeleinden! Hoe […]

  • webdesignfouten

    Dat kan echt niet meer! 10 webdesigndingen

    Klinkt er een gezellig muziekje op jouw website? Heb je je eigen logo ontworpen met een 3-stappenplan? Een fotograaf uitgespaard met zelf geschoten smartphone foto’s? Dan voldoet jouw website aan drie van onze 10 webdesigndingen die ècht niet meer kunnen diep in 2016. Geen zorgen! Wij openbaren deze 10 webdesigndingen en leggen je uit waarom.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een website. Zo kunt u uw klanten informeren en bent u altijd bereikbaar.

    Waarom een website?

    Bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. Maar waarom is dat eigenlijk een must? Wij geven u tien redenen om te kiezen voor een website.

  • Het Nike-logo

    Waarom een logo

    Het logo is vaak een van de eerste dingen die potentiële klanten van uw bedrijf zien. Daarom is een professioneel logo van belang. Een goed logo wekt een positieve associatie op met uw bedrijf. Het geeft uw bedrijf een gezicht.

  • Een logische website indeling is een van de aspecten die voor een professionele website zorgen.

    5 belangrijke onderdelen op uw website

    U heeft een website maar heeft u ook een goede website? Uw website is namelijk de eerste indruk die potentiële klanten van u en uw bedrijf krijgen. Daarom is het belangrijk dat uw website zowel uw bedrijf treffend weergeeft als ook bezoekers overhaalt om te kiezen voor uw bedrijf. Hiervoor is het belangrijk om tenminste vijf onderdelen goed te regelen op uw website.

  • Het apparaat waarmee u de website bekijkt bepaalt het formaat van de website bij Responsive Webdesign.

    Responsive Webdesign

    U heeft een website waar u trots op bent. Maar heeft u eigenlijk wel bekeken hoe u website er op een mobiele telefoon of een tablet uitziet? Dat is namelijk erg belangrijk omdat het aantal smartphone- en tabletgebruikers nog steeds stijgt. Responsive Webdesign is de oplossing. Bekijken uw bezoekers uw website met een tablet of smartphone dan schaalt uw website automatisch mee naar een leesbaar en gebruiksvriendelijk formaat.

  • Rekening houden met browsers

    Zonder dat u het misschien weet, maakt u gebruik van een bepaalde webbrowser. Dit is het programma waarmee u websites bekijkt. Denkt u aan Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome. Google Chrome is uitgegroeid tot de populairste webbrowser in zowel Nederland als België. Test u website eens op de verschillende browsers: Uw website wordt niet altijd hetzelfde weergegeven.

  • Een andere domeinnaam, subdomein of submap voor een nieuw product

    Subdomeinen of submappen

    Stelt u zich voor: U heeft verschillende vestigingen of u biedt uw website aan in verschillende talen. Kiest u dan voor subdomeinen of submappen? Een subdomein ziet Google als aparte pagina, terwijl een submap onderdeel is van dezelfde website. Kies voor een subdomein als u hele afwijkende producten in uw assortiment heeft. Kies voor submappen als dit niet het geval is. Het verschil wordt verder uitgelegd in het artikel.