• Pieta
    Geschreven door: Pieta

    Webtoegankelijkheid: visuele beperkingen

    Websitetoegankelijkheid: visuele beperkingenDit is het eerste artikel in een reeks over web accessibility, oftewel webtoegankelijkheid. In deze reeks artikelen bespreek ik de barrières die internetgebruikers met een beperking kunnen ervaren en wat we kunnen doen om het hun gemakkelijker te maken. Samen kunnen we het internet toegankelijker maken voor iedereen. Vandaag deel 1: visuele beperkingen.

    Over visuele beperkingen

    Stichting Accessibility, het expertisecentrum voor toegankelijke ICT, definieert de verschillende vormen van visuele beperkingen als volgt:

    • Kleurenblind – onder andere problemen met het onderscheiden van verschillen tussen kleuren zoals rood en groen, of tussen geel en blauw, en soms het ontbreken van kleurwaarneming
    • Slechtziend – onder andere onscherp zicht, kokervisie, verlies van het centrale zien en troebel zicht
    • Blind – substantieel, onherstelbaar verlies van zicht in beide ogen
    • Doofblind – substantieel, onherstelbaar visueel en auditief beperkt (iemand is zowel doof als blind)

    (Bron: Stichting Accessibility)

    In dit artikel zullen wij ons hoofdzakelijk richten op blinden en slechtzienden.

    Screenreaders

    Voor blinden en slechtzienden kent het internet vele uitdagingen; zij kunnen immers niets of weinig zien van wat er op het computerscherm gebeurt. Daarom is er software om het hun gemakkelijker te maken: de zogenaamde screenreaders. Een screenreader leest de inhoud van de pagina aan de gebruiker voor. Voor internetters met een visuele beperking is het daarom van groot belang dat de screenreader goed kan onderscheiden wat er moet worden opgelezen. Bepaalde aspecten van een pagina kunnen het de screenreader moeilijk maken, onder meer de opbouw van de inhoud, afbeeldingen en koppelingen. Deze belemmeringen zal ik hieronder nader toelichten.

    Opbouw van de inhoud

    De inhoud van een pagina moet altijd volgens een bepaalde volgorde worden opgebouwd. Hiervoor worden de zogenaamde heading tags of h-tags gebruikt (h1 tot en met h6). De paginatitel wordt in de code aangeduid met h1, een paragraaf met h2 en een subparagraaf met h3 en verder. Deze vaste structuur levert een indeling met kopjes van verschillende groottes op. Deze indeling is voor iedereen logisch, maar voor visueel beperkte gebruikers zelfs cruciaal. Veel hulpsoftware gebruikt de h-tags namelijk voor navigatiedoeleinden. Dankzij de h-tags hoeft de gebruiker niet de hele tekst op de pagina te beluisteren, maar kan bijvoorbeeld met de tab-toets naar de volgende paragraaf springen. Gebruik de h-tags dus altijd netjes waar ze horen.

    Afbeeldingen

    Afbeeldingen kunnen bezoekers van een pagina extra informatie geven. Blinden en slechtzienden krijgen deze informatie echter niet of nauwelijks mee. Daarom is het slim de afbeeldingen een eenvoudige beschrijving mee te geven. Geef tekst op die nodig is om de pagina te begrijpen. Een voorbeeld: de website van de Nederlandse Spoorwegen bevat niet veel afbeeldingen, maar links bovenin en rechts onderaan staat het NS-logo. Hier volgt een stukje broncode van de website van de NS:
    Logo van de Nederlandse SpoorwegenDe alt-tekst die de websitebouwer aan het logo heeft meegegeven is “Logo Nederlandse Spoorwegen”. Dit is dus wat de screenreader voorleest aan de gebruiker. Bij puur decoratieve afbeeldingen kan de alt-tekst beter worden weggelaten, zodat de screenreader de afbeelding negeert. Als een afbeelding grotendeels uit tekst bestaat, is het verstandig de transcriptie ervan in de alt-tekst op te nemen.

    Koppelingen

    Koppelingen of links moeten een duidelijke naam krijgen. Zo weet de hulpsoftware waar de koppeling naar verwijst. “Klik hier” is geen duidelijke verwijzing, maar “Download onze algemene voorwaarden” wel. Hierboven schreef ik al dat afbeeldingen een goede alt-tekst moeten hebben. Het belang daarvan is nog groter bij afbeeldingen die van een koppeling zijn voorzien, zoals menuknoppen. Het moet de hulpsoftware altijd duidelijk zijn waarnaar wordt verwezen.

    Afsluitend

    De bovenstaande lijst was niet uitputtend. Ook tabellen, video’s, flash/JavaScript en formulieren kunnen een uitdaging zijn voor de blinde en slechtziende bezoekers van je website. Wil je meer weten? Bezoek dan de website van Stichting Accessibility.

    Benieuwd hoe je nog meer rekening kunt houden met de bezoekers van je website? Houd deze blog dan in de gaten. Volgende keer schrijf ik over websitehindernissen voor mensen met een verstandelijke beperking.

Featured blogs

  • Over het gebruik van beeldmateriaal op internet

    Oh wat ben je mooi! Over het gebruik van beeldmateriaal op internet Het is inmiddels een marketing-cliché: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Natuurlijk is het hierdoor niet minder waar, een website staat of valt met mooi beeldmateriaal. Als beginnend ondernemer heb je misschien nog geen eigen foto’s. Dat is geen probleem, hier hebben […]

  • neuromarketing voor mkb'ers

    Iedereen aan de neuromarketing: praktische adviezen voor MKB’ers

    Is jouw interesse gewekt door het woord ‘neuromarketing’? Dat was precies onze bedoeling, uit onderzoek blijkt dat namelijk dat alleen het woord al onmiddellijk de associatie van geloofwaardigheid met zich meebrengt. Iedereen heeft het erover en iedereen wil er iets mee, maar als kleine onderneming heb je niet het geld en de middelen om zelf […]

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Je website toegankelijk voor iedereen (deel 2)

    In het eerste artikel over webtoegankelijkheid heb je gelezen hoe je rekening kunt houden met websitebezoekers met een visuele beperking. Deze groep heeft met name baat bij een goede opbouw van de inhoud van een website. Maar waar moet je op letten als je rekening wilt houden met bezoekers die verstandelijk beperkt zijn?

  • Webtoegankelijkheid voor slechtzienden

    Je website toegankelijk voor iedereen (deel 1)

    Dit is het eerste artikel in een reeks over web accessibility, oftewel webtoegankelijkheid. In deze reeks artikelen bespreek ik de barrières die internetgebruikers met een beperking kunnen ervaren en wat we kunnen doen om het hun gemakkelijker te maken. Samen kunnen we het internet toegankelijker maken voor iedereen. Vandaag deel 1: visuele beperkingen.

  • Tips om veilig online te shoppen

    Veilig online shoppen

    Veilig online shoppen in een webshop is voor veel internetgebruikers bijna vanzelfsprekend. Toch zijn er ook nog veel internetcriminelen die misbruik maken van het vertrouwen van de consument online met nepwebshops. In het artikel lees je tips om online veilig te shoppen. Ook in buitenlandse webshops.

  • Filters, geotaggen en hashtagcampagnes

    Jouw vocabulaire krijgt een update en breidt zich verder uit met de woorden geotaggen, hastagcampagnes en filters. Je weet inmiddels hoe je foto’s kan toevoegen en je bent op de hoogte van het belang van een goedgevuld account. Je gaat nu leren hoe je je foto’s functioneel kan inzetten: je wilt namelijk niet alleen mooie kiekjes posten, maar vooral klanten aantrekken.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • In 2016 zijn er weer een aantal dingen verandert wat betreft cookies.

    Is jouw website 2016 proof? Dit is wat er veranderd is op het gebied van cookies.

    In 2015 zijn er al een hoop dingen veranderd in de cookiewet en in 2016 zijn daar een aantal dingen bijgekomen. Na het lezen van dit artikel ben je helemaal op de hoogte van de laatste wijzigingen op het gebied van website cookies.

  • Ad block plug-ins zijn in opmars. Veel bedrijven lopen daardoor veel geld mis. Er is daarom veel weerstand tegen ad blocks.

    Ad blocking; een groeiend probleem voor marketeers…

    Ad blockers worden steeds meer gebruikt. Een groeiend probleem voor adverteerders, maar een gat in de markt voor ad block ontwikkelaars. Logisch dus dat er steeds meer weerstand tegen ontstaat. Websites verzinnen opmerkelijke oplossingen voor dit probleem.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • 5 E-commerce marketing trends in 2015

    Contentmarketing, Social Media Marketing, Mobiele Marketing, Remarketing en SEO en de mogelijkheid om te delen via social media, zijn de vijf belangrijke pijlers in 2015 waarop E-Commerce bedrijven zich moeten gaan richten.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Semalt.com, social-buttons.com en andere spam referrals

    Zie je steeds meer rare verwijzende websites in je Google Analytics statistieken zoals semalt.com, best-seo-solution.com en social-buttons.com? Dan heb je te maken met spam referrals. Deze “ghost referrals” zorgen ervoor dat je Google Analytics data bevuild raakt en niet meer klopt. Filter ze daarom uit je Google Analytics.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Smartphonebezitters eind 2014 groter dan pc-bezitters

    Meer smartphone- dan pc-bezitters eind 2014

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Gfk blijkt dat het aantal smartphonebezitters groter is dan het aantal mensen dat nog beschikt over een pc. Begin daarom nu met het goede voornemen om een mobiele, crossmediale strategie op te zetten voor uw website of webshop. Wij helpen u graag verder hierbij.

  • Online marketing trends 2014

    6 online marketing trends in 2014

    Omdat we alweer over de helft van het jaar 2014 zijn, valt er al wat te zeggen over de online marketing trends van 2014. Zo is content nog altijd king en worden lokale bedrijven online steeds beter zichtbaar. Benieuwd naar de overige trends? Lees snel verder in het artikel.

  • Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een website. Zo kunt u uw klanten informeren en bent u altijd bereikbaar.

    Waarom een website?

    Bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. Maar waarom is dat eigenlijk een must? Wij geven u tien redenen om te kiezen voor een website.

  • Bij afflilate marketing maakt u reclame voor een ander bedrijf waarover u commissie krijgt.© David Evers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Affiliate marketing

    Bij affiliate marketing werken twee partijen samen waarbij de ene partij de andere promoot en daarover commissie ontvangt. Als u bijvoorbeeld een website heeft, kunt u een advertentie voor een product van een andere website in de sidebar plaatsen. Als uw bezoekers op de link klikken en dit product vervolgens aanschaffen verdient u daarover commissie.

  • Het Nike-logo

    Waarom een logo

    Het logo is vaak een van de eerste dingen die potentiële klanten van uw bedrijf zien. Daarom is een professioneel logo van belang. Een goed logo wekt een positieve associatie op met uw bedrijf. Het geeft uw bedrijf een gezicht.

  • Een logische website indeling is een van de aspecten die voor een professionele website zorgen.

    5 belangrijke onderdelen op uw website

    U heeft een website maar heeft u ook een goede website? Uw website is namelijk de eerste indruk die potentiële klanten van u en uw bedrijf krijgen. Daarom is het belangrijk dat uw website zowel uw bedrijf treffend weergeeft als ook bezoekers overhaalt om te kiezen voor uw bedrijf. Hiervoor is het belangrijk om tenminste vijf onderdelen goed te regelen op uw website.

  • De nieuwe Google update genaamd Hummingbird zorgt voor preciezere zoekresultaten.©Brady Smith. Credits: U.S. Forest Service, Coconino National Forest, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY-SA 2.0.

    De Google Hummingbird update

    Sinds kort is de nieuwe update van Google een feit: Met de Hummingbird update van Google interpreteert de zoekmachine uw content nog beter en zijn zoekresultaten nog accurater. In plaats van steekwoorden kijkt de zoekmachine nu naar de hele zoekopdracht en begrijpt de betekenis van de afzonderlijke woorden beter. Content en sociale media worden hierdoor belangrijker dan ooit tevoren.

  • Aanbevelingen van mensen in uw kringen zorgt er volgens Google voor dat u eerder keuzes kunt maken. © Fabrizio Van Marciano, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Verandering in voorwaarden Google+

    Google+ is van plan uw profielnaam- en foto te gebruiken in advertenties en recensies. De reden hiervoor is volgens Google om internetgebruikers nuttige informatie te kunnen bieden. Aanbevelingen van mensen in uw kringen kunnen volgens Google handig zijn om sneller keuzes te maken en de diensten van Google te verbeteren. Wilt u niet dat uw naam en profielfoto in advertenties gebruikt worden, meldt u er zich dan nu nog voor af.

  • Het apparaat waarmee u de website bekijkt bepaalt het formaat van de website bij Responsive Webdesign.

    Responsive Webdesign

    U heeft een website waar u trots op bent. Maar heeft u eigenlijk wel bekeken hoe u website er op een mobiele telefoon of een tablet uitziet? Dat is namelijk erg belangrijk omdat het aantal smartphone- en tabletgebruikers nog steeds stijgt. Responsive Webdesign is de oplossing. Bekijken uw bezoekers uw website met een tablet of smartphone dan schaalt uw website automatisch mee naar een leesbaar en gebruiksvriendelijk formaat.

  • Een cookie is een tekstbestandje dat een website op de computer van zijn bezoekers zet. © James scubadive67, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY- 2.0

    Google ontwikkelt een alternatief voor cookies

    Google is bezig een anoniem identificatiemiddel te ontwikkelen als alternatief voor cookies. Dat zegt een anonieme bron via USA Today. Aan de ene kant biedt een anoniem identificatiemiddel voordelen aan de gebruiker. Zo hebben zij bijvoorbeeld meer controle over hun eigen informatie. Aan de andere kant krijgt een van de grootste technologische bedrijven zo nog meer macht.

  • Domeinnamen en de keuze voor uw extensie. ©Searchtrends

    Domeinnaam: Extensie kiezen

    De extensie van uw website is een niet te onderschatten aspect voor uw positie in de zoekmachine. In de meeste gevallen kiest u een extensie waarmee u zich richt op een land. Zo staat .nl bijvoorbeeld voor Nederland en .be voor België. Extensies die zich niet specifiek op landen richten zijn .eu of .org. De eerste is een goede keuze als u zich richt op heel Europa in plaats van op één land. De tweede is een geschikte extensie als u een website voor uw organisatie opzet of als alternatief voor een .com website.

  • Rekening houden met browsers

    Zonder dat u het misschien weet, maakt u gebruik van een bepaalde webbrowser. Dit is het programma waarmee u websites bekijkt. Denkt u aan Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome. Google Chrome is uitgegroeid tot de populairste webbrowser in zowel Nederland als België. Test u website eens op de verschillende browsers: Uw website wordt niet altijd hetzelfde weergegeven.

  • Adverteren op YouTube

    Adverteren op YouTube

    Adverteren op YouTube is erg eenvoudig en staat bekend als True View adverteren. U kunt op vier manieren adverteren op YouTube. Zo kunt u ervoor kiezen om helemaal bovenaan de pagina met uw video te adverteren als YouTube-gebruikers op YouTube zoeken of voorafgaand aan een video. U betaalt pas wanneer uw advertentie in zijn geheel wordt bekeken.

  • Met Google Places bent u vindbaar in uw regio

    Google Places

    Op de eerste pagina in Google staan? Goede kans dat dit u lukt met Google Places! Tegenwoordig toont Google tot 75 procent lokale zoekresultaten op de eerste pagina. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de internetgebruikers zoekt naar bedrijven bij hen in de buurt. Alle reden voor u om in dat rijtje te willen staan.

  • Smartphone- en tabletgebruik stijgt nog steeds

    Smartphone- en tabletgebruik en Places

    Steeds meer mensen gebruiken een smartphone of tablet om te internetten. Lokaal vindbaar zijn, was nog nooit zo belangrijk als nu. Daarom is het verstandig om te kiezen voor een Google Places-bedrijfsvermelding als u dat nog niet heeft gedaan. Internetgebruikers kunnen direct contact met u opnemen via uw Google Places-bedrijfsvermelding of makkelijk naar uw locatie navigeren als ze in de buurt zijn.

  • Online-video wordt verspreid op YouTube

    YouTube grote kans voor MKB

    YouTube is een ideaal platform om uw online zichtbaarheid te vergroten. Daarnaast zorgt u er met YouTube ook nog eens voor dat u hoger eindigt in de zoekresultaten van de zoekmachine. Maak een videokanaal op YouTube aan en plaats uw online-filmpjes. Hoe en waarom u dat doet, leest u in het artikel.

  • Zakendoen met Duitsland kan uw winst vergroten

    Crisis? Doe zaken met Duitsland of België

    Het is crisis. Was 2012 al geen goed jaar voor u, in 2013 wordt het er niet veel beter op. De consument heeft minder koopkracht en geeft daarom minder uit. Wellicht is het daarom een idee om zaken te doen met Duitsland. Searchtrends helpt u daar graag verder mee. Wij zijn een internationaal bedrijf met veel Duitse werknemers en hebben dan ook veel verstand van de Duitse markt.

  • Online Video voor uw bedrijf biedt veel voordelen

    Online Video voor het MKB

    Juist voor bedrijven wordt online video wordt steeds populairder. Online video kent dan ook veel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld teksten. Niet alleen is online video gemakkelijker dan tekst ook is het persoonlijker. Daarnaast is het ook goed voor uw online vindbaarheid omdat de bezoekers langer op uw website blijven (om de video te bekijken). Kiest u ervoor een online video te laten maken, kijk dan ook of u kiest voor een bedrijfs- of productvideo.

  • Een andere domeinnaam, subdomein of submap voor een nieuw product

    Subdomeinen of submappen

    Stelt u zich voor: U heeft verschillende vestigingen of u biedt uw website aan in verschillende talen. Kiest u dan voor subdomeinen of submappen? Een subdomein ziet Google als aparte pagina, terwijl een submap onderdeel is van dezelfde website. Kies voor een subdomein als u hele afwijkende producten in uw assortiment heeft. Kies voor submappen als dit niet het geval is. Het verschil wordt verder uitgelegd in het artikel.

  • Onze begrippenlijst legt u verschillende technische woorden uit

    Begrippenlijst

    Affiliate partner, SEO, Google AdWords, domeinnaam, linkbuilding, hostingkosten: Duizelt het u al? Als u aan de slag gaat op het internet met een website of webshop krijgt u automatisch te maken met verschillende technische termen. In het volgende artikel vindt u veelvoorkomende begrippen kort en duidelijk uitgelegd. Zo weet u precies waar het over gaat.

  • Met onze analysetool kunt u snel kijken of uw website te verbeteren is

    Usability of gebruiksvriendelijkheid

    Usability – Wat is dat? Het begrip usability staat voor “gebruiksvriendelijkheid van uw website”. Naast de content en de backlinks speelt onder andere het gedrag van de bezoeker een rol als het gaat om uw plaats in de zoekmachine. Hoe langer uw bezoekers op uw website blijven en hoe meer subpagina’s ze bekijken hoe positiever […]

  • Social Media voor bedrijven

    Bent u al sociaal? U komt er bijna niet meer onderuit als u online uw klanten werft: Social Media. Er zijn verschillende sociale media waarvan u gebruik kunt maken. De bekendste zijn waarschijnlijk Facebook en Twitter. Ook is er Google+, het zakelijke medium LinkedIn en Social Media die zich richt op beeldmateriaal zoals Pinterest.   […]

  • Teksten voor zowel de bezoeker als de zoekmachine

    Teksten schrijven

    Teksten schrijven voor het internet Een duidelijk verhaal vertellen over uw bedrijf en uw producten. Dat is belangrijk om uw bezoekers te overtuigen met u in zee te gaan. Internetgebruikers hebben weinig tijd en kunnen uw website met één muisklik verlaten. Daarom is het belangrijk dat er teksten geschreven worden die de interesse van uw […]

  • Als u zelf de teksten schrijft, laat ze dan door ons nakijken

    Teksten redigeren

    Het doel van een tekst redigeren is altijd dat uw verhaal zo krachtig mogelijk wordt. Laat ons u hierbij helpen.

  • Blackhat SEO is het manipuleren van de zoekmachine

    Blackhat SEO

    Wat is Blackhat SEO? Blackhat SEO is zoekmachine optimalisatie die de zoekmachines misleidt. Door middel van Blackhat SEO stijgt uw website heel snel in de lijst met zoekresultaten. Blackhat SEO gaat tegen de regels in die zoekmachines hanteren. Het gevolg kan zijn dat de zoekmachine uw website uit de zoekresultaten haalt zodat u niet meer […]

  • Linkbuilding (linkopbouw) is belangrijk om uw website hoog te laten ranken in de zoekmachine

    Linkbuilding (linkopbouw)

    Links verzamelen Volgens de experts bepaalt een goede linkbuilding strategie voor 70 procent of u goede resultaten via Google behaald of niet. Een mooie uitspraak, maar wat is linkbuilding eigenlijk? Met linkbuilding verzamelt u relevante verwijzingen (oftewel links) van andere websites naar uw website. Deze links gelden als een populariteitsstem voor uw website. Linkbuilding is […]