• Pieta
    Geschreven door: Pieta

    Webtoegankelijkheid: auditieve beperkingen

    Webtoegankelijkheid voor mensen met een auditieve beperking - doven en slechthorendenDit is artikel nummer drie in een reeks over web accessibility, oftewel webtoegankelijkheid. Eerder heb je kunnen lezen hoe je als website-eigenaar rekening kunt houden met bezoekers met een visuele beperking of een verstandelijke beperking. In dit laatste deel gaan we het hebben over mensen die niet of niet goed kunnen horen: mensen met een auditieve beperking, oftewel doven en slechthorenden. Maar, denk je nu, op wat voor manier is mijn website dan niet toegankelijk voor doven en slechthorenden? Dat mijn teksten te lezen moeten zijn voor blinden en slechtzienden en begrijpelijk moeten zijn voor verstandelijk beperkte mensen, dat snap ik wel, maar doven en slechthorenden kunnen meestal toch lezen?

    Je vergeet dat content meer is dan tekst en afbeeldingen alleen. Steeds vaker hoort hier ook online video bij. En laat dat nou net de hindernis zijn voor deze doelgroep. Als jij een video op je website hebt staan, is dit artikel voor jou bedoeld.

    Over auditieve beperkingen

    Bij een auditieve beperking is het hoorvermogen in meer of mindere mate beperkt. Als iemand verminderd hoort in een of beide oren, spreek je van slechthorendheid. Als er sprake is van volledig gehoorverlies in beide oren, noemen we dat doofheid. Sommige slechthorenden kunnen wel geluid waarnemen, maar niet voldoende om spraak te kunnen begrijpen. Soms beïnvloedt de aanwezigheid van veel achtergrondgeluid het horen, met name bij mensen met een gehoorapparaat.

    Bedrijfsvideo’s

    Steeds meer bedrijven kiezen ervoor een of meer online video’s op hun website te zetten. Een voorbeeld hiervan is de bedrijfsvideo. Door middel van een bedrijfsvideo kun je je bedrijf goed profileren, om het vertrouwen van (potentiële) klanten te winnen. Informatieve video’s gebruik je om klanten te laten zien wat voor kennis en producten je in huis hebt. Doven en slechthorenden kunnen het echter moeilijk hebben met zulke video’s. Als je rekening wilt houden met deze groep, moet je de gesproken teksten en auditieve informatie voor hen ‘vertalen’.

    De oplossing: ondertiteling

    Gelukkig hoef je geen doventolk in te huren die je bedrijfsvideo van gebarentaal voorziet. De oplossing ligt voor de hand: je voegt ondertiteling toe aan je bedrijfsvideo. De meeste videodiensten en online mediaspelers hebben de mogelijkheid ondertitels weer te geven. Zo ook YouTube. Gelukkig is het kinderlijk eenvoudig ondertiteling toe te voegen aan een YouTube-video.

    Ondertiteling toevoegen op YouTube

    Nadat je je video op YouTube hebt geüpload, kun je handmatig de transcriptie van de video toevoegen in de vorm van ondertitels (of closed captions). Hiervoor ga je naar videobeheer (Video Manager). In het onderstaande filmpje van YouTube zie je hoe je de ondertiteling moet toevoegen. Voor doven en slechthorenden is het belangrijk dat je niet alleen de gesproken tekst opneemt in de ondertiteling; ook een beschrijving van relevante geluiden of muziek maakt je video beter te begrijpen.

    Afsluitend

    Met deze artikelen hebben we willen bijdragen aan een toegankelijker internet voor alle gebruikers. We hopen dat jij deze informatie kunt toepassen op je eigen website. Zo nemen we weer een paar hindernissen weg voor bezoekers met een visuele, verstandelijke of auditieve beperking. Op naar een gebruiksvriendelijker internet voor iedereen!

Featured blogs

  • Webtoegankelijkheid voor mensen met een auditieve beperking - doven en slechthorenden

    Je website toegankelijk voor iedereen (deel 3)

    Is jouw website toegankelijk voor doven en slechthorenden? Een gekke vraag, denk je misschien. Toch kent het internet wel degelijk hindernissen voor mensen met een auditieve beperking. Lees meer…

  • Je website toegankelijk voor iedereen (deel 2)

    In het eerste artikel over webtoegankelijkheid heb je gelezen hoe je rekening kunt houden met websitebezoekers met een visuele beperking. Deze groep heeft met name baat bij een goede opbouw van de inhoud van een website. Maar waar moet je op letten als je rekening wilt houden met bezoekers die verstandelijk beperkt zijn?

  • Webtoegankelijkheid voor slechtzienden

    Je website toegankelijk voor iedereen (deel 1)

    Dit is het eerste artikel in een reeks over web accessibility, oftewel webtoegankelijkheid. In deze reeks artikelen bespreek ik de barrières die internetgebruikers met een beperking kunnen ervaren en wat we kunnen doen om het hun gemakkelijker te maken. Samen kunnen we het internet toegankelijker maken voor iedereen. Vandaag deel 1: visuele beperkingen.