• britt
    Geschreven door: britt

    Zoek je een gemakkelijke manier om vragen van klanten snel te kunnen beantwoorden? Dan is een live chatbox misschien iets voor jouw bedrijf. Klanten kunnen door middel van één druk op de knop een vraag stellen en jij kunt direct reageren. Zo blijft de interactie hoog en kun je de klant snel advies geven en tevreden stellen!

    Benieuwd naar wat een chatbox voor jouw bedrijf en website kan betekenen? Lees dan vooral verder!

    Wat is een live chatbox?

    Live chat voor bedrijvenVia de chatbox is het mogelijk om een direct online gesprek te voeren. Op deze manier wordt jouw websitebezoeker direct geholpen. Je ziet al dat steeds meer bedrijven de chatboxfunctie gebruiken voor hun website. Het blijkt daarom ook dat de klanten er erg tevreden over zijn: ze vinden het prettig om directe professionele hulp te krijgen van een chatoperator. Meestal opent de operator zelf het gesprek door een berichtje te sturen, waardoor de klant eerder geneigd is om een berichtje terug te sturen.

    Wat zijn de voordelen van een chatbox?

    • Snelheid
      Jij krijgt als bedrijf een vraag binnen en je geeft gelijk een reactie. Hierdoor blijven de klanten niet met vragen zitten. Daarnaast bespaart het de werknemers ook veel tijd: reageren op een chatberichtje gaat vaak sneller dan het opstellen van een e-mail.
    • Overtuigend communiceren
      De bezoeker is zich aan het oriënteren op jouw website en dus is de kans aanwezig dat er ook daadwerkelijk iets wordt gekocht. Om dat een extra zetje te geven, moet je overtuigend zijn in de chat. Als de klant een vraag heeft, reageer je positief en help je de klant met zijn vraag. Je bouwt zo vertrouwen op en de klant is dan eerder geneigd om iets te kopen.
    • Verhoging klanttevredenheid
      Via de live chat laat je zien dat jouw bedrijf openstaat voor contact met de klanten. De bezoeker merkt dat er interesse in hem wordt getoond en tijd in hem wordt gestoken en krijgt zo meer vertrouwen in het bedrijf. Een snelle, accurate en positieve reactie zorgt ervoor dat de klant tevreden is en deze positieve ervaring ook zal delen met anderen.

    Wat zijn de nadelen van een chatbox?

    • Extra laadtijd
      Live chat voor bedrijven

      Een belangrijke reden om geen chatbox te gebruiken, is dat de laadtijd van een chatapplicatie lang kan duren. Bij het laden van pagina’s op jouw website moeten externe plugins geladen worden. Door deze laadtijd hebben klanten eerder de neiging om sneller naar een andere site te gaan. Dit ga je dan ook merken in je resultaten in Google. Controleer dus van tevoren goed of jouw website dit kan hebben of zorg er bijvoorbeeld voor dat de chatbox op een aparte pagina wordt getoond.

    • Te opdringerig
      Meestal krijg je onder in beeld een live chat-oproep. Als de klant daar geen interesse in heeft en steeds blijft zien dan kan het te opdringerig overkomen. Terwijl jij als bedrijf de klant alleen maar wilt helpen! Je kan daarom ook de keuze aan de klant overlaten: deze bepaalt dan of hij/zij een live chat wil.
    • Geen effect
      Een chatbox kan een oplossing zijn voor jouw bedrijf, maar het kan ook tegenvallen. Misschien hebben mensen wanneer zij zoeken naar een dienst of aankoop binnen jouw branche wel helemaal geen behoefte aan een live chat. Daarom is het handig om als bedrijf goed bij te houden hoeveel gesprekken er zijn gevoerd en of dat geleid heeft tot een extra aankoop.

    Een chatbox voor jouw bedrijf?

    Voor een chatbox moet je je dus goed voorbereiden. Je moet er personeel en tijd voor inzetten, maar dan heb je ook wat! Je verhoogt het contact met je klanten en je kunt hiermee de klanttevredenheid verhogen. Hierdoor is de kans groter dat je klanten een (nieuwe) aankoop doen via jouw site dan bij de concurrent, omdat er interesse in hen wordt getoond. De klanten krijgen aandacht en dat vinden ze fijn!

    Heb je interesse in een chatbox maar nog geen idee waar te beginnen? Searchtrends kan je daarbij helpen. Searchtrends kan voor jouw website een chatbox aanmaken, zodat je direct contact kan maken met jouw klanten. Ook wanneer er behoefte is aan meer informatie of een advies helpen wij je graag verder.

Featured blogs

  • Over het gebruik van beeldmateriaal op internet

    Oh wat ben je mooi! Over het gebruik van beeldmateriaal op internet Het is inmiddels een marketing-cliché: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Natuurlijk is het hierdoor niet minder waar, een website staat of valt met mooi beeldmateriaal. Als beginnend ondernemer heb je misschien nog geen eigen foto’s. Dat is geen probleem, hier hebben […]

  • Live chat voor bedrijven

    Is de live chatbox iets voor jouw bedrijf?

    Wil je een makkelijke manier vinden om vragen van je klanten snel te kunnen beantwoorden? Dan is een live chatbox misschien iets voor jouw bedrijf. Klanten kunnen door middel van één druk op de knop een vraag stellen en jij kunt direct reageren. Zo blijft de interactie hoog en kun je de klant snel advies geven en tevreden stellen!

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • WordPress: de basics

    WordPress: de basics

    Je hebt in je online leven al tientallen, zo niet honderden websites bezocht die met WordPress zijn gebouwd. WordPress is een zogenaamd contentmanagementsysteem waarmee je niet alleen kunt bloggen, maar ook […]

  • Wordpress website beveiligen

    Wees je WordPress hacker te slim af

    Heb jij een website? Grote kans dat je WordPress gebruikt. Zeer gebruiksvriendelijk, eindeloze mogelijkheden en je vindt veel steun op het WordPress platform. Helaas is WordPress ook populair onder hackers. Veel website eigenaren denken dat hun website niet interessant genoeg is voor hackers. Dit klopt niet. Elke website kan interessant zijn voor hackers doeleinden! Hoe […]

  • webdesignfouten

    Dat kan echt niet meer! 10 webdesigndingen

    Klinkt er een gezellig muziekje op jouw website? Heb je je eigen logo ontworpen met een 3-stappenplan? Een fotograaf uitgespaard met zelf geschoten smartphone foto’s? Dan voldoet jouw website aan drie van onze 10 webdesigndingen die ècht niet meer kunnen diep in 2016. Geen zorgen! Wij openbaren deze 10 webdesigndingen en leggen je uit waarom.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een website. Zo kunt u uw klanten informeren en bent u altijd bereikbaar.

    Waarom een website?

    Bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. Maar waarom is dat eigenlijk een must? Wij geven u tien redenen om te kiezen voor een website.

  • Het Nike-logo

    Waarom een logo

    Het logo is vaak een van de eerste dingen die potentiële klanten van uw bedrijf zien. Daarom is een professioneel logo van belang. Een goed logo wekt een positieve associatie op met uw bedrijf. Het geeft uw bedrijf een gezicht.

  • Een logische website indeling is een van de aspecten die voor een professionele website zorgen.

    5 belangrijke onderdelen op uw website

    U heeft een website maar heeft u ook een goede website? Uw website is namelijk de eerste indruk die potentiële klanten van u en uw bedrijf krijgen. Daarom is het belangrijk dat uw website zowel uw bedrijf treffend weergeeft als ook bezoekers overhaalt om te kiezen voor uw bedrijf. Hiervoor is het belangrijk om tenminste vijf onderdelen goed te regelen op uw website.

  • Het apparaat waarmee u de website bekijkt bepaalt het formaat van de website bij Responsive Webdesign.

    Responsive Webdesign

    U heeft een website waar u trots op bent. Maar heeft u eigenlijk wel bekeken hoe u website er op een mobiele telefoon of een tablet uitziet? Dat is namelijk erg belangrijk omdat het aantal smartphone- en tabletgebruikers nog steeds stijgt. Responsive Webdesign is de oplossing. Bekijken uw bezoekers uw website met een tablet of smartphone dan schaalt uw website automatisch mee naar een leesbaar en gebruiksvriendelijk formaat.

  • Rekening houden met browsers

    Zonder dat u het misschien weet, maakt u gebruik van een bepaalde webbrowser. Dit is het programma waarmee u websites bekijkt. Denkt u aan Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome. Google Chrome is uitgegroeid tot de populairste webbrowser in zowel Nederland als België. Test u website eens op de verschillende browsers: Uw website wordt niet altijd hetzelfde weergegeven.

  • Een andere domeinnaam, subdomein of submap voor een nieuw product

    Subdomeinen of submappen

    Stelt u zich voor: U heeft verschillende vestigingen of u biedt uw website aan in verschillende talen. Kiest u dan voor subdomeinen of submappen? Een subdomein ziet Google als aparte pagina, terwijl een submap onderdeel is van dezelfde website. Kies voor een subdomein als u hele afwijkende producten in uw assortiment heeft. Kies voor submappen als dit niet het geval is. Het verschil wordt verder uitgelegd in het artikel.