• Jenny Theirlynck
    Geschreven door: Jenny Theirlynck

    Klinkt er een gezellig muziekje op jouw website? Heb je je eigen logo ontworpen met een 3-stappenplan? Een fotograaf uitgespaard met zelf geschoten smartphone foto’s? Dan voldoet jouw website aan drie van onze 10 webdesigndingen die ècht niet meer kunnen diep in 2016. Geen zorgen! Wij openbaren deze 10 webdesigndingen en leggen je uit waarom.

    1   ‘Ah, een huppeldepup website’

    webdesignfoutenContent management systemen hebben zo hun eigen stijl. Typisch Joomla! zijn vaak de afgeronde hoeken. WordPress houdt weer van brede headers met daaronder een vlakjesmenubalk. Niets mis mee, het is vaak zelfs de reden waarom iemand kiest voor een bepaald cms, maar je wilt niet dat de eerste reactie op je website is: ‘WordPress?’ Vergelijk het met een nieuwe outfit. ‘H&M?’ wil je dan ook niet horen. Het moet een mysterie zijn waar jouw geweldige website vandaan komt. Jaloezie is goed.

    2   ‘Ik heb al een logo’

    Een logo laten ontwerpen is duur. Daarom ontwerpen veel ondernemers er zelf één. Zo zie je de bedrijfsnaam in headerformaat als logo, een hondenopvang met een hondenfoto als logo, het 3-stappenplan logo die de concurrent 10 kilometer verderop heeft in het paars, ofwel: logo’s die niet blijven hangen bij de bezoeker. Hoe spot jij de Albert Heijn op afstand? Je ogen scannen het logo, niet de geschreven naam. Precies. Investeer in een goed logo voor je website, briefpapier en visitekaartjes.

    3   ‘Fotograferen dat kan ik’

    webdesignfoutenEen fotograaf die jouw bedrijf komt vastleggen voor een schrikbarend bedrag. Onnodig, want je smartphone staat nog vol foto’s. Prima kwaliteit. En zo bestaan er legio ondernemerswebsites met foto’s met uitgerekte pixels, tegen het zonlicht in gefotografeerde projecten en teamfoto’s op spijkerbroekniveau. Of: Je bezoeker klikt op het vergrootglas van een trui en krijgt er een kleiner exemplaar voor terug. Bezoekers willen kunnen inzoomen tot op de vezel. Doe een dagje fotograaf.

    4   Zo dichtbij maar toch zo ver weg

    Na lang zoeken heeft je bezoeker eindelijk een antwoord op zijn vraag gevonden. Hij klikt om verder te lezen, maar moet zich dan opeens registreren om verder te mogen lezen. Maar het is toch gratis? Bezoekers willen zich niet zomaar ergens registreren en al helemaal niet voor éénmalige informatie. Te veel moeite, te tijdrovend. Bovendien zijn bezoekers huiverig om hun gegevens ergens achter te laten. Wil je e-mailadressen verzamelen? Bied dan een nieuwsbriefoptie aan, liefst niet in een schreeuwende pop-up.

    5   Happy families, Prodent smiles en knappe dokters

    webdesignfoutenJij hebt geen smartphone foto’s, maar professionele foto’s: Stockfoto’s. Straalt het personeel van je concurrent vooral het maandagochtendgevoel uit, in jouw bedrijf werken alleen bloedmooie mensen en schijnt altijd de zon. Heel stijlvol, maar helaas ongeloofwaardig. Je bezoekers willen namelijk wel het gevoel hebben dat er echte mensen werken. Bovendien weten zij ook wel dat de knappe jongedame met de headset niet jouw receptioniste is. Wederom volstaat hier het advies: huur een professionele fotograaf in.

    6   Voorbij schuivend trots: de slider

    Trots ben je op je laatste project. Dat verdient een plekje in de slider, naast de actie die momenteel loopt en de foto die gewoon in de slider staat, want een slider met twee slides is geen slider. Ondernemers willen hem. De slider geniet grote populariteit. Helaas is een slider niet altijd gunstig voor de responsiviteit van je website. Bovendien worden bezoekers er zenuwachtig van. Wanneer schuift-ie weer? Zat ik daar nu op te wachten? Waar ben je gebleven? Ik wilde net klikken! Kies bijvoorbeeld een wisselende statische header op verschillende pagina’s.

    7   Het oog wil ook wat, maar niet alles

    webdesignfoutenLeuk dat er zo veel webdesign mogelijkheden bestaan. Je kan eindeloos lettertypes uitproberen in diverse groottes en kleuren, een achtergrond installeren van houtnerven, polka dot of een verzameling foto’s en van de cursor een vlieg maken voor een ongediertebestrijdingsbedrijf. Zo is internet bevuild met websites met vijf verschillende lettertypes, alle regenboogkleuren, flikkerende banners en dansende gifjes. Enige terughoudendheid in je creativiteit is aanbevolen. Je wilt immers niet dat bezoekers jouw website met hoofdpijn verlaten.

    8   Veelgestelde vragen (FAQ): alles in een overzicht

    Je hebt zelf hoofdpijn. Er moet een oplossing komen voor die steeds terugkerende vragen. Je installeert een FAQ (Frequently asked questions). Zo hebben je bezoekers altijd antwoord op hun vraag. Dit is service! Met een goed geordende FAQ is niets mis, maar pas op voor een zee aan vragen die steeds groter wordt. Het enige wat je bezoeker zich uiteindelijk nog afvraagt is: Waar staat mijn vraag? Hij voelt zich afgescheept. Je bezoeker moet zich altijd welkom voelen om een vraag te stellen. Bovendien heb jij ook een chatfunctie, toch?

    9   Websites die op dieet zijnWebdesignfouten

    Afgeslankte websites, links in het scherm weg gedrukte websites, websites die op mobiele apparaten aan functionaliteit verliezen, we hebben het over websites die niet responsive zijn. Moet dat dan? Ja, het is zelfs een harde eis van Google. Bezoekers bekijken jouw website niet meer alleen op een personal computer, maar ook op een tablet of smartphone. Een responsive website past zich automatisch aan op elk schermformaat en behoudt zijn layout. Test je website met de Google Responsive Meettool.

    10   Is dit een remix?

    Op het ritme van de radio surft je bezoeker op internet. Wat even een slechte remix lijkt is niets minder dan de huismuziek op jouw website, want dat is zo gezellig. Nou nee. Het is onmogelijk om alle bezoekers te plezieren met hetzelfde deuntje. Daarbij moet een bezoeker zich vaak een ongeluk zoeken naar de uit-knop en gaat hij naar een nieuwe pagina, dan begint het muziekje gewoon weer van voren af aan! Alternatief: geen vanzelf startende muziek. Hooguit een aanklikbare muziekbutton, ergens weggestopt in een hoekje.

    Een responsive, mooi opgemaakte website met treffend geschreven teksten is voor ons vanzelfsprekend! Over dat laatste binnenkort meer in “Copywriting clichés en fijne alternatieven”.

Featured blogs

  • Over het gebruik van beeldmateriaal op internet

    Oh wat ben je mooi! Over het gebruik van beeldmateriaal op internet Het is inmiddels een marketing-cliché: een foto zegt meer dan 1000 woorden. Natuurlijk is het hierdoor niet minder waar, een website staat of valt met mooi beeldmateriaal. Als beginnend ondernemer heb je misschien nog geen eigen foto’s. Dat is geen probleem, hier hebben […]

  • Live chat voor bedrijven

    Is de live chatbox iets voor jouw bedrijf?

    Wil je een makkelijke manier vinden om vragen van je klanten snel te kunnen beantwoorden? Dan is een live chatbox misschien iets voor jouw bedrijf. Klanten kunnen door middel van één druk op de knop een vraag stellen en jij kunt direct reageren. Zo blijft de interactie hoog en kun je de klant snel advies geven en tevreden stellen!

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • WordPress: de basics

    WordPress: de basics

    Je hebt in je online leven al tientallen, zo niet honderden websites bezocht die met WordPress zijn gebouwd. WordPress is een zogenaamd contentmanagementsysteem waarmee je niet alleen kunt bloggen, maar ook […]

  • Wordpress website beveiligen

    Wees je WordPress hacker te slim af

    Heb jij een website? Grote kans dat je WordPress gebruikt. Zeer gebruiksvriendelijk, eindeloze mogelijkheden en je vindt veel steun op het WordPress platform. Helaas is WordPress ook populair onder hackers. Veel website eigenaren denken dat hun website niet interessant genoeg is voor hackers. Dit klopt niet. Elke website kan interessant zijn voor hackers doeleinden! Hoe […]

  • webdesignfouten

    Dat kan echt niet meer! 10 webdesigndingen

    Klinkt er een gezellig muziekje op jouw website? Heb je je eigen logo ontworpen met een 3-stappenplan? Een fotograaf uitgespaard met zelf geschoten smartphone foto’s? Dan voldoet jouw website aan drie van onze 10 webdesigndingen die ècht niet meer kunnen diep in 2016. Geen zorgen! Wij openbaren deze 10 webdesigndingen en leggen je uit waarom.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Er zijn meerdere redenen om te kiezen voor een website. Zo kunt u uw klanten informeren en bent u altijd bereikbaar.

    Waarom een website?

    Bijna ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. Maar waarom is dat eigenlijk een must? Wij geven u tien redenen om te kiezen voor een website.

  • Het Nike-logo

    Waarom een logo

    Het logo is vaak een van de eerste dingen die potentiële klanten van uw bedrijf zien. Daarom is een professioneel logo van belang. Een goed logo wekt een positieve associatie op met uw bedrijf. Het geeft uw bedrijf een gezicht.

  • Een logische website indeling is een van de aspecten die voor een professionele website zorgen.

    5 belangrijke onderdelen op uw website

    U heeft een website maar heeft u ook een goede website? Uw website is namelijk de eerste indruk die potentiële klanten van u en uw bedrijf krijgen. Daarom is het belangrijk dat uw website zowel uw bedrijf treffend weergeeft als ook bezoekers overhaalt om te kiezen voor uw bedrijf. Hiervoor is het belangrijk om tenminste vijf onderdelen goed te regelen op uw website.

  • Het apparaat waarmee u de website bekijkt bepaalt het formaat van de website bij Responsive Webdesign.

    Responsive Webdesign

    U heeft een website waar u trots op bent. Maar heeft u eigenlijk wel bekeken hoe u website er op een mobiele telefoon of een tablet uitziet? Dat is namelijk erg belangrijk omdat het aantal smartphone- en tabletgebruikers nog steeds stijgt. Responsive Webdesign is de oplossing. Bekijken uw bezoekers uw website met een tablet of smartphone dan schaalt uw website automatisch mee naar een leesbaar en gebruiksvriendelijk formaat.

  • Rekening houden met browsers

    Zonder dat u het misschien weet, maakt u gebruik van een bepaalde webbrowser. Dit is het programma waarmee u websites bekijkt. Denkt u aan Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome. Google Chrome is uitgegroeid tot de populairste webbrowser in zowel Nederland als België. Test u website eens op de verschillende browsers: Uw website wordt niet altijd hetzelfde weergegeven.

  • Een andere domeinnaam, subdomein of submap voor een nieuw product

    Subdomeinen of submappen

    Stelt u zich voor: U heeft verschillende vestigingen of u biedt uw website aan in verschillende talen. Kiest u dan voor subdomeinen of submappen? Een subdomein ziet Google als aparte pagina, terwijl een submap onderdeel is van dezelfde website. Kies voor een subdomein als u hele afwijkende producten in uw assortiment heeft. Kies voor submappen als dit niet het geval is. Het verschil wordt verder uitgelegd in het artikel.