• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Verandering presentatie Google AdWords & organische zoekresultaten

    Valt het jou ook al een tijdje op tijdens het internetten op je laptop of computer dat er meer Google AdWords advertenties (zoekresultaten met een gele achtergrond) bovenaan de pagina worden getoond? Heb je ook al gezien dat er juist een groot wit veld is verschenen naast de zoekresultaten? Dit kan kloppen, want sinds eind februari heeft Google de AdWordsadvertenties aan de rechterkant verwijderd en er bij veel producten een extra advertentie bijgezet bovenaan de pagina.

    Verandering resultaten Google AdWords

    De huidige situatie in weergave zoekresultaten Google

    Voor populaire producten zie je nu vier advertenties bovenaan de pagina staan in plaats van drie. Daaronder staan de Google Mijn Bedrijf vermeldingen. Het resultaat van deze verandering? Geen organische zoekresultaten meer boven de vouw! Bovendien geldt voor Google AdWords dat je veel meer moet investeren om nog op de eerste pagina terecht te komen. Wat betreft de organische zoekresultaten kan het een behoorlijke impact hebben op het aantal bezoekers dat doorklikt naar je website. Heb je veel geld geïnvesteerd voor de eerste plaats in de organische zoekresultaten, bekijk dan eens of er de afgelopen maanden een daling is geweest in de doorklikratio. Zo ja, dan is het te overwegen om minder waarde te hechten aan de eerste plaats op de eerste pagina, maar enkel de eerste pagina voor ogen te houden. Bovendien zet Google tevens Google Shopping meer centraal. De resultaten hiervoor verschijnen nu in de rechterkolom waar eerder nog AdWords-advertenties stonden.

    Deze verandering in de presentatie van de zoekresultaten is op de desktopcomputer in alle landen voor elke taal doorgevoerd. Voor de mobiele resultaten geldt dit overigens niet.

    De reden voor deze verandering

    Als je logisch nadenkt, is deze verandering eigenlijk voor niemand echt gunstig, behalve voor Google zelf. Kleine bedrijven en mkb’ers moeten meer geld investeren om op de eerste pagina te komen en te concurreren met de grote jongens. Om een goede positie te bereiken kom je er bijna niet meer onderuit om te moeten betalen. Zodoende zijn veel mensen sceptisch en zien de reden voor de verandering enkel om de kas van Google te spekken. Wat vind jij?

    Google AdWords iets voor jou?

    Heb je interesse in Google AdWords, houd dan onze blog in de gaten. Volgende keer schrijven we over het opzetten van een Google AdWords campagne.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.