• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Voordat je begint met het schrijven van teksten voor je website, is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je graag gevonden wilt worden in Google. Probeer je in te leven in je bezoekers; welke woorden gebruiken zij om jouw producten of diensten te vinden? Een trefwoordanalyse is een handig hulpmiddel om dit nader te onderzoeken. De trefwoorden die uit de analyse naar voren komen, kun je verwerken in je teksten.

    Wat is een trefwoordanalyse?

    Een trefwoord – of keywordanalyse is een onderzoek naar verschillende trefwoorden waarop je graag gevonden wilt worden in grote zoekmachines zoals Google. Het eindresultaat is een lijst met trefwoorden die je goed kunt gebruiken in de teksten die je op je website gaat zetten.

    Longtailtrefwoorden

    Longtailtrefwoorden zijn trefwoorden die langer en hierdoor specifieker zijn dan andere trefwoorden. Het zijn trefwoorden die samengesteld zijn uit drie woorden of meer. Hoewel deze trefwoorden (vaak) niet als beste uit de bus komen tijdens de keywordanalyse, zijn het wel woorden waarmee je een grotere kans hebt om hoog in de zoekresultaten te eindigen. De concurrentie is voor deze specifieke trefwoorden immers ook een stuk lager dan voor algemene(re) woorden. Hoewel we dit soort trefwoorden nu niet opnemen in het voorbeeld, is het aan te raden dit in je eigen analyse wel te doen.

    Trefwoordanalyse in 5 stappen

    Nu je weet wat een trefwoordanalyse is, rest de vraag: hoe voer je er een uit?
    Hieronder leggen we in vijf stappen uit hoe je te werk gaat.

    • Stap 1: Eerst bepalen we de trefwoorden waarop we hoog willen eindigen in de lijst met zoekresultaten van Google en andere grote zoekmachines. Hierbij houden we rekening met het bedrijf (de sector), onze producten of diensten en wat we willen uitdragen. In ons voorbeeld maken we een keywordanalyse voor een hoveniersbedrijf. We hebben de volgende trefwoorden bedacht:
      • boomverzorging
      • boomverzorger
      • tuinonderhoud
      • bomen snoeien
      • hovenier
      • hortensia snoeien

      Tabel met bevindingen

      Gebruik een tabel om je bevindingen bij te houden. Je hebt een tabel nodig met 4 kolommen. In de eerste kolom zet je de trefwoorden die je nader wilt onderzoeken.
      Tabel met trefwoorden voor je trefwoordanalyse

      Hoe gaan we verder te werk?

      De stappen van een trefwoordanalyse

    • Stap 2: We onderzoeken hoe vaak er per maand naar het gekozen trefwoord wordt gezocht. Dit doen we met behulp van de Google AdWords Keywordplanner. In deze tool voer je alle trefwoorden die je hebt verzameld in. Je krijgt vervolgens een lijst te zien met daarin jouw zoekwoorden en zoekwoorden die daaraan zijn gerelateerd. Zo kun je ook nog extra trefwoorden kiezen waaraan je misschien nog niet had gedacht.
    • Trefwoorden invoeren in de Google AdWords Keywordplanner

      Bekijk de kolom met maandelijkse zoekresultaten. We houden een minimum aan van 100 zoekopdrachten per maand.

      Noteer je bevindingen in de tabel. Zet de aantallen achter de betreffende trefwoorden in de tabel.

      Tabel met maandelijkse zoekopdrachten

    • Stap 3: We bekijken hoe groot de concurrentie is voor de gekozen trefwoorden. Dit doen we door om de beurt naar de verschillende trefwoorden te zoeken in Google. Google toont dan aan de bovenkant van de pagina het aantal concurrerende pagina’s. Deze aantallen vul je in de derde kolom in. Belangrijk: voer je zoekopdrachten uit in de privémodus van je browser. Zo voorkom je dat cookies de zoekresultaten beïnvloeden.
    • Bekijk ook de concurrerende pagina's bij het bepalen van je trefwoorden

      Tabel met aantal concurrerende pagina's voor je trefwoordanalyse

    • Stap 4: In deze stap onderzoeken we de effectiviteit van het trefwoord. We kijken hierbij naar de Keyword Effectiveness Index, oftewel KEI. De KEI bereken je door het aantal maandelijkse zoekopdrachten te delen door het aantal concurrerende pagina’s.
    • De KEI is de Keyword Effectiveness Index

      Tabel met uiteindelijke KEI voor je trefwoordanalyse

      Conclusie: alle trefwoorden zijn geschikt om te gebruiken in een SEO-tekst (de KEI van het eerste trefwoord is af te ronden naar 0,004), waarbij hortensia snoeien de meeste kans maakt om hoog te eindigen in de lijst met zoekresultaten van Google en andere grote zoekmachines. Een verklaring hiervoor is dat het aantal concurrerende pagina’s minder groot is dan bij de andere trefwoorden. Nu kunnen we aan de slag met het schrijven van de teksten.

    • Stap 5 (optioneel): We kunnen indien dat relevant is ook nog naar de huidige trend kijken. Dit doen we via Google Trends. We kunnen dan bekijken wanneer er meer of juist minder op gekozen trefwoorden wordt gezocht.

      Google Trends helpt bij het bepalen wanneer een trefwoord vaker wordt gezocht in een bepaalde periode

      Wordt er in een bepaalde periode meer op de trefwoorden gezocht, dan is het bijvoorbeeld een goed idee om tijdens die periode te adverteren of extra aan promotie van het bedrijf te doen. In bovenstaand voorbeeld zien we dat er begin april een piek is voor het trefwoord „hortensia snoeien“ ten opzichte van de rest van het jaar. Daarom is het een aanrader om eind maart te beginnen met een actie voor het snoeien van hortensia’s of deze dienst onder de aandacht van internetgebruikers te brengen.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.