• Jenny Theirlynck
    Geschreven door: Jenny Theirlynck

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar laat je online kansen niet liggen!

    Website

    Dat je een website hebt spreekt eigenlijk voor zich. Voor een basisbedrag kan je al een website laten maken. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar bent, maar ook een betrouwbare indruk wekt. Je geeft hier je locatie, contactgegevens en openingstijden weer en je producten en diensten. Eventueel koppel je er een webshop aan vast. Je website is uiteraard responsive en SEO-vriendelijk. Overigens zijn visitekaartjes en websites onlosmakelijk met elkaar verbonden. ‘Kijk maar op mijn website www punt….’ Thuis is je potentiële klant het alweer vergeten. Je visitekaartjes laat je afdrukken in de huisstijl van je website. Zorg wel nog steeds voor een makkelijk te onthouden bedrijfsnaam – visitekaartjes raken helaas nogal eens kwijt.

    Bloggen!

    Kan je enigszins schrijven, zonder spelfouten en niet in een en toen en toen schrijfstijl? Publiceer dan regelmatig een artikel op je website. Bloggen dus! Google is dol op unieke content en plaatst bedrijven die dit aanbieden voor bezoekers hoger in de lijst met zoekresultaten. Verdiep je ook in SEO (search engine optimization), zoekmachineoptimalisatie, zodat je website hoger scoort in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines door middel van trefwoorden. Tevens laat je je bezoekers zien dat dit een dynamische website is waar regelmatig ‘iets gebeurt’. Liefst introduceer je de artikelen op je homepage, zodat je meteen prikkelt. Dat doet het beter dan een tabje genaamd Blog waar bezoekers op moeten klikken.

    Social media adverteren

    bedrijf online promotenSocial media zijn naast voor persoonlijk gebruik ook zeer geschikt voor bedrijven. Populaire social media kanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn lenen zich uitstekend om middels een korte lijn in contact te staan met (potentiële) klanten. Zie het als een tweede klantenservice, zeer toegankelijk en overal bij te houden. Het krijgen van volgers en likes vergt wel enig geduld en creativiteit. Zorg allereerst voor een mooie Facebookpagina of mooi Twitter account. Deel vooral interessant nieuws, mooie foto’s en leuke acties. Zoek naar interactie met klanten. Probeer ook eens te adverteren via social media. Op Facebook kan je bijvoorbeeld een bericht promoten voor een klein bedrag, waarbij je meteen een schatting krijgt van het aantal te bereiken bezoekers. Het proberen waard!

    Verschijn ook op andere plekken op internet

    Jouw website is natuurlijk een radartje in het geheel, vooral als je net begint. Daarom is het aan te raden om ook op andere plekken op internet te verschijnen. Hoe?

    • Online bedrijvengidsen die (al) veel bezoekers hebben, zoals Uw-Adres.nl of Faxgids.nl.
    • Google Places: hoe fijn is het als je als bezoeker googelt op – simpel voorbeeld – “schilder Amsterdam” en je krijgt direct de locatie te zien? Als ondernemer moet je dus op Google Places met een netjes ingericht account met foto’s en reviews.
    • Reageer op fora. Plan hier het beste vaste uren voor in waarin je surft naar interessante sites en artikelen. Hierop reageer je met een duidelijke Gravatar en link naar je website. Maak geen sluikreclame – dan word je snel geblockt – maar plaats een prikkelende reactie waardoor anderen doorklikken.
    • Gastartikelen schrijven. Houd je van schrijven of kan je schrijven? Kijk dan eens of je gastartikelen mag schrijven op goed bezochte websites waarin je linkt naar je eigen website. Zij blij met gratis content, jij met de online verspreiding van je bedrijf.
    • Linkbuilding. Bovenstaand voorbeeld is een vorm van linkbuilding. Wat je ook kan doen is eenvoudigweg verzoekjes tot linkbuilding versturen. ‘Plaats jij mijn link dan plaats ik de jouwe?’

    Adverteer op internet

    Je ziet ze op veel website verschijnen, vaak in de vorm van banners. Advertentiebanners zijn een doeltreffend middel om online reclame te maken voor je bedrijf. Ze verschijnen bovenaan, aan de zijkant of onderaan websites, afhankelijk van je budget en doelgroep. Deze advertentiebanners worden afgestemd op het zoekgedrag van de bezoeker. Je hebt het vast weleens ervaren: je zoekt bijvoorbeeld naar “meubel laten stofferen” op internet en later verschijnt op een niet gerelateerde site een advertentiebanner van een stoffeerder. Zo kan jij dus ook potentiële klanten binnenhalen! Een betrouwbare aanbieder van advertenties is Google AdWords.

    Uiteraard hebben online en offline promotie elkaar nodig. Je moet ook fysiek verschijnen en potentiële bezoekers tastbare middelen aanbieden. Denk dus verder aan beurzen, bijeenkomsten, flyeren, kortingsbonnen aanbieden, adverteren in huis-aan-huisbladen, enzovoort.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.