• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Mobiel vriendelijke website vanaf 21 april 2015 een must

    Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobielVanaf morgen gaat Google aan de hand van enkele factoren beoordelen of uw website mobiel vriendelijk is. Google let er dan op of de website meeschaalt, de tekst op uw website goed leesbaar is en links op uw website zonder moeite aangeklikt kunnen worden. Op basis daarvan wordt uw website hoger in de mobiele zoekresultaten getoond dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn. Zoekt u op uw mobiel dan geeft Google nu al via de tag “voor mobiel” bij de beschrijving van uw website aan of de zoekresultaten geschikt zijn voor mobiel of niet.
    Is mijn website mobiel vriendelijk? Controleer het nu direct zelf.

    Bezoekers naar uw website via mobiel

    Hoeveel bezoekers website op smartphoneUit recente cijfers (december 2014) van onderzoeksbureau GfK blijkt dat 76 procent van de Nederlandse huishoudens een smartphone bezit. Voor tablet en desktop is dat 3 op de 5 Nederlanders. Bovendien werd er in Google in 2014 meer dan de helft van alle zoekopdrachten via een smartphone gedaan. Inmiddels constateren we dat het verkeer van een website al snel boven de 20 procent van het totaal aantal bezoekers komt (dit is via Google Analytics eenvoudig te achterhalen). Bij sommige websites is dit percentage zelfs om en nabij de 50 procent.

    Is uw website dus niet mobiel vriendelijk dan loopt u dit grote gedeelte van uw bezoekers (en dus potentiële, nieuwe klanten) mis. Ook gaat Google dit vanaf morgen bestraffen en komt u minder hoog in Google te staan.

    Waarom kiezen voor een responsive design?

    Waarom is het zo belangrijk om uw website geschikt te maken voor smartphone- en tabletgebruikers? Met andere woorden uw website van een responsive design te voorzien?

    • Rankingfactor Google: Vanaf 21 april 2015 gaat Google op basis van enkele factoren de mobiele vriendelijkheid van websites beter beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet responsive zijn.
    • Professionaliteit: Bedrijven die een mobiele versie van hun website hebben lopen mee met de tijd en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Dit werkt professioneel op uw bedrijfsreputatie.
    • Mobiele strategie: De meeste internetgebruikers bereikt u door het opzetten van een mobiele strategie. Doet u dit niet dan bereikt u het grootste gedeelte van de internetgebruikers niet.

    Mobiele statistieken

    Nieuwsgierig naar de hoeveelheid bezoekers die uw website bezoekt op een smartphone of tablet? Of wilt u controleren of uw mobiele website foutloos getoond wordt? Met Google Analytics en Webmastertools kunt u dit snel en eenvoudig achterhalen.

    Google Analytics

    In Google Analytics gaat u naar het overzicht van de categorie “Mobiel” die u onder het hoofdmenu “Doelgroep” vindt. Hier ziet u dan welk percentage bezoekers uw website bezoekt op een smartphone, tablet en desktop. Bovendien ziet u per apparaat de gemiddelde tijdsduur op uw website, hoeveel nieuwe gebruikers uw website bezoeken en de hoeveelheid pagina’s die zij gemiddeld per apparaat bekijken.

    Webmaster Tools

    Onder het kopje “Zoekverkeer” vindt u de “Mobiele bruikbaarheid” van uw website. Hier worden verschillende soorten fouten aangegeven (als dit het geval is bij uw website) zoals een te kleine lettergrootte en als er tikelementen te dicht op elkaar staan. Ook geeft Webmastertools aan, wanneer de fout voor het laatst werd gevonden. Dit is snel en eenvoudig op te zoeken op uw website en te verbeteren.

    Mobiel vriendelijke website bestellen?

    Is uw website nog niet mobiel vriendelijk? Dan bent u bij ons aan het goede adres! Searchtrends heeft jarenlange ervaring op gebied van online marketing. Wij kunnen uw huidige website snel en voordelig “mobile friendly” maken. Heeft u nog geen website? Ook dan is een van onze responsive websites snel voor u gerealiseerd. Aarzel niet en vraag vrijblijvend meer informatie aan. Wij voorzien u graag van advies.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.