• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Nieuwe update Google: mobiel vriendelijke website

    Google update mobiele websites

    Google vindt het belangrijk dat uw website mobiel vriendelijk is. Dit neemt Google mee in de beoordeling van uw website om te bepalen waar uw website eindigt in de zoekresultaten sinds 28 april 2015. Twee weken geleden heeft Google aangegeven dat dit vanaf begin mei nog belangrijker gaat worden.

    Hoe? Door het doorvoeren van een nieuwe update. Deze update heeft een groter effect op de ranking van uw mobiele website. Internetgebruikers krijgen dan mobielvriendelijke zoekresultaten van Google die nog beter aansluiten bij hun zoekaanvraag.

    Smartphonegebruik 2015

    Eind 2015 was al duidelijk dat de smartphone ons leven steeds meer is gaan beheersen. Wat vroeger het roken was, is de smartphone geworden. Moeten we even wachten, bijvoorbeeld op de bus, dan pakken we al snel onze smartphone erbij. Als ik uit eten ga, zie ik dat de smartphone en het tablet in feite een normaal onderdeel zijn geworden van onze eetcultuur. Kinderen zijn nog nooit zo stil geweest omdat zij op de iPad zitten. Vrienden zijn druk aan het typen op hun Android telefoon, weer iemand anders heeft zijn e-reader bij zich. Niet zo gek dus dat marketeers zich meer en meer op mobiel internet richten en het aantal mobiele advertenties nog steeds stijgt (bron: Mediaweb).

    Ondernemers en smartphonegebruik van consumenten

    Ook voor ondernemers heeft dit verregaande consequenties. Frankwatching onderzocht eind vorig jaar hoe consumenten veranderen in een wereld waar de online wereld de dienst uitmaakt. U kunt als ondernemer de consument op elk moment van de dag overal bereiken met uw boodschap. Dit is niet (meer) te vergelijken met de traditionele media zoals het plaatsen van een advertentie in de krant, adverten via radiocommercials of zelfs televisie. We gaan immers naar bed met de smartphone en staan ermee op (37 procent van alle smartphonegebruikers bekijkt eerst hun smartphone voordat ze opstaan).

    E-commerce en de smartphone

    Hoewel u misschien denkt aan apps als het gaat om mobiel internet, ook e-commerce is populair op de smartphone en tablet. Naast de komst van grotere smartphones zijn ook responsive webshops steeds beter ingericht op de gebruikerservaring. Niet voor niets heeft betalen per mobiel de voorkeur van de Nederlandse consument:

    81 procent van de consumenten betaalt bedragen onder de tien euro het liefst mobiel. Voor bedragen tussen de 10 en 25 euro is dat percentage 76 procent. Met de pinpas betaalt 14 procent van de consumenten bedragen onder de tien euro het liefst met hun pinpas. 23 procent geeft de voorkeur aan de pinpas voor bedragen tussen de 10 en 25 euro.

    Bron: Wegwijs

    Mobile only

    Omdat smartphones groter zijn geworden, vanwege de positieve gebruikerservaring op responsive webshops én steeds sneller mobiel internet, zijn consumenten steeds vaker alleen nog maar online te bereiken via hun smartphone. Mobile only krijgt dus de overhand. Omdat smartphones bovendien steeds goedkoper worden, is dit voor gebruikers die minder te besteden hebben vaak ook een beter alternatief dan het kopen van een laptop of pc.

    Met deze trends in het achterhoofd is de komende update van Google die websites die nog niet responsive zijn gaat afstraffen niet zo verwonderlijk. Daarbij is het goede nieuws dat de update geen impact heeft op websites die al mobielvriendelijk zijn. Bovendien blijft unieke content nog steeds een van de belangrijkste factoren van een website. Zo kan het dus maar zo zijn dat een website die niet mobiel vriendelijk is maar wel beschikt over waardevolle content alsnog hoger scoort in de lijst met zoekresultaten.

    Is uw website mobiel vriendelijk?

    Test het hier: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
    of lees meer over het mobielvriendelijk maken van uw website in de handleiding voor mobiel vriendelijke websites.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.