• Milou Salemans
    Geschreven door: Milou Salemans

    “OK Google, heeft voice search invloed op SEO?”

    “OK GOOGLE, ZET DE WEKKER OM 7 UUR.” De momenten dat mijn vriend correct articuleert zijn steeds minder schaars: hij praat op een wijze tegen zijn telefoon alsof het zijn slechthorende oma betreft. Zelfs de Z en R worden zorgvuldig uitgesproken en de Nijmeegse ´seuvuh´ maakt plaats voor een sprankelend ´zeven´.

    Vriendlief vraagt steeds meer aan Google.

    “OK Google, hoeveel inwoners heeft Split?” Terwijl ik vooral mooie plaatjes wil bekijken ter voorbereiding op onze vakantie heeft hij meer behoefte aan de harde feiten. De Google-madame vertelt: “178.102 2011”. Het spreekt! Met een glinstering in zijn ogen kijkt hij naar zijn telefoon. Zijn alleswetende wondertje.

    Mijn vriend is niet de enige: steeds meer mensen gebruiken ´voice search´ om zoekopdrachten gemakkelijk via de smartphone door te geven, zonder te typen. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit heeft niet alleen invloed op onze articulatie, maar ook op SEO. Dankzij voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) namelijk nog belangrijker worden.

    Voice search

    Al enkele jaren geleden deed Google de voorspelling dat voice search de snelstgroeiende zoekwijze zou worden. We kunnen nu zelfs constateren dat in 2016 al 20 procent van de mobiele zoekopdrachten in Google bestond uit gesproken zoekopdrachten. Verwacht wordt dat het aantal gesproken zoekopdrachten in 2020 50 procent van alle Google-zoekopdrachten zal beslaan. Dat dit aantal jaarlijks een blijvende stijging doormaakt, heeft natuurlijk ook direct te maken met de stijging van het aantal mobiele zoekopdrachten.

    SEO in 2017

    Voice search zorgt voor een verandering in de soort zoekopdrachten die worden geplaatst. In plaats van korte, kernachtige zoekopdrachten zien we meer complete zoekopdrachten met bijvoorbeeld een duidelijke vraag. Dus: ´Hoeveel inwoners heeft Split?´ in plaats van ´Inwoners Split´ of ´Hoe repareer ik een scheur in leer?´ in plaats van ´Reparatie scheur leer´.

    De opkomst en groei van deze nieuwe manier van zoeken geeft ook nieuwe SEO-mogelijkheden. Zoekopdrachten zullen completer en meer vraaggestuurd zijn.

    Voice search

    ´How to´-zoekopdrachten

    Longtail en vraaggestuurde ´How to´-zoekopdrachten worden dus steeds belangrijker. Dit betekent ook een verandering in content: de teksten die bij deze zoekopdrachten horen, moeten gebruiksvriendelijk zijn. Doordat de zoekopdrachten specifiek en doelgericht zijn, moeten de teksten hier ook naar geschreven worden. Dit betekent dus gebruiksvriendelijke teksten waarin de bezoeker meteen een goed antwoord kan vinden op zijn geformuleerde vraag. Wanneer je je hieraan houdt, heb je een grotere kans om hoger in de Google ranking te komen.

    Hoe pak je dit aan? Verplaats je in je doelgroep. Bedenk met wat voor vragen een bezoeker op jouw website terecht komt en naar wat voor antwoorden hij/zij op zoek is.

    YouTube als zoekmachine

    YouTube is samen met Google een van de grootste zoekmachines van het moment. Met name voor ´How to´-zoekopdrachten wordt YouTube veel gebruikt. Het aantal ´How to´-zoekopdrachten in YouTube neemt met maar liefst 70 procent per jaar toe. Het is daarom niet alleen van belang om de tekstuele content van jouw website te optimaliseren naar de richtlijnen van 2017, maar ook de visuele content. Plaats video´s (en video-SEO) waar een bezoeker echt iets aan heeft en waarmee een vraag wordt beantwoord. Ook dit kan uiteindelijk een positieve invloed hebben op jouw ranking in de Google-zoekresultaten.

    ´Longtail´ is dus een blijvend kernwoord voor SEO in 2017 en daarna. Zou u geadviseerd en geholpen willen worden om uw vindbaarheid in 2017 te bevorderen? Dan raad ik u aan dit over te laten een internetmarketingbureau, zoals Searchtrends.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.