• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Panda Update 4.2.

    Google Panda Update 4.2De nieuwste update van het algoritme van Google (de Google Panda update 4.2.) is sinds afgelopen weekend een feit. De laatste tijd doet Google steeds geheimzinniger over het doorvoeren van updates in hun algoritme, maar twee grote updates zijn de afgelopen 10 maanden wel doorgevoerd. De Mobilegedon update werd daarbij duidelijker aangekondigd dan de kwaliteitsupdate van content.

    Mobielvriendelijke website: Mobilegedon

    Tegenwoordig weegt het voor Google zwaar mee of een website mobielvriendelijk of “responsive” is (één versie van je website voor pc, tablet en mobiel). Een responsive website schaalt automatisch mee wanneer een bezoeker deze op een mobiel of tablet bezoekt. Je website krijgt zo op elk medium de beste indeling. Dit komt niet alleen de gebruiksvriendelijkheid van je website ten goede, ook neemt Google het sinds 21 april 2015 mee in de ranking van je website. Het heeft dus invloed op je positie in de zoekmachine. Lees meer over Mobilegedon.

    Mobilegedon heeft ook zijn consequenties voor de tekst / contentstrategie, namelijk:

    • Korte teksten voor je mobiele website zijn nog belangrijker dan eerst. Links moeten ver genoeg uit elkaar worden geplaatst zodat bezoekers niet de verkeerde link aantikken op hun smartphone / tablet.
    • De belangrijkste tekst moet vooraan gezet worden zodat bezoekers niet eeuwig moeten scrollen om bij de belangrijkste content te komen.
    • Het is aan te raden de call to action in de content te zetten, het liefst ook bovenaan de pagina.

    Kwaliteitsupdate (Phantom Update)

    Na Mobilegedon waarop contentmarketeers tijdig konden reageren door websites mobielvriendelijk te maken, was de laatste update medio mei 2015 van Google veel subtieler. Zelfs zo subtiel dat Google het doorvoeren van de update in het begin kon ontkennen. Niet voor niets kreeg de update de bijnaam “Phantom Update”.

    Kwaliteit is belangrijker dan ooit

    Het codewoord bij de kwaliteitsupdate van Google is “gebruiksvriendelijkheid / gebruikservaring”. Websites die de gebruiksvriendelijkheid van hun website verbeteren zodat de bezoeker de best mogelijke informatie voorgeschoteld krijgt, worden beloond met een stijging in de zoekmachine. Vice versa is de update ook voelbaar. Websites die overgeoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, merken een daling in de SERP’s. Hoe werkt dat in de praktijk?

    1. Landingpages / doorwaypages veranderen / verwijderen

    Verander of verwijder contentpagina’s die weinig waarde toevoegen aan je website en slechts aangemaakt zijn om te ranken op een bepaald trefwoord (denk ook aan landingpages / doorwaypages). Als je geen antwoord kunt geven op de vraag “Wat is de waarde voor de bezoekers van deze pagina”, weet je dat je de betreffende pagina kunt verwijderen.

    2. Lengte artikelen

    Langere artikelen (600 tot 800 woorden) doen het beter dan kortere artikelen onder de 400 woorden. Google beoordeelt kortere artikelen als informatie met weinig waardevolle inhoud.

    3. Overoptimalisatie teksten

    Google gaat je straffen voor overoptimalisatie van je teksten op een of twee trefwoorden (keywordstuffing). Maak daarom gebruik van synoniemen in je teksten. Google herkent deze woorden en beoordeelt dit als waardevolle(re) content die eerder bedoeld is voor bezoekers in plaats van de zoekmachine. Het gevolg? Een hogere ranking van je website.

    4. Visuele content

    Gebruik meer visuele content. De zoekresultaten van Google bevatten steeds meer video’s en foto’s. Benoem je foto’s en video’s met belangrijke zoekwoorden.

    Kortom: het gaat er tegenwoordig weer om goede content te schrijven die puur en alleen is bedoeld voor de bezoeker waarbij tekstoptimalisatie van minder belang wordt. Tips die je hierbij kunt gebruiken zijn:

    • Maak spaarzaam gebruik van exact – matchende zoekwoorden combinaties.
    • Gebruik losse afzonderlijke zoekwoorden.
    • Focus je op natuurlijk schrijven en gebruik her en der je gekozen zoekwoorden.
    • Plaats trefwoorden en zoekwoorden waar ze zinvol zijn.

    Daling in zoekresultaten? Ga voor kwaliteit!

    Als je de afgelopen tijd hebt gemerkt dat je website is gedaald in de zoekresultaten, dan ben je gestrafd door de Google Panda Update 4.2. Richt je in dat geval op kwalitatief hoogwaardige content en wacht op de volgende update. Natuurlijk is het begrip kwalitatief hoogwaardige content hier nogal breed. Wat wil Google nu precies zien met de Google Panda Update 4.2? Daarvoor moeten we kijken naar het eerste doel van Google met de Panda update: het straffen van overgeoptimaliseerde websites door te veel gebruik te maken van zoekwoorden, websites die niet (goed) werken, contentfarms, enzovoorts. Houd rekening met deze punten als je je website onder handen gaat nemen.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.