• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Branding: Wat is het en waarom is het belangrijk?

    Bij branding gaat het om de beleving die potentiële klanten met uw merk hebben. Hiervoor moeten we eerst weten wat een merk precies is. De Radboud Universiteit Nijmegen definieert een merk als volgt:
    De Benelux Merkenwet zegt dat als merk kunnen worden beschouwd:“alle grafisch af te beelden tekens die in staat zijn de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden. Kortom, een merk is een teken, bedoeld om de producten en diensten van elkaar te onderscheiden. Dat kan een woord zijn, een logo, een symbool, een kleur, een vorm of een combi.”*
    Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0
    Een lagere prijs aanbieden dan de concurrent of kwaliteit garanderen zijn dus geen speerpunten waarom het gaat bij branding. De kwaliteit kunnen klanten namelijk pas beoordelen na het afnemen van uw product en hoewel de prijs een belangrijke rol speelt, zegt dit niet altijd alles. Het gaat erom dat u zich onderscheidt door een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen. Klanten moeten een positief gevoel krijgen bij uw bedrijf en direct aan uw bedrijf denken als het enige bedrijf dat een oplossing voor hen heeft.

    Merkbeleving

    Merkbeleving speelt bij het creëren van een gevoel bij uw bedrijf een hele grote rol. Enkele kenmerken van een goed merk naast de onderscheidende waarde zijn:

    • duidelijke boodschap;
    • bevestigt de geloofwaardigheid van uw bedrijf;
    • speelt in op het gevoel van uw doelgroep;
    • motiveert de consument tot het kopen van uw producten;
    • zorgt voor een sterke loyaliteit van uw klanten.

    Het doel van branding is dat uw potentiële klanten een gevoel krijgen bij uw merk waarmee ze zich kunnen identificeren. Essentieel is dat dit gebeurt tijdens de oriëntatiefase van uw klanten. Dan laat u namelijk een sterke eerste indruk achter en onthouden potentiële klanten u beter, waardoor ze eerder weer bij u terugkomen. Daarom is een positieve merkbeleving zo belangrijk.

    Merkbeleving is heel belangrijk voor het creëren van een gevoel bij uw merk. ©Troy Thompson, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding niet alleen naar buiten toe

    Voor een succesvolle branding van uw merk is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben. Bij branding gaat het er daarom tevens om, dezelfde boodschap in uw hele organisatie door te voeren. Dus als uw lijfspreuk luidt “snelle en klantvriendelijke service”, is het niet de bedoeling dat uw klanten een half uur in de wacht staan voordat zij een chagrijnige medewerker spreken. Wees consistent in al uw communicatie-uitingen.

    Budget branding

    Uiteraard spelen ook budgettaire middelen een bepalende rol. U bepaalt zelf welk budget u voor branding vrijmaakt. Dit kunt u ook bepalen aan de hand van gesprekken met uw huidige klanten. U merkt dan vanzelf wat u klanten goed vinden en wat beter kan. Als u uw doelgroep duidelijk voor ogen heeft, weet u ook welke advertentiekanalen u het beste kunt benutten. Zomaar beginnen aan een grote advertentiecampagne is voor de meeste startende ondernemers niet haalbaar. Besteed daarom ook tijd aan vooronderzoek. We zijn immers niet allemaal de nieuwe Apple of McDonald’s.

    Het nut van branding voor uzelf

    Uw merk kunt u zien als de totale som van uw imago en alle ervaringen die (potentiële) klanten met uw bedrijf hebben. Wees u zich ervan bewust dat u niet alle ervaringen kunt beïnvloeden. De beeldvorming van een startend bedrijf ontwikkelt zich meestal langzaam maar gestaag. Het doel van branding voor u als startende ondernemer is om te weten wat u wilt uitdragen met uw merk en hoe u dit wilt bereiken. Zo krijgt u vanzelf ook duidelijk(er) uw doelgroep in beeld. Uw merk is als het ware een belofte die u doet aan uw klanten. Zorg ook telkens voor een terugkoppeling naar uw klanten. Door te luisteren en te communiceren met uw klanten krijgt u niet alleen te horen wat klanten van uw bedrijf vinden, maar zorgt u ook voor een extra stukje klantenservice wat weer bijdraagt aan de positieve ervaring met uw bedrijf.

    *Bron: http://www.ru.nl/mercator/trainingen_workshops/begrippen/vm/begrippenlijst_m/

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.