• Milou Salemans
    Geschreven door: Milou Salemans

    SEO: Geen toptermen maar longtail

    Google geeft in haar zoekresultaten steeds meer ruimte aan betaalde diensten. Met vier advertenties bovenaan in de zoekresultaten, komt jouw onbetaalde plekje in de zoekmachine in het geding. In plaats van toe te kijken hoe jouw bedrijf dieper in de krochten van de laatste pagina’s wegzakt, kun je actie ondernemen: pas je SEO-strategie aan en zoek de oplossing in ‘longtail’.

    Toptermen

    Wanneer je door middel van SEO goed vindbaar wil zijn in Google denk je al gauw in toptermen. Je bent bijvoorbeeld een vloerenspecialist en wil dat mensen jou kunnen vinden op ‘PVC-vloeren’. Dit is een voorbeeld van een topterm: het is kort en veelomvattend, maar een topterm heeft veel concurrentie. Het is dan te moeilijk om boven websites van grote bedrijven die al langere tijd online staan uit te stijgen.

    Specifiekere zoekopdrachten in Google

    Maar hoe erg is dit? Google-gebruikers zoeken vaak specifiek en niet altijd op algemene toptermen. Toen ik zelf ging verhuizen en op zoek was naar een nieuwe laminaatvloer zocht ik ook niet op ‘Laminaatvloer’. Je zoekt eerder op termen als ‘laminaat prijs per m2’, ‘goedkoop laminaat nijmegen’ of ‘laminaat op vloer met vloerverwarming’. Wat hierbij helpt, is dat wanneer je jouw zoekopdracht in de Google-zoekbalk typt je al specifieke suggesties krijgt van Google Suggest. Als zoeker ben je ook gauw geneigd om op een specifieke zoekopdracht die bij jouw vraag past te klikken.

    longtail

    longtail-google

    Longtail

    Deze specifieke zoektermen noemen we ‘longtail’. Zeker als kleiner bedrijf dat net komt kijken in de online wereld is dit aantrekkelijk: je spreekt de specifieke zoeker aan die in de zoeksuggesties wordt aangemoedigd door Google. Je laat de grotere partijen die op toptermen worden gevonden hiermee dus mogelijk achter je.

    Longtail vraagt veel van je creativiteit. Daarbij moet je je ook goed kunnen verplaatsen in jouw (potentiële) klant: wat voor specifieke zoekopdracht zou jouw doelgroep kunnen invoeren? Door middel van Google Keyword Planner kun je hier inspiratie voor opdoen. Hier moet je wel een Google Adwords-account voor hebben. Het is ook gemakkelijk om in de zoekbalk van Google te kijken naar de zoeksuggesties: typ eens een longtailterm in en kijk wat voor suggesties er worden gegeven.

    Het optimaliseren van je website voor Google is absoluut niet gemakkelijk. Het is aan te raden een internetmarketingbedrijf hiervoor in te schakelen. Een dergelijk bedrijf kan kijken welke longtailtermen geschikt zijn en kan hier SEO-teksten bij schrijven.

Featured blogs

  • EMD staat voor Exact Match Domain

    Domeinnaam website en SEO-teksten

    We willen allemaal op nummer 1 in Google staan. Er zijn verschillende manieren om dit na te streven. In het verleden was het gebruik van Exact Match Domains populair. Hierbij zorgde je ervoor dat de trefwoorden waarop je gevonden wilde worden precies overeenkwamen met de domeinnaam. Ook het gebruik van één trefwoord in een SEO-tekst was en is nog steeds een manier. In het artikel raad ik je aan een andere strategie te kiezen.

  • Taalpurist

    SEO en onjuist spatiegebruik

    SEO-teksten schrijven volgens de regels van het Nederlands: is dat mogelijk? Bij samenstellingen gaat het nogal eens mis en vervalt menig SEO-tekstschrijver in de valkuil die onjuist spatiegebruik heet. Dit blogartikel is dan ook bedoeld voor de taalminnende SEO-tekstschrijver.

  • SEO: Geen toptermen maar longtail

    Google geeft in haar zoekresultaten steeds meer ruimte aan betaalde diensten. Met vier advertenties bovenaan in de zoekresultaten, komt jouw onbetaalde plekje in de zoekmachine in het geding. In plaats van toe te kijken hoe jouw bedrijf dieper in de krochten van de laatste pagina’s wegzakt, kun je actie ondernemen: pas je Googlestrategie aan en zoek de oplossing in ‘longtail’.

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • Filters instellen Google Analytics

    Filters instellen Google Analytics

    Filters instellen in Google Analytics is van belang om je data accuraat en relevant te houden. Het is niet zinvol om je eigen bezoek en bezoek van familie en vrienden mee te nemen in de conclusies die je verbindt aan de statistieken. Benieuwd hoe je dit filter instelt? Lees verder!

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • copywriting cliches

    10 tenenkrommende copywriting clichés

    Schrijven kan toch iedereen? In zekere zin wel. Foutloos Nederlands schrijven is een goed begin, een gebrek aan komma’s officieel geen spelfout en saai geen misdaad. Toch schrijven hoogopgeleide tekstschrijvers, journalisten, redacteuren, webredacteuren en copywriters dagelijks hun brood bij elkaar. Een goede zakelijke tekst is dan ook onmisbaar voor je website, visitekaartjes en brochures. Daarom […]

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.

  • Bij afflilate marketing maakt u reclame voor een ander bedrijf waarover u commissie krijgt.© David Evers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Affiliate marketing

    Bij affiliate marketing werken twee partijen samen waarbij de ene partij de andere promoot en daarover commissie ontvangt. Als u bijvoorbeeld een website heeft, kunt u een advertentie voor een product van een andere website in de sidebar plaatsen. Als uw bezoekers op de link klikken en dit product vervolgens aanschaffen verdient u daarover commissie.

  • Een logische website indeling is een van de aspecten die voor een professionele website zorgen.

    5 belangrijke onderdelen op uw website

    U heeft een website maar heeft u ook een goede website? Uw website is namelijk de eerste indruk die potentiële klanten van u en uw bedrijf krijgen. Daarom is het belangrijk dat uw website zowel uw bedrijf treffend weergeeft als ook bezoekers overhaalt om te kiezen voor uw bedrijf. Hiervoor is het belangrijk om tenminste vijf onderdelen goed te regelen op uw website.

  • De nieuwe Google update genaamd Hummingbird zorgt voor preciezere zoekresultaten.©Brady Smith. Credits: U.S. Forest Service, Coconino National Forest, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY-SA 2.0.

    De Google Hummingbird update

    Sinds kort is de nieuwe update van Google een feit: Met de Hummingbird update van Google interpreteert de zoekmachine uw content nog beter en zijn zoekresultaten nog accurater. In plaats van steekwoorden kijkt de zoekmachine nu naar de hele zoekopdracht en begrijpt de betekenis van de afzonderlijke woorden beter. Content en sociale media worden hierdoor belangrijker dan ooit tevoren.

  • Domeinnamen en de keuze voor uw extensie. ©Searchtrends

    Domeinnaam: Extensie kiezen

    De extensie van uw website is een niet te onderschatten aspect voor uw positie in de zoekmachine. In de meeste gevallen kiest u een extensie waarmee u zich richt op een land. Zo staat .nl bijvoorbeeld voor Nederland en .be voor België. Extensies die zich niet specifiek op landen richten zijn .eu of .org. De eerste is een goede keuze als u zich richt op heel Europa in plaats van op één land. De tweede is een geschikte extensie als u een website voor uw organisatie opzet of als alternatief voor een .com website.

  • Adverteren op YouTube

    Adverteren op YouTube

    Adverteren op YouTube is erg eenvoudig en staat bekend als True View adverteren. U kunt op vier manieren adverteren op YouTube. Zo kunt u ervoor kiezen om helemaal bovenaan de pagina met uw video te adverteren als YouTube-gebruikers op YouTube zoeken of voorafgaand aan een video. U betaalt pas wanneer uw advertentie in zijn geheel wordt bekeken.

  • Met Google Places bent u vindbaar in uw regio

    Google Places

    Op de eerste pagina in Google staan? Goede kans dat dit u lukt met Google Places! Tegenwoordig toont Google tot 75 procent lokale zoekresultaten op de eerste pagina. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de internetgebruikers zoekt naar bedrijven bij hen in de buurt. Alle reden voor u om in dat rijtje te willen staan.

  • Smartphone- en tabletgebruik stijgt nog steeds

    Smartphone- en tabletgebruik en Places

    Steeds meer mensen gebruiken een smartphone of tablet om te internetten. Lokaal vindbaar zijn, was nog nooit zo belangrijk als nu. Daarom is het verstandig om te kiezen voor een Google Places-bedrijfsvermelding als u dat nog niet heeft gedaan. Internetgebruikers kunnen direct contact met u opnemen via uw Google Places-bedrijfsvermelding of makkelijk naar uw locatie navigeren als ze in de buurt zijn.

  • Online Video voor uw bedrijf biedt veel voordelen

    Online Video voor het MKB

    Juist voor bedrijven wordt online video wordt steeds populairder. Online video kent dan ook veel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld teksten. Niet alleen is online video gemakkelijker dan tekst ook is het persoonlijker. Daarnaast is het ook goed voor uw online vindbaarheid omdat de bezoekers langer op uw website blijven (om de video te bekijken). Kiest u ervoor een online video te laten maken, kijk dan ook of u kiest voor een bedrijfs- of productvideo.

  • Met onze analysetool kunt u snel kijken of uw website te verbeteren is

    Usability of gebruiksvriendelijkheid

    Usability – Wat is dat? Het begrip usability staat voor “gebruiksvriendelijkheid van uw website”. Naast de content en de backlinks speelt onder andere het gedrag van de bezoeker een rol als het gaat om uw plaats in de zoekmachine. Hoe langer uw bezoekers op uw website blijven en hoe meer subpagina’s ze bekijken hoe positiever […]

  • Blackhat SEO is het manipuleren van de zoekmachine

    Blackhat SEO

    Wat is Blackhat SEO? Blackhat SEO is zoekmachine optimalisatie die de zoekmachines misleidt. Door middel van Blackhat SEO stijgt uw website heel snel in de lijst met zoekresultaten. Blackhat SEO gaat tegen de regels in die zoekmachines hanteren. Het gevolg kan zijn dat de zoekmachine uw website uit de zoekresultaten haalt zodat u niet meer […]

  • Linkbuilding (linkopbouw) is belangrijk om uw website hoog te laten ranken in de zoekmachine

    Linkbuilding (linkopbouw)

    Links verzamelen Volgens de experts bepaalt een goede linkbuilding strategie voor 70 procent of u goede resultaten via Google behaald of niet. Een mooie uitspraak, maar wat is linkbuilding eigenlijk? Met linkbuilding verzamelt u relevante verwijzingen (oftewel links) van andere websites naar uw website. Deze links gelden als een populariteitsstem voor uw website. Linkbuilding is […]