• Milou Salemans
    Geschreven door: Milou Salemans

    Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Kennen jullie deze nog? De nieuwsbrief! Deze gouwe ouwe onder de marketingtools was je misschien vergeten, maar goede online marketing draait toch echt om meer dan likes binnenhalen.

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

    De nieuwsbrief lijkt in het eerste opzicht misschien een tikkeltje ouderwets, maar kijk naar de mode: alles komt een keer terug. Tussen de tijd van de eerste internetpioniers en het tegenwoordige Facebook-tijdperk, was de nieuwsbrief een belangrijke marketingtool voor bedrijven en online platforms. We praten nu in de verleden tijd, maar veel bedrijven maken nog steeds optimaal en efficiënt gebruik van de nieuwsbrief!

    Waarom zou je kiezen voor e-mailmarketing?

    Voor een nieuwsbrief moeten klanten of geïnteresseerden zich inschrijven. Je bereikt dus een groep die jouw berichten echt wil lezen en waarschijnlijk ook gaat lezen.

    tumblr_inline_mvr91yQdpF1r823utWanneer je een bericht op Facebook plaatst, zal een deel van jouw volgers er overheen scrollen of het daalt na verloop van tijd te ver in de nieuwsfeed om überhaupt gezien te worden. Als je dagelijks zeer actief bent met het plaatsen van berichten zal dit minder snel het geval zijn, maar heb je de kans dat jouw berichten als spam worden ervaren. Volgers kunnen zich hieraan gaan ergeren en zetten misschien zelfs die gewaagde stap om je te gaan ontvolgen. Het is ook nooit goed!

    Een nieuwsbrief wordt niet als spam ervaren: je geeft blijk van je expertise en je doel is uiteraard om klanten te informeren en te activeren. Deze doelen heb je met een nieuwsbrief ook daadwerkelijk haalbaar gemaakt: jouw doelgroep (mensen die gebruik zouden kunnen maken van jouw diensten) is namelijk lid van de nieuwsbrief, omdat ze dit daadwerkelijk willen en interesse hebben. Daarbij laat je jouw nieuwsbrief wekelijks of maandelijks verschijnen: dit komt totaal niet opdringerig over.

    Wat zet je in een nieuwsbrief?

    In een nieuwsbrief zet je de nieuwste acties en promoties die jouw bedrijf te bieden heeft. Hiermee kun je jouw klanten op de hoogte brengen en activeren. Daarnaast kun je links plaatsen naar nieuws- of blogartikelen. Bij voorkeur schrijf je deze artikelen zelf op een blogpagina op je website, maar je kan natuurlijk ook verwijzen naar artikelen die interessant zijn voor jouw bedrijf en klanten. Zo toon je aan dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in jouw branche.

    Vormgeving

    Met een nieuwsbrief in jaren 90-stijl kom je niet weg. Nostalgie is leuk, maar dat gaat te ver. Bij je nieuwsbrief is het vooral van belang dat het overzichtelijk is opgesteld. Lezers moeten in een oogopslag kunnen zien waar de nieuwsbrief uit bestaat. Maak gebruik van kopjes en ga geen lange lappen tekst schrijven.

    De letters zet je in een heldere, strakke font. Comic Sans, Jokerman of iedere font die hierop lijkt, geven geen speels karakter, maar zijn gewoon rommelig. Deze zijn dus uit den boze.

    Wees zuinig met het aantal kleuren en plaatjes. Uiteraard mag de nieuwsbrief kleurrijk zijn en mooie plaatjes bevatten, maar ga bescheiden te werk.

    nieuwsbrief-mailchimpMailchimp

    Wanneer je jouw nieuwsbrief wilt verspreiden met behulp van een programma zoals Mailchimp ben je slim bezig! Met dit programma genereer je gemakkelijk je contacten en hoef je je hoofd niet te buigen over de vormgeving.

    In Mailchimp selecteer je een mooi, overzichtelijk template naar keuze, waar je jouw tekst en plaatjes in kan plaatsen. Als je steeds voor dezelfde stijl template en kleuren kiest, heb je meteen een mooi visitekaartje voor jouw bedrijf.

    Mailchimp is tevens voordelig: wanneer je tot 2000 abonnees hebt, kun je jouw nieuwsbrief gratis verstrekken.

    Tijd- en kostenbesparing

    Het enige nadeel van Mailchimp is dat het even wat tijd vergt: voor de computer geek is het een eitje, maar menig mkb’er zal even de tijd moeten nemen om het uit te vogelen. Hiervoor zijn online allerlei handleidingen en begeleidende filmpjes beschikbaar. Je kan zelfs workshops volgen die Mailchimp makkelijker maken in gebruik.

    Wanneer een nieuwsbrief een aantrekkelijke marketingtool is voor jouw bedrijf, kun je er uiteraard ook voor kiezen om het uit te besteden aan een internetmarketingbedrijf. Dit kan veel kostbare tijd schelen, terwijl je klantenbereik optimaal blijft.

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?