• Milou Salemans
    Geschreven door: Milou Salemans

    Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De bovenstaande kop is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Clickbait zou naar het Nederlands vertaald kunnen worden als ”klikaas”. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. De sensatie is meestal geheel misplaatst: door middel van deze koppen proberen bedrijven ervoor te zorgen dat je doorklikt en zo bij gegenereerde reclames terechtkomt. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

    Relevante en interessante content

    facebookFacebook heeft vorige maand het algoritme voor de tijdlijn aangepast. Dankzij deze aanpassing wordt ervoor gezorgd dat ieders Facebook-tijdlijn relevanter wordt en dus meer persoonlijk wordt toegespitst op haar gebruikers. Om hoog in de tijdlijn te verschijnen, moeten bedrijven ervoor zorgen dat de content die zij plaatsen relevant is voor hun doelgroep.

    Je wordt als bedrijf voortaan dus min of meer gedwongen om relevante content te plaatsen. Maar hoe weet Facebook nu wat relevante content is? Wanneer een lezer op een bepaalde link klikt om verder te lezen, weet Facebook dat dit dus interessante content is voor de lezer. Dit wordt onthouden en er wordt voor gezorgd dat soortgelijke posts voortaan hoog in de tijdlijn komen te staan.

    Daarnaast houdt Facebook bij hoelang een gebruiker een artikel leest. Als er de tijd voor wordt genomen om een artikel echt te lezen, weet Facebook dat het artikel relevant is.

    Informatieve koppen

    Naast relevante content moet je als bedrijf in je posts ook gaan letten op de koppen: gebruik koppen die de inhoud van de post goed weergeven. Facebook let er sinds vorige week op dat koppen die informatie achterhouden niet hoog in de tijdlijn worden geplaatst. Facebook ziet dit als clickbait-koppen en wil hier dus vanaf.

    Wat betekent dit voor jouw bedrijfspagina?

    Met het nieuwe tijdlijn-algoritme en het bestraffen van clickbait-koppen wordt bevestigd dat je als bedrijf moet zorgen voor interessante en relevante inhoud voor de doelgroep. Ben je er met jouw bedrijf nog niet achter wat dan precies relevant is voor jouw doelgroep? Ga met jouw doelgroep in gesprek en zorg voor interactie: zo kom je erachter wat relevant is en kun je zorgen voor goede Facebookposts die hoog in de tijdlijn komen te staan.

    Vind je het lastig om artikelen op Facebook te plaatsen met de juiste content? Schakel dan een internetmarketingbedrijf in dat dit voor jou kan realiseren.

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?