• Milou Salemans
    Geschreven door: Milou Salemans

    Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan! Onze traditie van gezellig niet-geïnformeerd of klagerig wel-geïnformeerd zijn, staat op het spel.

    Van contactmiddel naar nieuwsbron

    De invloed en rol van Facebook lijkt in de loop der jaren een verandering te hebben doorgemaakt. Voor mij in ieder geval wel. Toen ik zelf ongeveer 10 jaar geleden mijn Facebookaccount aanmaakte, was het hoofddoel om gemakkelijk contact te kunnen onderhouden met vrienden en familie in het buitenland. Hyves had een lelijke huisstijl, onaantrekkelijke emoticons en miste internationale allure, dus al gauw stapten ook steeds meer Nederlandse vrienden en familieleden over op Facebook. Daarmee veranderde ook de manier van contact houden via Facebook: in plaats van persoonlijke, directe berichten achter te laten, gebruikte ik het als display om iedereen aan mijn bestaan te helpen herinneren door te delen, taggen, liken en reageren om zo in ieders feed te verschijnen.

    Sinds de komst van WhatsApp wordt er in mijn kringen minder gedeeld via Facebook. Delen voor het oog van iedereen is uit, delen binnen een groep of een-op-een is in.

    Een ideale online wereld op maat

    Doordat ik met name contact onderhoud via WhatsApp is de rol van Facebook voor mij veranderd en hierdoor steeds meer een nieuwsbron geworden: ik like pagina´s en posts die bij mijn persoonlijke interesses passen en op basis hiervan geeft Facebook mij nog meer suggesties. Hierdoor is mijn Facebook-feed een bolwerk van linkse hobby´s. De meeste van mijn vrienden hebben dezelfde soort interesses, waardoor ik ook hun likes in mijn feed zie verschijnen. Facebookvrienden met een andere oriëntatie waar ik niet mee geconfronteerd wil worden of waar ik simpelweg chagrijnig van word, ontvolg ik gewoon. Zo creëren Facebook en ik samen een ideale online-wereld.

    Trump-hoax

    trumpBlijkbaar wordt dit ideale wereldje voorzien van nepnieuws, synchroon aan mijn persoonlijke voorkeuren. Zo zag ook ik de welbekende Trump-quote meerdere keren voorbijkomen. De Trump-quote die een hoax bleek te zijn en de haat van sommige mensen voor Sylvana Simons nog maar eens dik onderstreepte: die domme Sylvana die geloofde in een hoax. Echter had ook ik deze quote voor waar aangenomen en ik kan niet geloven dat Sylvana en ik de enigen zijn geweest.

    Ik heb mij destijds nooit afgevraagd waar deze quote eigenlijk vandaan kwam en of het überhaupt wel klopte, terwijl ´brononderzoek´ tijdens mijn studie toch echt is behandeld. De quote gaf me gelijk en versterkte mijn mening. Het was liefde op het eerste gezicht: waarom zou ik nog verder onderzoeken?

    Nepnieuws en verkiezingen

    Door deze en meerdere nep-berichten staat de invloed van Facebook op nieuwsverspreiding in de spotlight. Nu dit misschien van invloed kan zijn op verkiezingen breekt het zweet de mensen uit: Facebook moet dit tegenhouden! Dit kan nog knap lastig worden: Facebook zal het algoritme weer aan moeten passen of misschien de riskante en dubieuze mogelijkheid bieden om berichten te rapporteren.

    Of past een riskante oplossing juist goed in deze onstuimige periode van dubieus verlangen naar de goede oude tijd toen niet-geïnformeerde mensen gewoon niet stemden? Of is het, nu we ons toch in nostalgische sferen bevinden, een idee om Facebook weer als een sociaal kanaal te gaan gebruiken in plaats van als een nieuwskanaal?

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?