• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Iedereen wil graag op de eerste pagina op de eerste plaats in de zoekresultaten van Google staan. Logisch, want dat trekt de meeste bezoekers naar jouw website. Er zijn veel verschillende manieren om dit na te streven. Bekijk bijvoorbeeld welke factoren allemaal een rol spelen.

    Exact Match Domain

    EMD staat voor Exact Match Domain

    Een van de manieren vóór 2012 was om zoveel mogelijk domeinnamen te kopen die precies overeenkwamen met het trefwoord waarvoor je graag hoog wilde ranken. Een dergelijke website wordt ook wel een Exact Match Domain of EMD genoemd. De gedachte van Google was namelijk dat als de domeinnaam overeenkomt (of voor een groot deel overeenkomt) met het zoekwoord in de domeinnaam, dat de twee waarschijnlijk veel met elkaar te maken hebben. Een voorbeeld van een dergelijke website is www.plattetv.nl. Dit bedrijf koos ervoor om het belangrijkste trefwoord onderdeel uit te laten maken van de domeinnaam en die daarop aan te passen. Je kunt ook voor twee andere varianten kiezen:

    • Direct doorlinken naar het hoofddomein via andere domeinnamen: op die manier wordt er getracht om het hoofddomein sterker te maken. Valkuil: de verschillende domeinnamen die enkel doorlinken naar het hoofddomein hebben zelf weinig kracht (autoriteit) om door te geven.
    • Miniwebsites (landingpages) maken voor de verschillende domeinen: valkuil: een miniwebsite beschikt over weinig pagina’s, weinig of juist spammy links, geen relevante content en veel keywords om snel te scoren. Dit staat voor Google synoniem aan weinig kwaliteit.

    De twee voorbeelden hierboven zijn dus alweer achterhaald. Omdat Google steeds slimmer wordt, werd er in september 2012 een wijziging in het algoritme van Google aangebracht om de EMD’s met een lage kwaliteit minder hoog te laten scoren. Na de update was het aantal EMD’s gedaald met iets meer dan 10 procent (bron: SEO Moz).

    Let op: je hoeft je niet direct zorgen te maken als je een trefwoord in je URL hebt staan en je met dit trefwoord hoog rankt. Google kijkt naar het totaalplaatje. Dus als er extreem veel EMD’s naar jouw website linken, je website weinig content bevat en niet logisch is opgebouwd, dan pas moet je je eens achter je oren krabben. Let ook op het aantal streepjes (mintekens) dat je gebruikt in de domeinnaam; meer dan één streepje is schadelijk voor je vindbaarheid.

    Kortom, zolang je meerwaarde biedt aan je bezoekers, kun je nog steeds met Google door één deur. Het gaat Google immers altijd om kwaliteit.

    SEO-teksten en de exacte match

    Kies voor kwaliteit en originaliteit bij het schrijven van je SEO-teksten

    Verwant aan de EMD is de exacte match in de zogenaamde permalink (de woorden na .nl/) van de pagina.  Stel, je verkoopt bedden in Maastricht, dan kun je kiezen voor het gebruik van de woorden ‘bedden in Maastricht’ in de URL (www.mijnbedrijf.nl/bedden-in-maastricht). Dit zorgt voor een hogere en snellere ranking in de zoekmachines.

    De Hummingbird-update en content

    Na de Hummingbird-update wordt de context van je teksten belangrijker. Meer dan ooit tevoren gaat het om de combinatie van woorden, het gebruik van synoniemen en originele en complete content. Meer informatie bieden betekent vaak ook langere teksten. Google waardeert een tekst van 2000 woorden meer dan een tekst van 250 woorden. Hoogstwaarschijnlijk heeft de auteur van de tekst van 2000 woorden beter zijn best gedaan om een duidelijk en afgerond verhaal aan zijn lezer te presenteren. Google achterhaalt dit onder andere door te bekijken hoe vaak er naar de tekst wordt gelinkt binnen je website en vanuit andere websites. Tot slot let Google ook op de populariteit van je teksten op social media. Gebruikers delen en waarderen artikelen met interessante inhoud, dus dat neemt Google ook mee in het bepalen van de positie waarop je in de zoekmachine eindigt.

    SEO-strategie aanpassen bij het schrijven van SEO-teksten

    Het wordt dus tijd om je SEO-strategie aan te passen, als je dit nog niet hebt gedaan. Daarbij zijn de belangrijkste pijlers:

    • Kies voor kwaliteit en originaliteit: in het geval van een tekst over bedden in Maastricht kun je ook schrijven over matrassen in de hoofdstad van Limburg en boxsprings in het pareltje van het Zuiden, om maar een paar voorbeelden te noemen.
    • Maak werk van een divers linkprofiel: link vanaf verschillende plekken binnen je eigen website en andere websites naar de tekst die je hebt geschreven. Zo krijgen bezoekers snel en via meerdere kanalen toegang tot de content. Zo krijgt jouw website ook steeds meer gezag, wat goed is voor je positie in Google.
    • Onderschat het belang van social media niet: zet je tekst op Facebook, Twitter, Google+ en andere relevante social media kanalen, zodat gebruikers de tekst kunnen delen en/of liken.

Featured blogs

  • neuromarketing voor mkb'ers

    Iedereen aan de neuromarketing: praktische adviezen voor MKB’ers

    Is jouw interesse gewekt door het woord ‘neuromarketing’? Dat was precies onze bedoeling, uit onderzoek blijkt dat namelijk dat alleen het woord al onmiddellijk de associatie van geloofwaardigheid met zich meebrengt. Iedereen heeft het erover en iedereen wil er iets mee, maar als kleine onderneming heb je niet het geld en de middelen om zelf […]

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • EMD staat voor Exact Match Domain

    Domeinnaam website en SEO-teksten

    We willen allemaal op nummer 1 in Google staan. Er zijn verschillende manieren om dit na te streven. In het verleden was het gebruik van Exact Match Domains populair. Hierbij zorgde je ervoor dat de trefwoorden waarop je gevonden wilde worden precies overeenkwamen met de domeinnaam. Ook het gebruik van één trefwoord in een SEO-tekst was en is nog steeds een manier. In het artikel raad ik je aan een andere strategie te kiezen.

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • copywriting cliches

    10 tenenkrommende copywriting clichés

    Schrijven kan toch iedereen? In zekere zin wel. Foutloos Nederlands schrijven is een goed begin, een gebrek aan komma’s officieel geen spelfout en saai geen misdaad. Toch schrijven hoogopgeleide tekstschrijvers, journalisten, redacteuren, webredacteuren en copywriters dagelijks hun brood bij elkaar. Een goede zakelijke tekst is dan ook onmisbaar voor je website, visitekaartjes en brochures. Daarom […]

  • 5 E-commerce marketing trends in 2015

    Contentmarketing, Social Media Marketing, Mobiele Marketing, Remarketing en SEO en de mogelijkheid om te delen via social media, zijn de vijf belangrijke pijlers in 2015 waarop E-Commerce bedrijven zich moeten gaan richten.

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Teksten voor zowel de bezoeker als de zoekmachine

    Teksten schrijven

    Teksten schrijven voor het internet Een duidelijk verhaal vertellen over uw bedrijf en uw producten. Dat is belangrijk om uw bezoekers te overtuigen met u in zee te gaan. Internetgebruikers hebben weinig tijd en kunnen uw website met één muisklik verlaten. Daarom is het belangrijk dat er teksten geschreven worden die de interesse van uw […]

  • Als u zelf de teksten schrijft, laat ze dan door ons nakijken

    Teksten redigeren

    Het doel van een tekst redigeren is altijd dat uw verhaal zo krachtig mogelijk wordt. Laat ons u hierbij helpen.