• Pieta
    Geschreven door: Pieta

    Grote overname in de techwereld: Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag bracht Microsoft een persbericht naar buiten waarin het wereldkundig maakte LinkedIn over te nemen. Voor ’s werelds grootste zakelijke netwerk (inmiddels 433 miljoen geregistreerde gebruikers) betaalt de Amerikaanse softwaregigant 196 dollar (175 euro) per aandeel. Alles bij elkaar telt Microsoft 26,2 miljard dollar (25,01 miljard euro) neer voor LinkedIn.

    ‘De professionele wereld verbinden’

    Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    De CEO’s van Microsoft en LinkedIn, Satya Nadella en Jeff Weiner, zeggen dat beide bedrijven dezelfde missie hebben. Allebei willen ze ‘de professionele wereld verbinden’. LinkedIn doet dat als sociaal netwerk voor professionals en Microsoft als producent van kantoorsoftware en aanbieder van clouddiensten. Voor LinkedIn is de overname een geschenk uit de hemel: na tegenvallende cijfers heeft de beurswaarde van het bedrijf na maandag een flinke boost gekregen. Microsoft lijkt het sociale netwerk te willen kopen omdat het op zoek is naar een betere binding met (lees: toegang tot) zijn afzetmarkt: zakelijke computergebruikers.

    De gevolgen voor LinkedIn-gebruikers

    Microsoft koopt LinkedIn - SearchtrendsHet merk LinkedIn blijft (vooralsnog) gewoon bestaan. Jeff Weiner blijft aan als CEO van LinkedIn en zal rapporteren aan Microsoft-baas Satya Nadella. In een videoboodschap benadrukte Weiner dat LinkedIn de eigen koers zal blijven varen. Maar: Microsoft gaat ongetwijfeld proberen zijn producten aan te bieden aan de gebruikers van LinkedIn. Microsoft krijgt toegang tot de gegevens van de miljoenen gebruikers van LinkedIn, die vaak hun volledige werk- en opleidingsgeschiedenis publiceren. Hoe deze kennis precies in de praktijk zal worden ingezet, moet nog blijken. Wel lijkt vast te staan dat Microsoft de gebruikersgegevens wil gebruiken voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties en nieuwe abonnementen. Zo schrijft Nadella dat het misschien mogelijk wordt om gepersonaliseerde suggesties te doen op basis van gebruikersgegevens. Als u bijvoorbeeld straks in Microsoft Office werkt aan een project over een bepaald onderwerp, kan het zo zijn dat u op LinkedIn nieuws over datzelfde onderwerp voorgeschoteld krijgt. Of, zegt Nadella, als u op zoek bent naar een expert voor een rapport, dan kan LinkedIn u daarbij helpen.

    Dit klinkt allemaal mooi, maar experts waarschuwen voor een te agressieve benadering van de LinkedIn-gebruiker. LinkedIn is immers nu nog een neutraal platform. Als Microsoft de eigen diensten gaat opdringen aan de gebruikers van LinkedIn, kan dit ertoe leiden dat zij vervreemden van het netwerk – en het uiteindelijk zullen verlaten.

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?