• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Maak je advertenties in Google AdWords nog beter met advertentie-extensies

    Kies voor advertentie-extensies voor betere Google AdWords advertenties

    Je bent begonnen met het adverteren in Google via Google AdWords en hebt hoge verwachtingen. Gelijk heb je, want Google AdWords is een effectieve manier om snel meer internetgebruikers naar je website te trekken. Maak het gebruikers nog eenvoudiger om te kiezen voor jouw bedrijf, door advertentie-extensies aan je advertenties toe te voegen.

    Wat zijn advertentie-extensies?

    Met advertentie-extensies geef je extra informatie over je bedrijf (vaak in de vorm van een extra regel tekst). Zo verbeter je de zichtbaarheid van je advertentie en het aantal klikken op je advertentie. Dat is ook weer relevant voor de rangschikking van je advertenties. Omdat het aantal klikken op de advertentie en de relevantie ervan beter wordt door advertentie-extensies toe te voegen, heb je een grotere kans hoger te eindigen in de rangschikking van Google AdWords. Dit wordt immers naast het bod dat je doet op de positie van je advertenties en je bestemmingspagina ook bepaald door de relevantie van je advertentie voor gebruikers en het aantal kliks op de advertentie (de klikfrequentie of click-through rate = CTR).

    Advertentie-extensies toevoegen aan je advertentie kost je niks, dus twijfel niet langer en neem even de tijd om dit goed in te stellen.

    Soorten (handmatige) advertentie-extensies

    Er zijn verschillende soorten advertentie-extensies, die je handmatig kunt toevoegen aan je advertentie. Dit doe je onder het tabblad Advertentie-extensies in je AdWords-account.

    Hieronder gaan we kort in op de verschillende extenties:

    • Sitelinkextensies: met sitelinkextensies neem je onder je advertenties extra links naar subpagina’s op. Zo kunnen gebruikers direct naar de pagina navigeren die voor hen relevant is.
    • Voorbeeld van sitelinkextensies bij je AdWords-advertentie

    • Highlightextensies: met behulp van enkele pakkende trefwoorden of een korte zin geef je aan wat jouw bedrijf interessant maakt, wat jou onderscheidt van de rest of welke acties je aanbiedt.
    • Een highlightextensie bij een AdWords-advertentie

    • Oproepextensies: gebruikers die je website bezoeken vanaf een smartphone kunnen direct contact met je opnemen door op het telefoonnummer te klikken.
    • Een voorbeeld van een oproepextensie

    • App-extensies: gebruikers kunnen je app direct downloaden op hun smartphone.
    • Voorbeeld van een app-extensie bij een AdWords-advertentie

    • Locatie-extensies: adresgegevens worden onder je advertentie weergegeven. Ideaal voor lokale bedrijven. Denk aan een fysieke winkel, een fietsenmaker, een autogarage of een huisarts. Bezoekers kunnen zo direct naar het adres navigeren via Google Maps.
    • Een oproep-extensie bij een AdWords-advertentie

    Automatische advertentie-extensies

    In sommige gevallen hanteert AdWords automatische advertentie-extensies. Dit doet AdWords bij een verwachting van betere prestaties van de advertentie. De extensies worden automatisch onder je advertentie getoond. Voorbeelden van automatische advertentie-extensies zijn:

      • Consumentenbeoordelingen: aan de hand van hoogwaardige onderzoeksgegevens krijgen de diensten van je bedrijf een cijfer.
      • Verkopersbeoordelingen: overtuig je potentiële klanten door online bedrijfsbeoordelingen te koppelen aan je AdWords-advertenties. Verkopersbeoordelingen zijn vaak te herkennen aan het aantal sterren bij de Adwords-advertentie.

    Een voorbeeld van recensie-extensies bij een AdWordsadvertentie

      • Laatste bezoeken: bij de AdWords-advertentie staat wanneer het laatste bezoek van de internetgebruiker was.

    Kanttekening weergave advertentie-extensies

    Advertentie-extensies worden niet altijd weergegeven. Dit hangt af van verschillende factoren. Denk aan je advertentierangschikking, het bod dat je doet op de positie die je wilt behalen met je advertenties, de bestemmingspagina, de kwaliteit van je advertenties en het verwachte effect van de extensies. In de regel geldt: hoe hoger je advertentie wordt geplaatst, hoe groter de kans is dat advertentie-extensies worden weergegeven. Er is relatief weinig plek boven de vouw (ofwel het bovenste deel van de pagina) voor advertentie-extensies, daarom worden advertentie-extensies voor advertenties op een hogere positie eerder weergegeven dan bij advertenties op een lagere positie. Om een hogere positie te bereiken in de rangschikking van Google AdWords kun je het beste je bod verhogen en/of je advertentiekwaliteit (kwaliteitsscore) verbeteren.

    Resultaten van advertentie-extensies

    Als je advertentie-extensies worden weergegeven, ben je natuurlijk benieuwd hoe deze het doen. In je AdWords-account kun je bij de verschillende advertentie-extensies verschillende resultaten zien (indien van toepassing):

    • het aantal klikken op de extensie;
    • het aantal vertoningen;
    • de klikfrequentie;
    • de gemiddelde kosten per klik;
    • de gemiddelde positie.

    Als je conversies bijhoudt, zie je ook hoeveel conversies een bepaalde extensie heeft opgeleverd. Aan de hand van de resultaten kun je extensies die het goed doen zo door laten lopen. Extensies met een lage klikfrequentie en/of een laag aantal klikken kun je het beste aanpassen of verwijderen.

    In het  Helpcentrum voor Google AdWords krijg je meer informatie over advertentie-extensies.

Featured blogs

  • Hoe behaal je een hoge advertentiepositie

    Advertentiepositie in Google Adwords

    Hoe behaal je een hoge advertentiepositie of AdRank via Google AdWords? Naast het bod per zoekwoord is de kwaliteitsscore van je zoekwoorden een belangrijke factor die je uiteindelijke positie tijdens de Google AdWords-veiling bepaalt. Die kwaliteitsscore wordt bepaald door de relevantie van je zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina, de klikfrequentie of click-through rate (= CTR) en je accountgeschiedenis. Lees verder:

  • Kies voor advertentie-extensies en verbeter je Google AdWords campagne

    Google AdWords advertentie-extensies

    Advertentie-extensies geven extra informatie over je bedrijf bij je AdWords-advertenties. Er zijn verschillende soorten die je handmatig kunt instellen. Ook hanteert AdWords in sommige gevallen automatische extensies. Meer informatie over advertentie-extensies lees je in het artikel.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.