• nikkie
    Geschreven door: nikkie

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds meer door social media. ‘Lastig’, zullen sommige bedrijven zeggen, maar het kan ook juist een mooie uitdaging zijn. Mensen willen zaken doen met mensen: als ik iemand sympathiek vind zal ik veel eerder gebruik maken van zijn bedrijf, of erover vertellen tegen mijn vrienden. Daarom is het belangrijk om online een veelzijdig beeld van jezelf neer te zetten door middel van personal branding.

    Bewust zijn van online identiteit

    Misschien heb je het zelf ook weleens gedaan: de achtergrond van een potentiële werknemer checken op internet. De kans is groot dat anderen dit ook bij jou doen. Welk beeld komt er dan naar voren? Vooral wanneer jouw bedrijf ook jouw naam draagt, zoals bij veel ZZP’ers, is dit een belangrijke vraag. Hopelijk staat jouw bedrijfswebsite hoog in de zoekresultaten, maar het kan dat er ook wedstrijduitslagen van tenniswedstrijden omhoog komen. Dit hoeft geen probleem te zijn, sterker nog: je kan het gebruiken. Laat weten dat je naast consultant ook een fanatieke sporter bent en vertel wat voor sporter je bent: een teamplayer of juist competitief.

    Personal Brand bepalen

    personal-brandingDe belangrijkste tip: blijf dicht bij jezelf. Personal branding draait om authenticiteit. Waar sta je voor wat maakt jouw uniek? Wat zijn je drijfveren? Je hoeft natuurlijk niet al jouw hobby’s en eigenschappen uitgebreid te beschrijven. Kies bijvoorbeeld voor een drie-eenheid die je steeds benadrukt. Wanneer verschillende elementen van jouw online identiteit vaker terugkomen zorgt dit voor een samenhangend beeld.

    Waarom is het belangrijk om jouw personal brand te bepalen? Je wekt er sympathie mee op. Consumenten doen liever zaken met een persoon dan met een bedrijf. Jouw ‘gunfactor’ stijgt doordat klanten zich met je identificeren. Bovendien is het makkelijker om jouw bedrijf te onthouden wanneer ze er unieke eigenschappen aan kunnen koppelen. Een legobouwende IT’er of de bakkerij met drie bakkersdochters spreekt meer tot de verbeelding dan een bedrijfsnaam.

    Zijn er ook nadelen? Ja, want investeren in personal branding geeft niet altijd snel resultaat, het is voor de lange termijn. Bovendien zijn de resultaten van jouw inspanningen niet meetbaar.

    Manieren om jouw personal brand uit te dragen

    • Over mij/Over ons-pagina op jouw website: Jouw bedrijf heet Jan de Wit schilderwerken. Schilderwerken is duidelijk, maar wie is Jan de Wit? Voeg een ‘over ons’-pagina toe op jouw website. Dit is de plek om iets te laten zien van jezelf. Dat kan letterlijk, door het plaatsen van een foto, maar natuurlijk ook door een verhaal over jezelf.
    • Social media: Op Twitter kun je als bedrijf laten zien waar je voor staat door het delen van informatie en links die jij belangrijk vindt. Je kunt aanhaken aan de actualiteit en reageren op links van anderen. Facebook werd in de inleiding al even aangestipt. Tegenwoordig maakt Facebook een strikte scheiding tussen een zakelijk en persoonlijk account en het is belangrijk om hier een onderscheid tussen te maken. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets van jezelf kan laten zien op je bedrijfsfacebook. Laat zien met welke projecten je bezig bent. Hierbij is het belangrijk om niet alleen de eindresultaten te laten zien, maar juist ook het proces ernaar toe. Plaats ook gerust foto’s van collega’s in een iets minder formele setting. Je geeft hiermee letterlijk een gezicht aan je bedrijf.
    • Een goede manier om te laten zien waar jij en jouw bedrijf voor staat is door middel van bloggen. Bloggen kan op je eigen website maar bijvoorbeeld ook op het zakelijke netwerk Linkedin.

    Heeft jouw bedrijf wel een goed verhaal maar lukt het zelf niet om het te verwoorden? Searchtrends kan jouw volledige website verzorgen en denkt graag mee over het verhaal dat uw bedrijf wil uitdragen.

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?