• Pieta
    Geschreven door: Pieta

    LinkedIn: ook voor zzp’ers en mkb’ers?

    LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op het moment van schrijven telt LinkedIn 414 miljoen(!) profielen van professionals uit tweehonderd landen. Elke twee seconden komt er bovendien een profiel bij. Het aantal Nederlandse profielen bedraagt op dit moment meer dan zes miljoen − en dat terwijl onze beroepsbevolking 8,9 miljoen mensen telt. Hoewel waarschijnlijk niet al die profielen actief worden gebruikt, is er geen ander zakelijk sociaal medium dat de cijfers van LinkedIn benadert. Professionals die de kracht van een zakelijk onlinenetwerk willen benutten, zijn dus op LinkedIn aangewezen.

    Persoonlijke en zakelijke profielen

    Naast persoonlijke profielen kent LinkedIn ook profielen voor bedrijven. Voor het maken van zo’n zakelijk profiel hebt u een persoonlijk profiel nodig. U kunt uw persoonlijke profiel koppelen aan het bedrijfsprofiel door u als eigenaar of (enige) werknemer op te geven. Uw bedrijfspagina wordt dan zichtbaar op uw persoonlijke profiel.

    Veel zzp’ers gebruiken hun persoonlijke LinkedIn-profiel als zakelijk account. Met het persoonlijke profiel kunt u deelnemen aan discussies in LinkedIn-groepen; een belangrijk voordeel, zoals we straks zullen zien. Maar met dit profiel hebt u geen toegang tot de gratis statistieken over bezoekers en het bereik van uw posts, die beschikbaar zijn voor de beheerder van een bedrijfspagina. Behalve deze statistieken heeft een bedrijfsprofiel als voordeel dat u een uitgebreid producten- en dienstenoverzicht kunt publiceren. Een gratis visitekaartje voor u en uw onderneming.

    Wat heeft een bedrijf aan LinkedIn?

    LinkedIn wordt vooral gezien als een netwerk voor werkzoekenden. Dat klopt niet: ook zzp’ers en het mkb maken er met veel succes gebruik van. Maar wat kan LinkedIn dan voor u betekenen? U bent immers niet op zoek naar een baan of nieuwe medewerkers, maar naar nieuwe klanten of opdrachtgevers. Hoe zet u het netwerk hiervoor in?

    LinkedIn is een uitstekend medium om te laten zien wat u in huis hebt. U kunt zich profileren als een echte autoriteit in uw vakgebied. Om dit te bereiken kunt u bijvoorbeeld lid worden van groepen waarin uw doelgroep actief is. Door mee te discussiëren en tips en advies te geven, laat u zien dat u weet waar u over praat. Zo zorgt u ervoor dat u naamsbekendheid krijgt, maar ook dat potentiële klanten u als een autoriteit gaan zien. Hetzelfde doel bereikt u door zelf naar potentiële klanten te zoeken, bijvoorbeeld in groepen waarvan u lid bent, en deze mensen vervolgens een connectieverzoek te sturen. Nadat zij hebben geaccepteerd, zien zij wat u in uw tijdlijn plaatst. Door hier waardevolle informatie te delen, laat u zien dat u een echte expert bent. U zult merken dat deze aanpak op de lange termijn zijn vruchten afwerpt.

    Vindbaarheid in Google

    Er zitten nog meer voordelen aan LinkedIn: als u uw website invult op uw LinkedIn-profiel, zou dit uw vindbaarheid in Google weleens kunnen verbeteren. Linkbuilding is namelijk een van de factoren die bijdragen aan de vindbaarheid van uw website. Dat wil zeggen dat hoe vaker er naar uw website wordt gelinkt, hoe hoger uw website in de zoekresultaten zal eindigen. Door uw website te promoten op uw LinkedIn-profiel, krijgt uw vindbaarheid dus gratis een boost. Mooi meegenomen!

Featured blogs

  • Online adverteren anno nu

    Anno nu, dat ben jij! Zorg ervoor dat je online marketingstrategie dat ook is en ga aan de slag met online adverteren op Facebook.

  • personal-branding

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters

    Personal Branding: Over legobouwende IT’ers en bakkersdochters Ik volg op Facebook een klein bedrijfje in luiertaarten, iemand die schilderijen restaureert en een likeurstokerij. Niet omdat ik veel gebruik maak van hun diensten, maar omdat dit mensen zijn waarmee ik ooit heb gesproken of die ik goed ken. De grens tussen privé en zakelijk verdwijnt steeds […]

  • Facebook: mijn ideale online wereld een hoax?

    Het was shocking nieuws in de afgelopen weken: Facebook is voor veel mensen de belangrijkste nieuwsbron, terwijl er nepnieuws wordt verspreid. Wees op uw hoede: u bent omsingeld door slecht-geïnformeerde mensen. Mark Zuckerberg, doe er wat aan!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Het laatste Facebook-nieuws: dit ga je niet geloven!

    De kop van deze blog is een goed voorbeeld van een ”clickbait”-kop. Je bent het vast weleens tegengekomen in je Facebook-tijdlijn: sensationele koppen die moeten verleiden tot een klik naar de betreffende pagina. Zeer irritant! En dat is Facebook het met haar gebruikers eens.

  • Pure nostalgie of je nieuwste marketingtool?

    Heb je eigenlijk niet genoeg tijd om je Facebookpagina dagelijks up-to-date en actief te houden? Of staat jouw relatie met de soms beklemmende, veeleisende social media tegenwoordig op een laag pitje en ben je toe aan een break? Dan past e-mailmarketing door middel van een nieuwsbrief misschien beter bij jouw marketingstijl.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Microsoft koopt LinkedIn - Searchtrends

    Microsoft koopt LinkedIn

    Afgelopen maandag, 13 juni 2016, werd een grote overname in de techwereld aangekondigd: Microsoft koopt LinkedIn voor een bedrag van 26,2 miljard dollar. Maar waarom? En wat zijn de gevolgen voor de 433 miljoen gebruikers van LinkedIn?

  • Social media-campagnes: van platte pixels naar fysieke klanten

    Ziezo, je pagina op Facebook is een feit. Content met jezelf zit je achter de pc te wachten tot de likes vanzelf binnenstromen en je ziet al voor je hoe deze platte pixels transformeren tot fysieke klanten die jouw zaak binnenwandelen…

    Zo werkt het dus niet.

  • Instagram: je volgende socialmediakanaal

    Je dacht dat je social media nu inmiddels wel onder de knie had, maar je moet alweer mee met de volgende hype: Instagram. Instagram is een groeiende mobiele app die inmiddels al 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers heeft, waarvan er 536.000 elke dag actief zijn. Dagelijks groeit deze app in gebruikersaantallen, dus pak je kans en lift mee op het succes van Instagram.

  • LinkedIn voor zzp'ers en mkb'ers

    LinkedIn voor zzp’ers en mkb’ers

    LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Op dit moment zijn er 414 miljoen(!) LinkedIn-profielen, waarvan er meer dan zes miljoen van Nederlandse gebruikers zijn. En dat terwijl wij een beroepsbevolking van 8,9 miljoen hebben! Veel mensen zien LinkedIn als een netwerk voor werkzoekenden, maar niets is minder waar: ook zzp’ers en het mkb maken met veel succes gebruik van het netwerk. Wat kan LinkedIn dan voor u betekenen?