• Pieta
    Geschreven door: Pieta

    Ga toch bloggen: 7 blogtips voor bedrijven

    7 tips voor zakelijk bloggenIn 2016 kun je er als ondernemer bijna niet meer onderuit: zakelijk bloggen. Dit om drie redenen:

    1. Je schreeuwt er je vakkennis mee van de daken.
    2. Je creëert veel content met steeds een specifiek onderwerp.
    3. Je zorgt ervoor dat je website actief blijft.

    Google is dol op unieke content  en op websites die met regelmaat geüpdatet worden. Met name om reden 2 en 3 kan bloggen dus wonderen doen voor je online vindbaarheid. En hoe beter je website gevonden wordt in Google, hoe meer mensen je site bezoeken en hoe meer klanten je er uiteindelijk aan overhoudt. Maar als dat bloggebeuren helemaal nieuw voor je is, hoe ga je dan te werk? 7 tips voor kersverse bedrijfsbloggers.

    De tips voor zakelijk bloggen

    1. Laat zien dat je een expert bent. Je zakelijke blog is de perfecte plaats om uitvoerig te laten zien wat je als professional in huis hebt. Beschrijf onderwerpen die betrekking hebben op jouw vakgebied en illustreer ze met voorbeelden van praktijksituaties die jij hebt meegemaakt. Houd het niet te algemeen (zoals “het Nederlandse arbeidsrecht”) maar spits elk blogartikel toe op een specifiek onderwerp (“de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd: een praktijkvoorbeeld”). Als je lezers zien dat jij een expert bent, zal dit je op den duur nieuwe klanten opleveren; mensen willen immers zakendoen met een expert.

    2. Publiceer regelmatig nieuwe blogberichten. Plaats met regelmaat een nieuw bericht op je bedrijfsblog. Spreek een vaste frequentie met jezelf af en houd je daar ook aan. Probeer minimaal twee blogartikelen per maand te publiceren. Barst je ineens van de inspiratie? Werk dan alvast vooruit, zodat je bij drukte of een writer’s block toch op tijd een nieuw artikel kunt publiceren. Google beloont actieve websites met een hogere ranking in de zoekresultaten. Bovendien geef je bezoekers een reden om elke twee weken terug te keren naar je website. Regelmatig updaten biedt dus een dubbel voordeel. Extra tip: breng de volgers van je socialemediakanalen telkens op de hoogte van je nieuwe blogartikel. Zo trek je nog meer verkeer naar je website.

    3. Gebruik foto’s. Blogartikelen met foto’s springen meer in het oog en worden beter gelezen. Je kunt stockbeelden gebruiken, bijvoorbeeld afkomstig van een website als 123rf.com. Kies niet te ‘gladde’ (lees: Amerikaanse) foto’s en durf origineel te zijn (zie bijvoorbeeld de foto die Anne gebruikte in een artikel over branding.) Ook belangrijk: geef de afbeelding een goede alt-beschrijving. Google gebruikt de alt-beschrijving bij het indexeren van afbeeldingen in Google Images. Bovendien is de alt-beschrijving belangrijk voor lezers met een visuele beperking.

    4. Pas interne links toe. Een interne link is een koppeling naar een andere pagina binnen je website. Deze pagina kan ook een eerder blogartikel zijn. Door relevante interne links te gebruiken, help je je bezoekers én Google met navigeren door je website. Dit is gunstig voor je uiteindelijke ranking in Google. Vermijd ankerteksten (de tekst van je link) als ‘klik hier’, maar gebruik woorden die overeenkomen met het onderwerp van de gelinkte pagina. Google kan dan beter het verband leggen tussen de twee pagina’s. In dit blogbericht heb ik ook enkele interne links met passende ankertekst verwerkt.

    5. Gebruik duidelijke taal. Ga ervan uit dat je publiek niet zo thuis is in jouw vakgebied als jij dat bent. Schrijf op een niet te moeilijk leesniveau en vermijd jargon. Als je toch vaktermen moet gebruiken, leg ze dan de eerste keer duidelijk uit.

    6. Maak (op een subtiele manier) reclame. Als je schrijft over een onderwerp waar je veel van af weet omdat je een gerelateerd(e) dienst of product aanbiedt, kun je daar zo af en toe handig naar verwijzen. Zo werken wij bij Searchtrends met WordPress-websites. WordPress is ontstaan als blogplatform, en de blogfunctie van WordPress-websites is dan ook zeer gebruiksvriendelijk. Wil je zelf aan de slag met een WordPress-blog? Neem dan contact met ons op voor meer informatie, dan helpen we je graag op weg. …Kijk, zo doe je dat dus. 😉 Door situaties te beschrijven die je met je eigen klanten hebt meegemaakt, maak je op een nog onopvallender manier reclame voor je diensten.

    7. Accuratesse! Dit is een inkoppertje. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk taalfouten in je blogbericht staan. Twijfel je over de spelling van een woord? Je kunt de officiële Nederlandse spelling (het Groene Boekje) gratis raadplegen via www.woordenlijst.org. Op www.taaladvies.net, een andere site van de Nederlandse Taalunie, vind je de meestvoorkomende taalkwesties (was het nou er van uitgaan, ervan uitgaan of er vanuitgaan?). Gulden regel: bij twijfel altijd opzoeken. Als je je onzeker voelt over de kwaliteit van je tekst, vraag dan een vriendin of vriend om eerlijke feedback. Vraag desnoods meerdere mensen je tekst nog even goed na te lezen. Je wilt voorkomen dat lezers afknappen op taalfouten.

    Tot slot

    Zakelijk bloggen hoeft niet moeilijk te zijn, maar kan wel veel inspanning kosten. Inspanning die zich niet meteen vertaald in meer omzet. Toch is het een kwestie van lange adem: op den duur kan bloggen je vindbaarheid en klantenbestand vergroten. Succes!

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.