• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Je hebt net je website online gezet en Google Analytics geїnstalleerd. Dagelijks log je in met je Google-account en bekijk je met veel plezier je bezoekersaantallen, de gemiddelde verblijfsduur en de pagina’s die je bezoekers bekijken. Duiding van je statistieken is de laatste stap die je nog moet nemen. Statistieken zonder context zeggen namelijk niet zoveel.

    Filters

    Filters instellen Google AnalyticsVoordat we beginnen is het belangrijk dat je een extra weergave maakt in je account waarin je je eigen IP-adres filtert. Heb je binnen een week al 600 bezoekers, dan is dat natuurlijk een prachtig resultaat. Als je echter meerdere keren per dag je eigen website bezoekt (gelijk heb je!), bestaat het grootste gedeelte van het aantal bezoekers waarschijnlijk uit je eigen bezoeken. Dat is dus irrelevant verkeer voor je website dat je beter filtert.

    IP-adres achterhalen

    Om je IP-adres te filteren, moet je wel weten wat je IP-adres is. Is dit niet het geval, ga dan naar de website: http://www.watismijnip.nl/. Je ziet nu direct je IP-adres bovenin staan. Houd je IP-adres bij de hand en/of kopieer deze.

    Filter instellen – stap 1: Aparte weergave maken

    Log in met je Google account in Google Analytics. Voordat we het filter gaan instellen is het belangrijk om eerst een nieuwe weergave te maken, zodat je altijd kunt blijven beschikken over de originele data. Maak je geen nieuwe weergave, dan wordt het filter namelijk ook toegepast op de weergave met de originele websitegegevens en kun je niet meer beschikken over deze data. Bovendien is het goed om het verschil in aantallen te zien door de oorspronkelijke data te vergelijken met de data waarop het filter van toepassing is. Nu pas zie je wat het verschil is met en zonder filter!

    1. Ga naar Beheerder in je Analytics-account.
    2. Klik op het dropdown-menu in de derde kolom bij Weergave en kies “Nieuwe Weergave maken”.
    3. Geef de nieuwe weergave een naam (bijvoorbeeld “Filter IP-adres”), kies welke gegevens de weergave moet bijhouden: gegevens van de website of mobiele app (kies website) en de tijdzone voor de rapportage.
    4. Klik op Weergave maken.

    Mooi! Je hebt nu een aparte weergave gemaakt om je eigen IP-adres uit de statistieken te filteren.

    Filter instellen – stap 2: Je IP-adres uit de statistieken filteren

      1. Ga wederom naar Beheerder in je Analytics-account (als het goed is ben je hier nog).
      2. Selecteer de weergave in het dropdownmenu die je net hebt gemaakt (of controleer of de juiste weergave geselecteerd is).
      3. Klik Filters aan.

    Filters instellen via Analytics

    1. Klik bovenaan op de grote rode knop “Filter toevoegen”.
    2. Automatisch staat al aangevinkt: Nieuw filter maken. Geef de filter een naam.
    3. Filtertype: Automatische selectie is “Vooraf gedefinieerd”. Selecteer het filtertype “Uitsluiten”.
    4. Bron of bestemming selecteren: Kies voor “Verkeer van de IP-adressen”.
    5. Expressie selecteren: Kies voor “Bevat” (dit is breder).
    6. Plak je IP-adres in de kolom IP-adres.
    7. Sla het filter op.

    Gefeliciteerd! Je filter is geactiveerd. Je ziet het filter staan in het overzicht. Ga je nu terug naar de startpagina dan zie je ook twee weergaves onder je account staan. In het onderstaande voorbeeld zie je ook een duidelijk verschil in bezoekersaantallen en gemiddelde tijdsduur op de website:

    Twee weergaves met en zonder filter in Google Analytics

    Als je meerdere IP-adressen hebt waarvoor je de statistieken wilt filteren dan herhaal je voor elk IP-adres de bovenstaande procedure. Zo worden je statistieken steeds accurater.

    Filter maken voor verkeer van spamwebsites

    Heb je in je verkeersrapporten last van spamwebsites maak dan ook een filter aan voor deze spammy websites. Hoe je dat doet hebben we in een andere blog al eens besproken.

    Google Analytics rapporten

    Nu we accurate(re) data hebben, kunnen we meer met de verschillende rapporten in Google Analytics. In een volgende blog geef ik je voorbeelden van handige rapporten die je kunt gebruiken om je data (beter) te interpreteren.

Featured blogs

  • Doelen instellen in Google Analytics is belangrijk om te bekijken of je met je website converteert

    Doelen instellen Google Analytics

    Als je gebruikt maakt van Google Analytics om de statistieken van je website bij te houden, is het instellen van doelen instellen belangrijk om te bepalen of je met je website wel de resultaten behaalt die je voor ogen hebt. Bezoekersaantallen alleen zeggen namelijk niet zoveel. Hoe stel je doelen in? Je leest het in het blogartikel.

  • Filters instellen Google Analytics

    Filters instellen Google Analytics

    Filters instellen in Google Analytics is van belang om je data accuraat en relevant te houden. Het is niet zinvol om je eigen bezoek en bezoek van familie en vrienden mee te nemen in de conclusies die je verbindt aan de statistieken. Benieuwd hoe je dit filter instelt? Lees verder!

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Semalt.com, social-buttons.com en andere spam referrals

    Zie je steeds meer rare verwijzende websites in je Google Analytics statistieken zoals semalt.com, best-seo-solution.com en social-buttons.com? Dan heb je te maken met spam referrals. Deze “ghost referrals” zorgen ervoor dat je Google Analytics data bevuild raakt en niet meer klopt. Filter ze daarom uit je Google Analytics.