• Anne Waninge
    Geschreven door: Anne Waninge

    Zelf je website SEO-proof maken

    Je hebt onlangs een website afgenomen en hebt al gesproken over de “zoekmachine vriendelijkheid” van je website. Dat is om je website goed naar voren te laten komen in Google als internetgebruikers naar je zoeken. Als je een beetje verstand hebt van het content management systeem waarmee je website is opgezet, kun je dit voor een groot gedeelte ook zelf regelen.

    Responsive website

    Maak je website zoekmachine vriendelijk met deze SEO-tipsAls je onlangs een website hebt afgenomen, gaan we ervan uit dat deze mobielvriendelijk of responsive is. In dat geval schaalt de website automatisch mee wanneer een bezoeker deze op een mobiel of tablet bezoekt. Je website krijgt zo op elk medium de beste indeling. Dit is erg gebruiksvriendelijk voor je websitebezoekers en bovendien neemt Google het sinds 21 april 2015 ook mee in de ranking van je website. Het heeft dus invloed op je positie in de zoekmachine. Test direct of jouw website mobielvriendelijk is. Heb je een website gekocht bij een online-marketingbureau of reclamebureau die niet mobielvriendelijk is, dan mag je grote vraagtekens zetten bij de deskundigheid van dit bedrijf.

    10 SEO-tips website

    Loop de volgende punten eens na bij je website. Heb je een website afgenomen bij een professioneel online-marketingbureau dan zou het merendeel van onderstaande punten gedaan moeten zijn:

    1. Maak het bedrijfslogo klikbaar en link hem naar de ‘Homepage’: Veel websitebezoekers verwachten dat ze op het logo kunnen klikken om naar de ‘homepage’ van je website te gaan. Steeds vaker dient het logo dus als een soort tweede ‘Home’ knop.
    2. Zorg voor een passende titel voor je website: Probeer trefwoorden die belangrijk zijn voor je website in je titel te verwerken. Door in de titel trefwoorden te zetten waarop je gevonden wilt worden, tonen zoekmachines jouw website eerder voor die trefwoorden.
    3. Bekijk of de metabeschrijving van je website overeenkomt met de inhoud van je website: Een meta beschrijving (meta description) is de omschrijving van de website onder de link die internetgebruikers zien in de zoekmachines. Hiermee probeer je de internetgebruikers dus over te halen om op jouw link te klikken. Daarom is het verstandig om voldoende informatie te geven aan potentiële bezoekers om hen te overtuigen op jouw website te klikken in plaats van die van de concurrent.
    4. Juist gebruik van titels: Zoekmachines gebruiken headings van je pagina’s om de paginastructuur te analyseren en belangrijke onderwerpen op je pagina’s te beschrijven. Het is belangrijk voor de structuur en de vindbaarheid van een website om de titels in de goede volgorde (eerst h1, dan h2 en dan h3) te gebruiken en trefwoorden in de titels te gebruiken.
    5. De navigatiestructuur is eenvoudig te volgen en de URL’s zijn makkelijk leesbaar: Gebruik je trefwoorden en een eenvoudig te begrijpen linkstructuur of valt dit te verbeteren? Verander een dergelijke URL: http://www.uwbedrijf.nl/index.php?lang=1&subrub_id=5 bijvoorbeeld naar www.uwbedrijf.nl/trefwoord1.
    6. Zoekmachine vriendelijke teksten: Loop je website eens na op de teksten. Door het verwerken van trefwoorden in je teksten word je sneller gevonden in de zoekmachine. Voor een goede vindbaarheid is het ook aan te raden tenminste 350 woorden per pagina te schrijven. Let er tevens op dat er op elke pagina unieke content staat die een meerwaarde aan informatie biedt aan je bezoekers.
    7. Je website heeft een favicon: Dit is een klein icoontje dat aan de linkerkant van de browser voor de URL staat. De favicon zorgt ook voor meer gebruiksgemak voor de bezoekers als herkenningspunt wanneer zij verschillende tabbladen geopend hebben in een browser.
    8. Gebruik illustraties of foto’s op de website: Niet alleen ondersteunt beeld de boodschap die je over wilt brengen op de bezoekers, ook kun je trefwoorden gebruiken om de afbeeldingen te benoemen die de zoekmachines oppikken.
    9. Test hoe snel de website laadt: Voor een positieve gebruikserservaring mag het laden van je website niet langer duren dan 1 tot 2 seconden. Via deze tool kun je zelf testen hoe lang je website erover doet om te laden (let op: vink bij settings Amsterdam aan). Is dit langer dan 2 seconden? Neem dan contact op met je websitebouwer.
    10. Resultaten meten met Google Analytics: Koppel Google Analytics aan je website, zodat je waardevolle informatie over de bezoekers krijgt.

     

    Kom je er niet helemaal uit of wil je graag een gratis persoonlijke website analyse voor jouw website ontvangen? Vraag vrijblijvend een gratis website analyse aan via ons contactformulier.

Featured blogs

  • One Page website door Searchtrends

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer

    Searchtrends introduceert de One Page-website: Vergroot uw vindbaarheid als startende ondernemer U bent een eigen bedrijf begonnen, gefeliciteerd! Nu wilt u natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag. Daarom is het belangrijk dat klanten u goed kunnen vinden op internet. Searchtrends heeft hiervoor een nieuw product ontwikkeld speciaal voor de startende ondernemer: de One Page-website. […]

  • Verbeter klantbeleving met video!

    In eerdere blogs hebben we het al gehad over het belang van video en met name video-SEO voor je online vindbaarheid. Goede vindbaarheid is van belang om nieuwe klanten te realiseren, maar je moet ze natuurlijk tegelijkertijd kunnen voorzien van functionele kwaliteit. Dit kan door middel van kwalitatieve online video´s.

  • Linkbuilding en een natuurlijke flow

    Linkbuilding is ook in 2017 nog steeds een krachtig middel om jouw online autoriteit en vindbaarheid in Google te vergroten. Benieuwd hoe het precies werkt? Lees in Nikkie´s blog meer over linkbuilding anno 2017.

  • Ben jij het volgende hacker-slachtoffer?

    Ben jij ook aangestoken met het virus van de heersende hackersvrees? Logisch! Hackerscollectieven zijn steeds actiever: Google meldt dat het aantal succesvolle hacks met 32 procent is gestegen. Een goede reden om jouw websitebeveiliging eens goed onder de loep te nemen!

  • De invloed van voice search op SEO in 2017

    ´Voice search´ wordt steeds meer gebruikt om Google-zoekopdrachten via de smartphone in te voeren. Er wordt verwacht dat dit in de loop van 2017 alleen maar meer gaat voorkomen. Dit is van invloed op SEO: door voice search gaat longtail in 2017 (en daarna!) nog belangrijker worden.

  • 7 tips voor zakelijk bloggen

    7 tips voor zakelijk bloggen

    Een zakelijk blog is dé plek om te laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Bovendien kan een blog je vindbaarheid in Google vergroten. Wil je beginnen met bloggen, maar weet je niet hoe? Lees deze 7 tips voor zakelijk bloggen en ga aan de slag!

  • Video-SEO: tips voor goede vindbaarheid

    Geef je SEO-strategie een upgrade door middel van video-SEO. Websites met video worden beter gewaardeerd in Google en daarbij toont Google steeds meer video’s in haar zoekresultaten. Hoe creëer je nu een goede video die geschikt is voor jouw bedrijf en jouw vindbaarheid zal bevorderen? Lees onze tips!

  • Maandelijkse zoekresultaten van de trefwoorden

    Trefwoordanalyse voor SEO-teksten

    Voordat je teksten gaat schrijven voor je website is het handig om te bedenken op welke trefwoorden je gevonden wilt worden. Door het uitvoeren van een trefwoordanalyse bekijk je waarop gebruikers zoeken en wat het aantal concurrerende pagina’s is. Zo kun je bepalen welke woorden je het beste kunt kiezen.

  • Video SEO: online beter vindbaar dankzij video

    Jouw SEO-strategie bestaat misschien al uit het optimaliseren van jouw Google-vindbaarheid door middel van social media en unieke content op je website. Wil je graag nog beter vindbaar worden en jouw bedrijf onderscheiden van de concurrent? Overweeg dan video SEO.

  • bedrijf online promoten

    Online je bedrijf promoten

    Je bedrijf online promoten is voor iedere ondernemer zinvol. Of je nu net je bedrijf hebt opgestart als zzp’er of al jaren een goedlopend bedrijf hebt en internet een beetje hebt laten liggen. Relatief gezien bestaat internet nog maar kort. Decennia lang adverteerden ondernemers vooral via huis-aan-huis-bladen, flyers en bijeenkomsten. Overigens hele goede manieren, maar […]

  • Verandering resultaten Google AdWords

    Verandering presentatie Google AdWords

    Heb jij al gezien dat de zoekresultaten in Google sinds een paar maanden anders worden getoond? De verandering in de weergave van Google AdWords heeft niet alleen een effect op het budget dat je aan Google AdWords kwijt bent. Ook kan het een impact hebben op de doorklikratio voor de positie van je organische zoekresultaten.

  • Update Google mobiele websites

    Mobiel vriendelijke website nóg belangrijker

    Begin mei komt Google met een nieuwe update. Het hebben van een website die ook geschikt is om te bezoeken op een smartphone of tablet is dan nog belangrijker. Deze update heeft effect op uw ranking als uw website nog niet responsive is. Waarom? Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites op een smartphone.

  • SEO tips en trends 2016

    SEO tips voor 2016 – Wat gaat er veranderen?

    2015 loopt alweer op zijn einde en het nieuwe jaar komt in zicht. Wat zijn de verwachtingen voor de zoekmachine optimalisatie in het jaar 2016? Gaat er iets veranderen of niet? In de infographic vind je SEO tips voor jouw website of webshop waar je direct mee aan de slag kunt. Op die manier zorg je ook in 2016 voor een mooie en stabiele positie van je website of webshop in Google.

  • 10 SEO-tips om je website te optimaliseren

    10 tips om je website SEO-proof te maken

    Met de 10 tips in dit artikel kun je goed nagaan of je website geoptimaliseerd is voor de zoekmachines. Daarnaast kun je ook met de tips aan de slag als blijkt dat dit niet het geval is. Vind je dit lastig? Vraag dan een gratis website analyse aan en bekijk wat wij voor je kunnen doen.

  • Google Penquin update straft over optimalisatie af

    Google Panda & Google Penguїn

    Door het invoeren van de Google Panda en Penguїn update streeft Google ernaar low quality websites te filteren van de websites met unieke en waardevolle content. Wat houden de Google Panda en Penguїn ook alweer in?

  • Google Panda Update 4.2

    Google’s Panda Update 4.2

    De Panda Update 4.2. is de nieuwste update in het algoritme van Google. Google maakt kwalitatief hoogwaardige content die op de bezoeker is gericht en een positieve bezoekerservaring op de website daarbij belangrijker dan ooit. Dit heeft dan ook direct invloed op je ranking in Google.

  • Google geeft al aan of je website geschikt is voor mobiel

    Mobiel vriendelijke website vanaf morgen een must

    is uw website al mobiel vriendelijk? Vanaf morgen wordt dit een absolute must. Vanaf 21 april 2015 gaat Google namelijk op basis van meerdere factoren de mobiele vriendelijkheid van website beoordelen. Op basis daarvan wordt u website hoger in de mobiele zoekresultaten dan websites die niet mobiel vriendelijk zijn gebouwd.

  • Bij branding gaat het erom een gevoel of emotie bij uw merk te weeg te brengen©Jason Rogers, op Flickr. Licensie: Creative Commons BY 2.0

    Branding van uw merk

    Branding gaat om het creëren van een gevoel bij uw merk waarmee uw potentiële klanten zich identificeren. Hiervoor moet uw merk niet alleen onderscheidend zijn, maar ook een duidelijke boodschap hebben en de geloofwaardigheid van uw bedrijf versterken. Succesvolle branding begint ermee duidelijk voor ogen te hebben wat uw potentiële klanten nodig hebben.